מדריכי דירה ומשכנתא    

ההטבה נעלמה: משכנתא באזורי עדיפות לאומית – לא באמת מועדפת

משכנתא באזורי עדיפות לאומית – לא באמת מבטאת הטבה.

משכנתא לזכאים היא סוג של הטבה שהמדינה נותנת "לתושבים שמגיע להם", רק שכפי שתוכלו לקרוא כאן, זה לא באמת הטבה. עכשיו מסתבר שגם משכנתאות באזורי פריפריה, עוד סוג של הטבה, הם לא באמת הטבה.

משרד השיכון מעניק לרוכשים באזורי עדיפות לאומית, משכנתא שאמורה להיות בתנאים מועדפים. מסתבר שלא רק שזה לא בתנאים מועדפים זה יקר משמעותית מהמשכנתא שמציעים הבנקים לאותם זכאים.

המשכנתאות לזכאים ניתנות על פי קריטריונים של משרד השיכון. הן ניתנות לחסרי דירה, ומחושבת בהתאם לנוסחה קצת מסובכת שבסופה נקבע ניקוד על פי פרמטרים שונים, לרבות שנות נישואים, שירות צבאי או לאומי, משך השירות, מספר ילדים ומספר אחים. כמו כן, חשוב לצורך הזכאות והיקפה המקום – באזורי עימות שבפריפריה ניתן לקבל משכנתא גדולה יחסית.

הבעיה החלה כאשר הריבית ירדה ולא נעשתה התאמה של הריבית במשכנתאות לזכאים. בעבר המשכנתאות לזכאים היו באמת הטבה גדולה, אבל כבר לפני כחמש שנים, הריבית במשכנתאות לזכאים כבר לא היתה אטרקטיבית. לפני כשנתיים עדכנו את הריבית לזכאים ועדיין היא לא באמת אטרקטיבית – ריבית צמודה למדד של 4%.

עם זאת, לאחרונה הופחתה הריבית במשכנתאות לזכאים – נקבע כי היא תהיה 0.5% פחות מהריבית הממוצעת שניתנת בבנקים, ובכל מקרה לא תעלה על 3% צמודת מדד. אז מה הבעיה?

הבעיה היא במשכנתא לאזורי עדיפות לאומית. בנוסף למשכנתא לזכאים, רוכשי דירה באזור עדיפות לאומית זכאים למשכנתא נוספת בתנאים מועדפים. ביישובים באזור עדיפות לאומית א', כך על פי הוראות משרד השיכון –  תינתן תוספת משכנתא בסך של 100 אלף שקל. באזור עדיפות לאומית ב' תינתן משכנתא בסך של 70 אלף שקל. הריבית המשכנתא הזו (תוספת המשכנתא) נקבעה על 4.5% (צמוד מדד, ל-20 שנה). אבל,  זה הרבה יותר ממה שנותנים הבנקים – ריבית צמודה למדד בתוספת של כ-3.4%. זו אמורה להיות הטבה, אבל היא ממש לא הטבה.