חדשות    

הבנקים למשכנתאות חוגגים; הציבור חוזר לקנות דירות

המגמה העולה מדוחות הבנקים למשכנתאות היא ברורה – היקף האשראי לציבור גדל בחודשים האחרונים. מנהלי הבנקים אומרים זאת במילים פשוטות – "רוכשים פוטנציאלים שישבו על הגדר וציפו לירידות מחיים, הבינו שלא תהיה ירידת מחירים דרמטית, ההיפך – בשוק נרשמות עליות מחירים, ולכן הם ירדו מהגדר והחליטו לרכוש דירה, גם בגלל הריבית הנמוכה". כן, אין כאן הרבה חדש, אנחנו, במערכת מהון להון, לא נביאים, אבל כבר חודשים רבים סימנו את המגמה העתידית הזו – הכתובת היתה על הקיר, ואם לא ינקטו במהלך דרמטי בזמן הקרוב ככל הנראה עליות המחירים יתחדשו.

רמזים ברורים לכך, מקבלים מדוחות הבנקים למשכנתאות, והמידע המפורט שנכלל בהן;  אמנם מצד אחד חלק מהנתונים נמוכים מהתקופה המקבילה אשתקד, אבל המגמה של החודשים האחרונים היא חזרה לצמיחה משמעותית במספר העסקאות ובהתאמה במספר המשכנתאות – בחודש יוני עלה היקף המכירות החודשי ל-1,377 דירות בהשוואה להיקף מכירות חודשי ממוצע של 1,200 דירות בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2012. למרות מגמת העלייה במספר העסקאות החודשי, היקף המכירות בחציון הראשון נמוך ב-5% מהתקופה המקבילה אשתקד וב-12% מהתקופה המקבילה בשנת 2010. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2012 החלו בבנייתן של 9670 יחידות דיור, המהווים ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. משקל היוזמה הציבורית בהתחלות הבניה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2012 הייתה 13.6% ומשקל היוזמה הפרטית בתקופה זו, עמד על 86.4%.

במקביל, במהלך הרבעון הראשון של שנת 2012 הסתיימה בנייתן של 8410 חידות דיור, נתון דומה לתקופה המקבילה אשתקד. משקל היוזמה הציבורית בדירות שבנייתן הסתיימה במהלך חודשים אילו עמד על כ-17.9%.

מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה לסוף יוני 2012 עמד על 54.4 אלף דירות, בהמשך להתמתנות בעלייה במלאי הבלתי מכור, לצד עלייה בהיקף העסקאות נרשמה ירידה במספר חודשי ההיצע לסוף חודש יוני 2012 ל-12. מספר זה מבטא את היחס בין מלאי הדירות הלא מכור וקצב המכירות החודשי.

מנתוני משרד השיכון עולה כי חלה עלייה של 2% במחירי הדירות בבעלות דיירים במהלך 12 החודשים שהסתיימו בחודש מרץ 2012 וזאת לעומת ירידה של 3% במחירי הדירות החדשות באותה תקופה וזאת עפ"י נתוני מנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר.

בבנקים למשכנתאות מתארים את פעילות המשכנתאות במחצית הראשונה, והתמונה כאמור דומה לשוק הדירות – חלק מהנתונים הכוללים/ מצטברים עדיין נמוכים בהשוואה למצב לפני שנה, אבל יש גידול משמעותי בחודשם האחרונים, ובקצב הזה הרבעונים הבאים יהיו מעל הרבעונים המקבילים בשנה קודמת – במספר העסקאות ובהיקף המימון/ היקף האשראי- במחצית הראשונה של השנה, מדגישים בבנקים,  חל קיטון בהיקף האשראי שניתן ע"י הבנקים למשכנתאות (ללא קבלנים) והוא הסתכם בכ-23.1 מיליארד ש"ח לעומת כ-28.2 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד,  קיטון של 18.1%. אלא שמנתונים ראשונים לחודש יולי עולה כי היקף המשכנתאות עשוי להגיע ל-4.7-4.8 מיליארד שקל, משמעותית מעל הרבעון המקביל בשנה הקודמת ובכלל מדובר בחזרה לחודשי השיא של השנים האחרונות.