חדשות    

הוצגה תוכנית אב להגדלת אוכלוסיית הנגב בכמיליון תושבים

לפי תוכנית "קדמת נגב" שתובא בימים הקרובים להצבעה בממשלה, יוגדל שוק הדיור בנגב עד לשנת 2035 עד אכלוס פוטנציאלי של כ-1.8 מיליון בני אדם • התוכנית תשים דגש מרכזי על חיזוק והרחבת ערי הנגב והיישובים הקיימים כש-95% מהבנייה תהייה בהם • "תוכנית קדמת נגב הינה ארוכת טווח, אך השפעות חשיפתה ותחילת הוצאתה אל הפועל צפוי שיועילו עם הנגב כבר בטווח הקרוב", אמר השר אורי אריאל, "באין חזון יפרע עם"

בתום השליש הראשון של המאה ה-21, בעשור התשיעי למדינת ישראל, אוכלוסיית הנגב צפויה לגדול משמעותית. בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה הנוכחי בנגב בלבד, בשנת 2035 צפוי למנות הנגב כ-1.03 מיליון תושבים לפחות. אולם, בהתחשב ביעד הממשלתי שהכתיב אכלוס הנגב בכמות לא רחוקה מזו, כבר בשנת 2020 ובשינויי המגמות הצפויים מבחינת איכות התחבורה, התעסוקה, מעבר צה"ל, בהערכה הגוברת לה זוכים מרחבי הנגב ובשאיפת גורמי הממשל השונים להביא לאיזון התיישבותי בארץ, צפוי ורצוי שמרחב הנגב ימנה מספר גדול משמעותית מזה.

בנגב השקעות עתק בתשתית, במעבר צה"ל, בפיתוח כלכלי ובהשקעות נוספות, בהיקפי תכנון וביצוע אשר לא היו בו מיום הקמת המדינה. בהתייחס לכל אלה, יש ליצור את תשתית הדיור שתשלים זינוק אזורי שכזה. לשם כך הוכנה תוכנית "קדמת נגב".

"קדמת נגב" הינו השם שבחרנו לשטח היישוב המשמעותי בנגב, שגבולו הצפוני הוא קו רוחב העיר שדרות וגבולו הדרומי קו רוחב ירוחם. באזור זה מתגוררים כיום כ- 560,000 תושבים (כ-86% מתושבי הנגב) כשעל-פי תוכנית המתאר הנוכחית ניתן ליישב בו עד כ-1.2 מיליון תושבים.

בשנת 2035 אוכלוסיית ישראל כולה צפויה למנות כ-12 מיליון תושבים. אם תמשך המגמה הנוכחית של קצב הגידול הדמוגרפי במדינה, רובם צפויים לגור באזור גוש דן. בהתחשב במגבלות אפשרויות פיתוח התשתיות הקיימות בגוש דן המורחב מדובר בכמות משתקת. חשש זה, במקביל לביקוש הגובר בארץ למגורים ולמחסור ביחידות דיור הקיים כבר כיום, בשילוב היעדים הלאומיים, מחייב היערכות מיוחדת וחשיבה לטווח ארוך, אשר את מסקנותיה יש להוציא אל הפועל כבר עתה.

על מנת לשמור על איזון אוכלוסין במדינה ולאפשר צמיחה בריאה, טיפול במשבר הדיור וביוקר המחיה, יש להגדיל את כמות ואיכות ובעיקר את קצב ההתיישבות בנגב. פעולה זו תתרום גם לאוכלוסיית גוש דן להורדת מחירים ולהעלאת התחרות ותביא לפיזור האוכלוסייה והצריכה העתידית במדינה באופן שיקל את הלחץ האדיר שצפוי לגדול בערי גוש דן. כל זאת, לצד תיקון עיוותים היסטוריים בכל ההתייחסות לפריפריה, טיפול בעיירות הפיתוח וביישובים הקיימים, היהודים והבדואים כאחד, מתוך תפיסה הרואה בכלל היישובים והאוכלוסיות נקודות זינוק ולא נקודות משבר. תוכנית זו תביא לשגשוג שיצור מדיניות חדשה של פתרונות בני קיימא למציאות הסוציו-אקונומית המתקיימת מאז קום המדינה באזור זה.

