שוק ההון    

האם שוק המניות זול? לפי וול-סטריט ג'ורנל – כן!

pixabay

זה יישמע מפתיע – על פי בדיקה של וול-סטריט ג'ורנל שוק המניות זול. למעשה השערים הנוכחיים משקפים את התמחור הזול ביותר בחמש שהנים האחרונות.

הירידה בשוקי המניות העולמיים השנה היתה גדולה יותר מירידת הציפיות לגידול ברווחי החברות, ולכן תמחור המניות – היחס בין מחיר המניה לרווח של החברה למניה – הוא הזול ביותר בחמש שנים.

הבסיס לקביעה הזו היא גישת מכפיל הרווח העתידי – גישה להערכת חברות שמתייחסת (בעיקר) לשווי השוק של החברה חלקי הרווח החזוי בשנה הקרובה. ככל שהתוצאה – מכפיל הרווח, נמוכרה יותר, כך האטרקטיביות גבוהה יותר, כך השוק זול יותר.

היחס בין מחירי המניות בעולם לרווח החזוי להן מצוי בשפל של חמש שנים – כ-13.3, כאשר  בתחילת 2018, מכפיל הרווח העתידי היה מעל 16- כך לפי מדד המניות העולמי של FactSet, שכולל עשרות אלפי מניות.

על פי וול-סטריט ג'ורנל התמחור של כמה מניות בלו-צ'יפ צנח לשפל של שנים רבות: מניות הונדה מוטור היפנית וענקית המחשוב האמריקאית יבמ, רק לדוגמה, ירדו ברבעון הנוכחי למכפיל רווח המבטא שפל של כעשר שנים.

במונחי מכפיל תזרים מזומנים חופשי, שמודד את הכסף שהחברה ייצרה אחרי הוצאות תפעול והשקעות הון, המגמה ברורה עוד יותר. לפי המדידה הזו, המניות הן כעת הזולות ביותר מאז תחילת 2012.

מה זה אומר בעצם? הירידה במכפיל הרווח החזוי משקפת את העובדה, שלמרות הירידות בשווקים הפיננסים, הציפיות לגידול ברווחי החברות עדיין גבוהות. הרווח הממוצע למניה של המניות במדד העולמי של FactSet צפוי לעלות ב-15.9% ב-12 החודשים הבאים. אבל, חשוב לזכור – מדובר על ירידה מההערכה הקודמת לצפי לעלייה של 25% ברווחי החברות.

מכפיל רווח – מה זה? איך מחשבים אותו? ואיך הוא עוזר לנו להחליט איזו מניה לקנות?

מכפיל הון – מה זה? על מה מעיד הקשר בין ההון לשווי השוק? (הדגמה על אפריקה)