התחדשות עירונית    מדריכי דירה ומשכנתא    

הזכות לסרב: מתי אפשר להתנגד לפינוי בינוי?

אחרי שנים בהם פרויקטים רבים של פינוי בינוי היו תקועים בגלל התנגדות של חלק מהדיירים בבניין, חוקק חוק פינוי בינוי, לפיו ניתן יהיה לתבוע את הדייר המסרב לחתום על הסכמתו לפרויקט. מאז, דיירים רבים חוששים להיות חשופים לתביעות אם יתנגדו לפינוי בינוי, גם כאשר הוא אינו עונה על צרכיהם או כאשר ההתנגדות שלהם סבירה והגיונית. אז מתי אם בכלל יש לכם זכות להתנגד לפינוי בינוי, ואיך תעשו את זה נכון, ותשמרו על האינטרסים שלכם? כל התשובות במדריך שלפניכם.

על פי חוק פינוי ובינוי , כאשר הרוב המיוחס של בעלי הדירות בבניין מסכימים לעסקת פינוי בינוי שהציע היזם, אך בעל דירה באותו הבניין מסרב סירוב בלתי סביר, הוא יחשב לבעל דירה מסרב ושאר הדיירים יוכלו לתבוע אותו בתביעת נזיקין.

מהו "רוב מיוחס"?

רוב מיוחס מתייחס למצב בו בבניין משותף בו יש יותר מחמש דירות, בעלי הדירות שבבעלותם לפחות ארבע חמישיות מן הדירות ושלפחות שלושה רבעים מן הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם מסכימים לפרויקט. לעומת זאת, בבית משותף בו ארבע או חמש דירות, רוב מיוחס הוא כל בעלי הדירות, למעט אחד, ששלושה רבעים מן הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם בתנאי  שבבניין המשותף יש יותר משני בעלי דירות, ובבעלות הדייר המסרב לעסקה דירה אחת בלבד.

מתי נחשב הסירוב לסביר?

  1. אם הדייר הסרבן מוכיח כי עסקת הפינוי בינוי אינה כדאית לו כלכלית
  2. אם לא הוצעו לו כלל מגורים חלופיים לתקופת העבודות בבניין
  3. לא הצעו למתנגד בטוחות הולמות לביצוע העסקה
  4. אם בעל הדירה המסרב, או בן משפחה הגר עימו הוא בעל מוגבלות, והמגורים החלופיים שהציע היזם לא עונים על צרכיהם.
  5. אם יש נסיבות מיוחדות, ההופכות את העסקה לבלתי משתלמת עבור הדייר המתנגד.

סרוב בלתי סביר? לא בטוח שתשלמו

חוק פינוי בינוי נועד למנוע מצב בו דייר בודד תוקע פרויקט של עשרות דיירים התומכים בפינוי, בעזרת האיום שאם התנגדותו תהיה לא סבירה, הוא ישלם פיצויים לכל בעלי הדירות בבניין.

אך על פי פסיקות קודמות של בית המשפט, נראה כי הוא אינו ממהר להפעיל את "שוט" הפיצוי, וכי בית המשפט זהיר מאוד גם בזכויותיו של המיעוט,  ובמקרה זה הדייר המתנגד הנמצא במיעוט. כך שגם במקרה ודיירים תבעו דייר שהתנגד לפינוי בינוי, ונפסק כי הוא סירב סרוב בלתי סביר, לא בטוח כי הוא יאלץ לפצות את כל הדיירים בבניין. בית המשפט רשאי לקבוע לדיירים פיצוי חלקי, בהתבסס על נסיבות העסקה, יכולתו של בעל הדירה לעמוד בתשלום הפיצוי וגובה הנזק שנגרם לבעלי הדירות שתמכו בפינוי בינוי.

ארגונים שיכולים לעזור לכם בנושא פינוי בינוי: