חדשות    

הייתם משקיעים במניות או בתעודות סל עוקבות עקרונות השריעה האיסלאמית?

 
מסתבר שמעבר להיותה של השריעה הדוק הדתי והמוסרי של האיסלאם היא גם מסדירה את ההתנהלות הכלכלית של העולם האיסלאמי וגם עוסקת בהיבטים כלכליים-בנקאיים. לצד העובדה שבמדינות מוסלמיות רבות מעמד השריעה הולך ומתחזק, חברות מסוימות ברחבי העולם השכילו לבצע "הכשר", כזה שבעצם מאפשר למשקיעים המקיימים את חוקי השריעה להשקיע בהן. מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של בית ההשקעות אינפיניטי, ע"י ערן יצחקי, 
באמצעות מערכת המידע העסקי-כלכלי בלומברג, עולה כי בעולם ישנן 334 תעודות ETF המספקות חשיפה למניות המקיימות את עקרונות ההשקעה ע"פ השריעה, שהניבו תשואה לא רעה למשקיעים בשלוש שנים האחרונות.

תעודות אלו מבצעות סינון של מניות באמצעות הנחיות כתובות לצד פרשנויות של מומחים בחוק האסלאמי, כך שיתאימו לרעיון השריעה. אז מהם אותם חוקים ועקרונות? בתעודות אלו בוודאי שלא יהיה ניתן למצוא חברות העוסקות בענפי סחר הבאים: שיווק ומסחר של בשר חזיר, אלכוהול, הימורים, שיווק פרסום ובידור, סיגריות וטבק, וכספים (יוצאים מהכלל: בנקים אסלאמיים, מוסדות פיננסיים אסלאמיים וחברות ביטוח אסלאמיות). כמו כן, על פי השריעה חל איסור להשקיע בחברות מתחום מדעי החיים העוסקת בשיבוט ומניפולציות גנטיות.

פרט לאיסור ההשקעה בתעשיות הנ"ל ישנם קריטריונים נוספים, לדוגמא: השקעות נושאות ריבית אסורות על פי חוקי השריעה. השקעה בחברות ממונפות, להן חובות גבוהים ביחס לנכסים, אסורה בתכלית האיסור. כמו כן, חל איסור לבצע השקעות במזומן בסחורות כמו כסף וזהב. למעשה, השקעה על פי מגבלות אלו מסננת החוצה את כל החברות ברמת סיכון גבוהה.

על רקע מסע ההרג הרצחני של חברי ארגון דאעש, מפליא לגלות כי השקעה בתעשיית הנשק על פי השריעה נתונה במחלוקת ואף מוטלת בספק. יהיו מומחי השקעות ברוח השריעה שיאמרו שתעשיית הנשק מוקצית על פי חוקי השריעה ואילו אחרים יאמרו כי תעשיית הנשק מותרת להשקעה, כל עוד מדובר בנשק לצורך הגנה עצמית. המקלים שביניהם יגדילו ויאמרו כי הנשק עצמו הינו מוצר ניטראלי ולכן הייצור של נשק מותר וכפועל יוצא גם השקעה בתעשייה זו מותרת.אומנם סינון ההשקעות ע"פ השריעה מגביל מאוד את הגישה לחברות טובות ומובילות בכלכלה העולמית, אולם בחינה של הגרפים מלמדת כי מגבלה זו עשויה להתגלות כיתרון. כך לדוגמא: אם נשווה את הביצועים (ראו גרף) של מדד S&P 500 למדד S&P 500 Shariah Index נמצא כי בשנה האחרונה רשם המדד השני  תשואה של 22.08%, לעומת 20.14%  של S&P 500. תעודת ETF הנקראת DB X-TRACKERS DBX S&P 500 SHARIAH (סימול: XSHU) ונסחרת בבורסת לונדון  השיגה תשואה של 59% מאז שנת 2011, בעוד שמדד S&P 500 רשם תשואה של 50% בלבד באותה תקופה.

(מקרא: קו צהוב: DB X-TRACKERS DBX S&P 500 SHARIAH  ;קו אדום: S&P 500 ;קו כחול: S&P 500 Shariah)

 

 

 

 

 

להלן דוגמאות בולטות של תעודות ETF הנסחרות בעולם התואמות את השריעה.

 

 

 שורה תחתונה: כדי להיחשף למניות של החברות שעומדות בקריטריונים של השריעה לא צריך להיות מוסלמי וגם לא צריך להתאסלם. הגישה להשקעה במניות או תעודות אלו אפשרית לכולם. האם תעודות אלו יזכו לביקושים מצד ארגון דאעש? שכן על פי העיתונות הכלכלית העולמית עולה כי מדובר בארגון הטרור העשיר ביותר בעולם המחזיק כמה מיליארדי דולרים. נציין כי ארגון זה הולך ומתעשר כתוצאה מהשלטות על בארות נפט, השתלטות על בנקים, גביית כופר, ביזה, הטלת קנסות ועוד. ייתכן שחלק מהכספים יופנה להשקעות ואם כן בוודאי בכאלו הנחשבות ל"כשרות".

 

 

 

 

 

 

*התשואות נכונות ליום 10.09.14

 אין לראות במאמר זה המלצת השקעה במניות של החברות המוזכרות בו. הטיפ רלוונטי למועד כתיבתו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה
 נגיש לכלל הציבור באתר http://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.