חדשות    

האם צפוים מסים חדשים?

יאיר לפיד

לאור העובדה כי כנראה שחזית ההכנסות של משרד האוצר לשנת 2015 צפויה לרדת ב־1־2 מיליארד שקל, כפי שמתברר בימים האחרונים בעקבות פרסום נתוני הצמיחה החדשים האם האוצר צפוי להעלות מסים על כלל הציבור? לא ברור, נכון לעכשיו, באוצר טרם גיבשו תחזית הכנסות סופית משום שהכלכלן הראשי של המשרד יואל נווה שוהה בחו"ל, כך מדווחים בכלכליסט, ובכל זאת באותר שוברים את הראש מה לעשות לאור הנתונים החדשים שהתקבלו מפרסומי הלמ"ס. כלכליסט מדווח שאחד הפתרונות הוא העלאת המס שמשלמת חברת החשמל על הפחם שהיא רוכשת לייצור חשמל, מה שאמור להכניס לקופת המדינה 1.6 מיליארד שקל בשנה. למעשה, זוהי הטלת מס על הציבור, בעקיפין, שכן הדבר יתגלגל לתעריפי החשמל. אם זה יקרה כמובן שכולנו נספוג.

גם בבנק ישראל חוששים כי הממשלה לא תצליח לעמוד בתקרת גירעון של 3%, שאותה מבקש שר האוצר יאיר לפיד לקבוע. בבנק סבורים כי ללא העלאות מסים וקיצוצים תקציביים, הגירעון יגדל ל־3.5% לפחות. כאשר אם המשק ייכנס להאטה משמעותית, הגירעון עלול לטפס אף ל־4%. כלומר כדאי להתחיל לחסוך… 

כך או אחרת, תקציב המדינה אמור לגדול בשנה הבאה ב־7.5–8 מיליארד שקל, שצריכים להתחלק בין משרדי הממשלה השונים — זהו לב הדיון על עיצוב סדרי העדיפויות של הממשלה. וכמו בכל שנה, הדיון ייפתח בכמות הכסף שיתווסף השנה למערכת הביטחון.