חיסכון פנסיוני    

הדרך להפחתת דמי הניהול בקופות הגמל – קופות גמל אישיות (IRA)

המדריך המלא – קופות גמל אישיות (IRA ), כל היתרונות והחסרונות (בעיקר יתרונות)

דמי הניהול על קופות הגמל הסתכמו בכ-1.1%-1.2% והם הופחתו ב-2013 ל-1.1% והחל משנת 2014 ל-1.05%, אבל צריך לזכור שהעמיתים בקופות משלמים יותר – הם משלמים גם על הברוקראג' של הקופות (על הקניות והמכירות השוטפות שנעשות בתיק ההשקעות הכולל של הקופה), ואולי חשוב ומשמעותי יותר – הם משלמים על הניהול של קרנות ההשקעה, קרנות הגידור וקרנות הנדל"ן שמוחזקות על ידי קופת הגמל.

כפל בדמי הניהול

ומה הכוונה? מעבר לנכסים השוטפים בקופת הגמל, יש גם נכסים שאינם שוטפים, חלק משמעותי מהנכסים האלו הוא אחזקה בקרנות השקעה, קרנות נדל"ן וכו'. הקרנות האלו מתמחות בתחומים מסוימים והם גובות דמי ניהול. אז מה יש לנו בעצם? יש לנו את הקופה עצמה שגובה דמי ניהול, ויש לנו את הקרנות שמוחזקות על ידי הקופה שגובות דמי ניהול – יש לנו כפל בדמי הניהול? על מה ולמה? אם הקופה לא יודעת לנהל בעצמה את ההשקעות שלא תגבה דמי ניהול על המרכיב הזה.

דמי ניהול נמוכים בקופת גמל אישית

העלויות האלו לא מתבטאות בדמי הניהול הישירים שהקופה גובה, אבל כמובן שמדובר בעלויות שמתגלגלות על הצרכן (על העמית). כך או כך, מדובר בדמי ניהול שהם עדיין לא נמוכים – בעולם שבו הריביות נמוכות, ובהתאמה התשואה שהקופה עשויה להשיג נמוכה ומוערכת ב-3% עד 5% במקרים טובים, איפה ההיגיון בלהשאיר  רבע מזה ואפילו שליש מזה כדמי ניהול לקופה. זה אולי נכון לעולם שבו הקופות מניבות תשואה של 7%, 8%, 10%, אבל בריביות של היום, זה במילים פשוטות – לא הוגן, ולנישה הזו נכנסות קופות הגמל בניהול אישי Individual Retirement Account (IRA ). הקופה האישית היא מכשיר השקעה לפנסיה שמנוהל על ידי החוסך עצמו ולא על ידי מנהלי השקעות של הגופים המוסדיים, ובדרך הזו העלויות בהתאמה מתכווצות לכיוון ה-0.35-0.6%. 

בקופה בניהול אישי, החוסך עצמו אמור להרכיב  את המשקולות של האפיקים השונים – אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות, אגרות חוב צמודות למדד, אגרות חוב שקליות, תעודות סל, תעודות פיקדון, מניות בארץ,  מניות חו"ל וכו'. החוסך בקופה האישית הופך למנהל הקופה, והוא יכול  גם לקבוע מפורשות באיזה ניירות ערך ספציפיים להשקיע. פשוט –  חשבון אישי שמנוהל על ידי החוסך.

ולמרות שזה נראה אטרקטיבי, זה עדיין בחיתולים – קופות בניהול אישי (IRA ) מנהלות סדר גודל של כ-2 מיליארד שקל למרות היתרון בדמי הניהול, למרות השליטה, וזה בגלל שעדיין  לא כל הקופות יכולות להיכנס למסלול של קופות בניהול עצמאי, אלא בעיקר קופות גמל נזילות וקרנות השתלמות נזילות. כמו כן, יש עדיין רבים (הרוב הגדול) שמעדיפים שמישהו אחר – מקצועי ומנוסה יעשה בשבילם את העבודה הזו של ניהול הכסף. אבל, זה עומד להשתנות – קופות הגמל האישיות יהפכו ליותר ויותר אטרקטיביות במקביל להגדלת אפשרויות החיסכון (גם לשכירים), במקביל להורדת רף החיסכון בקופות ובקרנות ההשתלמות ובמקביל להטבות המס שניתנו לקופות הגמל (תיקון 190 שהפך אותם לאטרקטיביות), וכנראה שבעיקר על רקע העובדה הפשוטה שמדובר במוצר טוב לחוסכים – כאן, תוכלו לקרוא את המדריך המלא על קופות גמל אישיות

מדריכים נוספים: 

תיקון 190 – החזיר את קופות הגמל להיות אטרקטיביות

כך תחסכו לפנסיה