זכויות עובדים    

החזר הוצאות נסיעה – כמה מגיע?

מעודכן ל-07/2022

החזר הוצאות נסיעה – כמה מגיע?

החזר הוצאות נסיעה – כמה מגיע? ולמי מגיע? עובדים זכאים לקבל החזר הוצאות נסיעה עבור כל יום שבו הגיעו למקום העבודה בתחבורה, אלא אם קיימות הסעות למקום העבודה וחזרה הביתה, מטעם העסק.

מאז 1 בינואר 2016 עומד החזר הוצאות נסיעה על 22.6 שקל ליום, או בהתאם לעלות כרטיסייה או בהתאם לכרטיס חופשי חודשי – הנמוך מביניהם. כלומר, יש כאן סוג של אחריות שמוטלת על העובדים לחסוך בהוצאות שלהם. אם הם יכולים לנסוע בכרטיס חופשי חודשי והוא אפקטיבית זול יותר מאשר נסיעות בכרטיסייה רגילה והוא זול יותר מאלטרנטיבות אחרות, זה הסכום שהמעסיק יהיה מחויב בו. (הכינו את הכרטיסים – הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך)

ויש יוצאים מהכלל – אם קיים בארגון הסכם קיבוצי שלפיו נקבע סכום החזר הוצאות נסיעה שונה, אזי ההסכם הזה גובר, ולפיו ישולם החזר הוצאות לעובדים.

החזר הוצאות נסיעה משולם לעובד במסגרת תלוש השכר שלו, והוא נחשב להכנסה לצורכי מס. כלומר, המעסיק מנכה מהחזר ההוצאות מס הכנסה וכן גם דמי ביטוח לאומי ושלום בגין דמי בריאות. ומכאן, שהעובד עשוי להיפגע – אם עלה לו להגיע לעבודה סכום מסוים והוא מקבל אותו כברוטו ועליו יש לשלם מיסים וכו', אז הסכום שמוחזר לו בסופו של דבר נמוך יותר מהסכום שהוא שילם. האם לזה התכוונן המחוקק? כנראה שלא, אך מנגד, חשוב להדגיש כי יש רבים מאוד שהחזר הוצאות הנסיעה גבוה ממה שהם משלמים בפועל – או שמקום העבודה נדיב ממה שנקבע בחוק, או שהם מגיעים עם חברים או מסיבות אחרות.

החזר הוצאות נסיעה בשבתות וחגים

בשבתות וחגים כמעט ואין תחבורה ציבורית וגם בשעות מאוחרות כמעט ואין תחבורה ציבורית, ולכן היה צפוי שהעובדים בשבתות, חגים, שעות מאוחרות, ייהנו מהחזר הוצאות נסיעה גבוה (נסיעה במונית). אבל מסתבר שלא. עובדים אינם זכאים להחזר על מוניות ובכלל – על הוצאות מעבר לנקבע, גם אם הם עובדים בשבת, חג, או בשעות מאוחרות, אלא אם במקום העבודה יש הסכם קיבוצי. עם זאת, כאשר אין תחבורה ציבורית, הרי שעל המעסיק לשלם החזר הוצאות נסיעה עבור אותו יום בהתאם לעלות בפועל, ולא כחלק מכרטיס חופשי חודשי וזה מכיוון שעל-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה,  כרטיס חופשי חודשי רלוונטי רק לימי חול ואינו חל על שבתות וחגים.

לסיכום – אם אתם עובדים בשבתות, בחגים ובשעות שאין תחבורה ציבורית, מגיע לכם החזר כספי לפי כמה שעלה לכם (בהתאם למגבלות, לרבות מגבלת ה-22.6 שקל ליום), אבל לא לפי כרטיס חופשי חודשי שמבטא סכום יומי נמוך.

חישוב ההחזר החודשי

כדי לחשב את החזר ההוצאות החודשי יש להכפיל את מספר ימי העבודה בפועל של העובד בעלות היומית של הנסיעה מביתו למקום העבודה – כשהיא מוגבלת כאמור ב-22.6 שקל ליום או בסכום הכרטיסייה או בחופשי חודשי. במקרים רבים המעסיק מחזיר הוצאות נסיעה עבור כל הנסיעות באותו חודש, דרך  תשלום גלובלי בשווי של עלות כרטיס חופשי חודשי.

עם זאת, ובהמשך לסעיף הקודם, כאשר העובד עבד בשבתות, חגים, הוא זכאי לתשלום מעבר לכרטיס חופי חודשי.

למי מגיע החזר הוצאות נסיעה?

עובדים שמרוחקים 500 מטר ויותר ממקום העבודה שלהם ואין להם הסעה דרך המעסיק, זכאים להחזר הוצאות נסיעה. אגב, אין באמת צורך לבדוק אם קיימת תחבורה ציבורית ממקום המגורים לעבודה, או אם בפועל הוא נוסע ברכבו, או באופניים, או ברגל. מה שחשוב לדעת זה אם העובד זקוק לתחבורה (מרחק מעל 500 מטר), ואם כן, אז מגיע לו החזר הוצאות.

עובדים שנמצאים במרחק של עד 500 מטר ממקום העבודה לרוב לא זכאים להוצאות נסיעה, אבל אם העובד יוכיח שהוא זקוק לתחבורה (מסיבות שונות), אזי הוא יקבל החזר הוצאות.

מקרה מעניין נוסף – עובד שמתגורר במקום העבודה (בית מלון, אתר בנייה) ומדי פעם חוזר לביתו – מה הדין אז בקשר להחזר הוצאות? במקרה כזה העובד הזה יהיה זכאי להחזר הוצאות רק ביחס לאותם ימים שבהם נסע הביתה (או מהבית למקום העבודה).

האם מגיע החזר נסיעה אם העובד חולה?

כצפוי – לא. החזר נסיעה לא מגיע כאשר עובדים לא מגיעים למקום העבודה – חופשה, מחלה וכו'.

האם החזר הוצאות נסיעה מהווה חלק מהשכר?

החזר הוצאות נסיעה מהווה תוספת לשכר שנקבע מול המעסיק – זה לא חלק מהשכר שסוכם. אבל, אם זה הוסכם מראש, בין המעסיק לעובד, ניתן לקבוע שכר כולל שמכיל את  הוצאות הנסיעה, אבל בתנאי שהעובד הבין את העניין והוא חתם על הסכם עם המעסיק שמכיל את עניין החזר הוצאות הנסיעה, לפני שנכנס לתפקיד. תנאי נוסף – שהשכר בניכוי הוצאות הנסיעה אינו נמוך משכר המינימום.

אזרח ותיק מקבל תעריף מוזל בתחבורה ציבורית – כמה הוא יקבל כהחזר נסיעות?

החזר הוצאות הוא החזר הוצאות – אין כאן בונוס לעובד, אלא כוונה לשלם לו את מה שהוציא, ולכן אם עובד מקבל תעריף מוזל בתחבורה הציבורית, הוא יקבל מהמעסיק החזר לפי התעריף המוזל.

מדריכים קשורים –

ימי חופש – כל מה שצריך לדעת

מחשבון ימי חופשה – כמה ימי חופשה מגיעים לכם?

דמי הבראה – כמה ומתי מקבלים?

מחשבון דמי הבראה

מדריך פיצויים

מחשבון פיצויים

שכר מינימום – כל מה שצריך לדעת