חדשות    

הבחירות באופק ושר האוצר נבהל; האם יזרים כספים וימנע פגיעה בגמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות?

אם לא יהיה שינוי תתבצע במהלך 2019 הפחתת זכויות הפנסיה של הגמלאים החברים בעמיתים שהן שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. מדובר בקרנות הפנסיה מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה, קג"מ, בניין, אגד, הדסה, נתיב וחקלאים. בעקבות ההחלטה לא לקבל את התוכנית להעלות את גיל הפרישה לפנסיה של נשים לגיל 64 ולקבוע אותו על 62 כברירת מחדל, יתבצע קיצוץ בזכויות העמיתים בכ-1.26%. המשמעות של הקיצוץ היא הקטנת הקיצבה החודשית וגם הקטנה של הסכום החד פעמי שיכולים למשוך אלו הבולרים בכך.

לאחרונה הביע שר האוצר, משה כחלון, את התנגדותו הנחרצת למהלך ואף צייץ בטוויטר כי "שוחחתי עם TaliPloskov@ (טלי פלוסקוב – יו"ר וועדת המשנה לעניין האזרחים הותיקים, י.ב)בעקבות הדיווחים על פגיעה צפויה בציבור הפניונרים והקשישים.

לא יקום ולא יהיה במשמרת שלי.

קצבאות הפננסיה לא יפגעו ובטח שלא קצבאות הזקנה. כפי שהגדלנו במיליארדים את התקציבים לקשישים מקבלי הבטחות הכנסה כך נדאג שגם בעתיד לא תהיה פגיעה בהורים של כולנו. שבת שלום."

ספק אם יש ביכולתו של של כחלון להעביר כספים נוספים לקרנות הפנסיה על מנת לכסות את הגירעונות הענק שלהן ולמנוע פגיעה בכרבע מיליון גמלאים החברים בקרנות אלו .

הרושם הוא ששר האוצר נזכר מאוחר מדי. לפני מספר חודשים אישרה הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון דאז, דורית סלינגר, להתאים את זכויות העמיתים בקרנות הוותיקות וזאת היתה נקודת הזמן שבה שר האוצר היה אמור להתערב. העניין קרה במשמרת שלו אבל הוא שמע על העניין מ"דיווחים" לדבריו.

ההליך של הקטנת הקצבאות פורסם על ידי הקרנות הוותיקות כבר ביולי ואז נמסר כי חישובי הזכאות של החוסכים בקרנות הוותיקות יותאמו לתקופה הקצרה יותר שבה יחסכו הנשים וזאת בעקבות החלטת הדרג הפוליטי. מהקרנות הוותיקות נמסר אז כי ניתן למנוע את הקיצץ בקצבאות על ידי העברת כספים מהמדינה על מנת לכסות את הגירעון שונצר כתוצאה מההחלטה.

זוהי לא הפעם הראשונה שהמדינה תצטרך להתערב ולהזרים כספים לקרנות הוותיקון על מנת למנוע פגיעה בעמיתיהן. בשנת 2003 קיבלו הקרנות הוותיקות סיוע בסכום עתק של 78 מיליארד שקל וזאת בנוסף להגנה שניתנה על ידי המדינה לקרנות מפני שינויים בריבית.

ההערכה היא כי בעקבות אי העלאת גיל הפרישה נוצר גירעון אקטוארי בהיקף של כ-200 מיליון שקל לשנה – כ-5 מיליארד שקל בסה"כ.

המעביד מפריש עבורכם לפנסיה? אתם אחראים על הכיסוי הביטוחי ולא המעסיק

קרן הפנסיה כוללת גם ביטוח אובדן כושר עבודה – האם הביטוח מספק, וכמה תקבלו אם תפצעו או תחלו?