חדשות    

הבנקים אגרסיביים בשיווק הלוואות – קנסות ללאומי קארד ודיסקונט

הפיקוח על הבנקים הטיל קנסות  על בנק דיסקונט ועל חברת לאומי קארד בשל פרסומות לשיווק אשראי שאינן עומדות בדרישות החוק

בתאריך 1.6.17 נכנס לתוקפו התיקון לחוק הבנקאות,, המחייב תאגידים בנקאיים  לצרף למודעות הפרסומת ולדרכי השיווק השונות המעודדות נטילת הלוואה על ידי הלקוח, אזהרה בנוסח זה: "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל".

הוראה דומה הוחלה גם על נותני אשראי חוץ-בנקאיים בחקיקה הרלוונטית להם. החוק נועד לגרום לצרכנים, שלא כולם בעלי ידע והבנה פיננסיים, לשקול את יכולתם לפרוע את ההלוואה, ולהגביר את המודעות להשלכות הכלכליות שעשויות להתרחש כתוצאה מאי עמידה בהחזר ההלוואה. חשיבות החוק מתחדדת לנוכח הגידול המהיר באשראי הצרכני שחל בשנים האחרונות מבנקים ומגופים חוץ-בנקאיים, אשר מגדיל את הסיכון למשקי הבית בתחום זה.

האשראי הצרכני נמצא במוקד העבודה של הפיקוח על הבנקים בשנים האחרונות. הפיקוח רואה חשיבות רבה בשיווק הוגן של אשראי צרכני,  ופועל כדי למנוע שיווק אגרסיבי ודחיפת אשראי ללקוחות. עם זאת, הבנקים עדיין משווקים באופן אגרסיבי הלוואות.

בביקורת שביצע הפיקוח על הבנקים בדיקת אכיפה בכל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, כדי לבחון האם הם פועלים בהתאם לתיקון לחוק, נמצא  שבנק דיסקונט וחברת לאומי קארד לא עמדו בהוראת החוק.

הפיקוח על הבנקים הטיל עליהם עיצום כספי בסך 750,000 שקל ו-1,500,000 שקל בהתאמה, בשל פרסום סרטונים שיווקיים, המעודדים נטילת הלוואות, ללא צירוף אזהרה כנדרש.

בהתאם לחוק, סכום העיצום הכספי המקסימאלי שניתן להטיל בגין הפרה מסוג זה הינו 750,000 ₪. בבנק דיסקונט הסכום מתייחס להפרה אחת, בגין פרסומת אחת, ובחברת לאומי קארד – בשתי הפרות בגין שתי פרסומות. בשני המקרים הוטל עיצום כספי בסכום המקסימאלי שאפשרי לפי החוק. על אף שנמצאו הפרות, הפיקוח התרשם ששני הגופים נקטו פעולות לתיקון הליקויים שעלו מבדיקת האכיפה ולמניעת הישנותם, והשקיעו משאבים לצורך הטמעת התיקון לחוק.

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים פועל במגוון כלים כדי להבטיח שיווק הוגן של אשראי צרכני. העיצומים נועדו להעביר מסר ברור לכל המלווים, שעליהם להבטיח שיווק אחראי של אשראי למשקי בית. בעוד שהתחרות והזמינות של אשראי צרכני גדלים ויש בכך יתרונות למשקי בית, שיווק פרואקטיבי של אשראי מגלם גם סיכונים למשקי הבית, ובפרט למשקי בית בעלי יכולת כלכלית מוגבלת, שעלולים להתפתות ליטול אשראי בהיקף גבוה מידי ביחס ליכולתם".

סופרפארם נותנת לכם הלוואות – יתרונות וחסרונות

חוק נתוני אשראי – איך זה יעזור לכם לקבל הלוואות בריבית טובה?

הפיקוח על הבנקים: אין מתן אשראי למי שלא מסוגל להחזיר את החוב

הלוואה חוץ בנקאית – איך לוקחים? ממי לוקחים? כל מה שצריך לדעת