שוק ההון    

ההצבעה בבריטניה על הברקזיט – מרע ייצא טוב?

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס  לתוצאות ההצבעה על הסכם הברקזיט בבריטניה ומגיש כי נראה שההצבעה שהיתה אמורה להיות רעה לכלכלה תהיה בסופו של דבר דבר טוב לכלכלה. 

"התבוסה המהדהדת של הצבעת אמש על עסקת Brexit של רוה"מ מיי בפרלמנט של בריטניה, עוד יכולה להתברר כתוצאה טובה עבור התחזית לטווח הקרוב לכלכלה הבריטית והליש"ט", כותב בפמן, "התבוסה תחייב את מיי להשיג ויתורים נוספים, משמעותיים, מהאיחוד האירופי. זאת, על מנת להשיג עסקה שתצליח לקבל את הסכמת רוב הפרלמנט. על רקע זה ובמבט כולל, נראה כי פחתו הסיכונים שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא עסקה ב -29 במרץ.

"הקונצנזוס המכריע נגד העסקה של רוה"מ מיי פירושו שהפרלמנט עשוי כעת להיות מסוגל להשיג שליטה גדולה מאוד על מהלך Brexit ולעבוד לקראת תהליך פרישה "רך" ו/ או משאל חוזר, וכמעט בכל מקרה גם להארכת תאריך היעד אל מעבר ל- 29 במרס . התוצאה עשויה לפיכך להעלות את הסיכויים של מימוש תרחיש BREXIT בנוסח "נורבגיה פלוס "מאוחר יותר השנה, ובכך להפחית את חוסר הוודאות שפוגע לעת עתה בצמיחה הכלכלית ומחליש את הליש"ט. 

"בסך הכל, התבוסה של הממשלה מובילה ככל הנראה לשיפור בסיכויים להשגת הסכמה בפרלמנט על עסקה שונה מאשר היה עד כה, וזה יכול למעשה לסמן את תחילתה של עלייה בכלכלה הבריטית ובליש"ט.

על רקע זה, אם אכן יתממש, אנו מוצאים לנכון להעלות במקצת את תחזית הצמיחה של בריטניה בשנת 2019 מ-1.5% לכ-2.0-2.2%, ובמקביל לכך להמשיך ולראות את הבנק המרכזי של אנגליה מעלה את הריבית מן הרמה הנוכחית של 0.75%. לבסוף, שער החליפין של הליש"ט, שנחלש עד כדי 1.25 דולר לליש"ט במהלך דצמבר, וכבר החל להתחזק לכ-1.28 לאחרונה, עשוי להמשיך ולהתחזק חזרה לרמתו מחודש אפריל 2018 של כ-1.40".

הלישט מזנקת – חשש שהברקזיט לא יתממש