חדשות    

הדירוג הכושל על הקוקו; רשות ניירות ערך דרשה מחברת דירוג לשנות את הדוח

פגמים בדירוג של חברות הדירוג. רשות ניירות ערך מדווחת כי חברת דירוג סיפקה דירוג לקוי בנוגע למכשירי ה-COCO (קוקו) שהן מכשיר אג"חי עם סיכון גדול יותר (הרחבה כאן).

לפני כשנתיים נכנס החוק להסדרת פעילות חברות דירוג האשראי לתוקף. מאז החל סגל הרשות בתכנית בחינה של נושאים שונים הקשורים לדירוג ולחברות המדרגות. לחברות הדירוג מיוחסת השפעה חשובה ומשמעותית על שוק אגרות החוב. הדירוג הוא כלי מרכזי בידי המשקיעים לקבלת החלטת השקעה ולהערכה אם תשואות אגרות החוב משקפות את הסיכון. השוק עשוי להיות מושפע באופן משמעותי מאוד ממקצועיותן של חברות הדירוג, ממידת עצמאותן וניגוד העניינים בו הן פועלות ומהיות הדירוגים מבוססים על שיקולים מקצועיים בלבד.

הצורך בהידוק הפיקוח על חברות הדירוג בעולם התעורר לאחר כישלון חברות הדירוג לחזות קריסות של חברות רבות השפעה כגון אנרון. משבר ה"סאב–פריים" ומשבר האשראי שבא בעקבותיו והתפקיד המרכזי שיוחס לחברות הדירוג באשר למשברים אלה הביא לתמימות דעים בין המחוקקים ברחבי העולם שקיים צורך בהעמקת האסדרה בתחום.

מאז נכנס חוק הדירוג לתוקפו בארץ לפני כשנתיים החל סגל הרשות בתכנית בחינה של נושאים שונים. אחד הנושאים אותם בחן סגל הרשות היה דירוג מכשירי ה- COCO (קוקו) שהונפקו על ידי בנקים בישראל. מכשירי ה- COCO  (קוקו) שהונפקו בעולם, כמו גם בישראל, נועדו לסייע לבנקים לעמוד בדרישות ההון הרגולטוריות. מכשירים אלה נועדו לספק "כרית ביטחון" ליציבות הבנק דרך כך שהמחזיקים בהם יישאו בהפסדים (שיעזרו לבנק דרך הקטנת התחייבויותיו) כאשר הבנק המנפיק נמצא באירוע כשל או מתקרב אליו. על פי הוראות בנק ישראל, ספיגת ההפסדים תיעשה במקרה בו ההון של הבנק יירד מתחת לסף שנקבע מראש (כאשר יחס הון הליבה ירד מתחת ל-5%), או במקרה שהמפקח על הבנקים יורה על כך במקרים המכונים מצבי אי-קיימות. ספיגת ההפסדים תיעשה על ידי המרה כפויה של אגרות החוב למניות ביחס שמרע עם המחזיקים או מחיקתן.

כעת, הרשות מפרסמת – לראשונה מאז כניסת חוק הדירוג לתוקף – דוח ממצאים בנוגע לבחינה שנערכה באחת מחברות הדירוג בקשר לדירוג מכשירי ה- COCO . ממצאי הבחינה העלו בין היתר, כי הפירוט שניתן בדוחות הדירוג להנחות היסוד שעליהן התבסס הדירוג, הנו חלקי. בחוק הדירוג ובתקנות מכוחו קיימת דרישה מחברות הדירוג לפרט בדוחות הדירוג את הנחות היסוד שעליהן התבסס הדירוג. לגילוי הנחות היסוד חשיבות רבה כיוון שעל פיהן המשקיעים יכולים לבחון אם להשתמש בדירוג ככלי עזר בהחלטת ההשקעה שלהם. בנוסף

הגילוי חשוב ליצירת משמעת שוק על תחום הדירוג שכן כך יכול השוק לבחון את מידת עיקביות חברת הדירוג בין מנפיקים שונים, לבחון האם יושמה מתודולוגית הדירוג ועוד. היכולת לדרג מכשירים האלה אינה פשוטה וזאת בשל העובדה שמחזיקי ה-COCO עשויים להיחשף להפסד מידי ואף אולי מלא שינבע אך ורק בשל שיקול דעת של המפקח. דירוג שגוי עלול לגרום לתמחור שגוי של הסיכונים הגלומים ב-COCO .הגילוי על הדרך בה התייחסה חברת הדירוג לשיקול דעתו של המפקח בקביעת הדירוג חשוב לכן למשקיעים אף יותר מהרגיל. בפועל חברת הדירוג אכן דירגה את מכשירי ה- COCO בדירוג נמוך מדירוג ההתחייבויות הבכירות של הבנקים אך לא נמצא גילוי להשפעה שהייתה לסמכות המפקח להורות על המרת המכשירים למניות או על מחיקתם על הדירוג, אם בכלל, ולנימוקי חברת הדירוג לכך. כמו כן לא כללו דוחות הדירוג הסבר לסיבות שבעתיין הופחת הדירוג תוך ייחוס השנתות שהופחתו לסיבה שהביאה את חברת הדירוג להפחתתן.

לאור האמור לעיל הודיע סגל הרשות לחברת הדירוג כי עליה לכלול בעתיד בדוחות הדירוג של מכשירי COCO ,את הנחות היסוד שעליהן התבסס הדירוג והסבר להן תוך ייחוס הפחתת השנתות לכל הנחה כזו. בנוסף העלו ממצאי הבחינה כי לא נמצא פירוט במסמכיה הפנימים של חברת הדירוג, לדיונים המפורטים שלדברי חברת הדירוג קיימה ועדת הדירוג באשר להנחות היסוד ששימשו לדירוג המכשיר. בפרט לא נמצא פירוט לדיונים באשר להערכת סמכות המפקח על הבנקים להורות על המרה כפויה של המכשיר למניות או על מחיקתו, לפי העניין.סגל הרשות הודיע לחברת הדירוג כי עליה לכלול בעתיד במסמכיה הפנימיים את השיקולים המרכזיים עליהם התבססו הגורמים בחברה אשר משפיעים על הדירוג, ובראשם ועדת הדירוג, בעת קביעת הדירוג, וכן את הנימוקים והביסוס באשר לשיקולים אלה. כל זאת, על מנת להבטיח קיום של הליכי בקרה אפקטיביים על דירוג האשראי כנדרש בחוק ובשים לב לתכליותיו.