התוכנית פותחה עם שר הפנים, שר החקלאות, השר לפיתוח הנגב והגליל בהתבסס על עבודה משותפת ומשיחות שר הבינוי אורי אריאל עם ראשי הרשויות בנגב ובעבודה מאומצת עם קק"ל ששמה לעצמה מטרה לפתח את ההתיישבות במרכזי הערים בנגב ותנועת אור הפועלת לפיתוח והרחבת ההתיישבות בנגב ובגליל.

עיקרי התוכנית:

– הגדלת פוטנציאל האכלוס של תוכניות המתאר מכ-1.2 מיליון תושבים לכ-1.85 מיליון (95% מהם בערים וביישובים הקיימים).

– הגדלת תוכניות המתאר הקיימות מ-330,202 יח"ד לכ-490,000 יח"ד בדגש על חיזוק הקיים (כ-17 אלף יח"ד מכלל היח"ד שיבנו עד אז יהיו ביישובים החדשים)

– הקמת 22 יישובים חדשים במיקומי מפתח ובפגיעה מינימלית בסביבה, לפחות 7 מתוכם ייועדו בלעדית לאוכלוסייה הבדואית והשאר לאוכלוסייה הכללית (יהודים, בדואים ואחרים).

– הגדלת פוטנציאל האכלוס של היישובים הבדואים בנגב (הקיימים והחדשים) מכ-154 אלף תושבים כיום, לכ-510 אלף.

המדובר בתוכנית שתכלול בהכרח שיתוף משרדי ממשלה נוספים ושתביא לצמיחה משמעותית גם בתחומי התעסוקה, התשתיות והתרבות. מדובר על יצירת שוויון בין אזרחים, כלכלה חכמה יותר, צמיחה לכלל המשק והבאת מזור חברתי, כלכלי והתיישבותי לנגב.

התוכנית תאפשר התמודדות עם צרכים לאומיים נוספים שיעלו עד תקופה זו, כשהמטרה הכוללת היא יצירת שוק דיור משוכלל בתפיסה האדריכלית שלו ויצירת חווית חיים אחרת.

יצירת תוכנית דיור כוללת על ידי משרד השיכון תאפשר את המוכנות התכנונית הדרושה לכלל משרדי הממשלה, שיוכלו לכלכל את צעדיהם ולקבל החלטות אופרטיביות לאורך כל שלביה המוגדרים מראש ובכך לייצר ניהול נכון של משאביהם.

שר הבינוי אורי אריאל: "תוכנית 'קדמת נגב' הינה ארוכת טווח, אך השפעות חשיפתה ותחילת הוצאתה אל הפועל צפוי שיועילו עם הנגב כבר בטווח הקרוב. 'קדמת נגב' פותחה כדי לאפשר לנגב להיות מסוגל לקלוט את השפע של השקעות המדינה בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים בתשתיות תחבורה, פארקי תעסוקה, מעבר מחנות צה"ל וסיועי עתק של המדינה בתחומים שונים.

מטרת התוכנית היא להפוך מילים וחזון למעשים בשטח, בתחום הבינוי והיצע הדיור. הנגב לא יהיה עוד חבל ארץ נספח לגוש דן, כי אם אזור בעל כובד משקל, רב אוכלוסין ואבן שואבת לדור הצעיר ולכל מי שנפשו חשקה בבית בישראל במחיר הגון ובסביבה המאפשרת איכות חיים.

ביום זה, יום השנה לבן גוריון, ביחד עם ראש הממשלה ומשרדי הממשלה לפיתוח הנגב והגליל, החקלאות, הפנים וראשי הרשויות – מנהיגי הנגב, נמשיך לצעוד בעוז ולהגשים את חזון 'הזקן' ליישוב ושגשוג הנגב. באין חזון יפרע עם".