חדשות    

היקף המשכנתאות באפריל – 4.7 מיליארד שקל; מה המסלול המועדף?

; קרדיט: shutterstock

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף כספי כולל של 4.7 מיליארד שקל – כך עולה מנתוני בנקר ישראל. מדובר על ירידה לעומת חודש מרץ אז נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל, עם זאת, אפריל היה צפוי להיות נמוך יותר על רקע חג הפסח שחל באפריל ומספר ימי העבודה הנמוך יותר באפריל לעומת חודש מרץ. ועדיין – מדובר בקצב גבוה של משכנתאות.

עוד עולה מהנתונים כי תמהיל המשכנתאות הוא – חצי משכנתאות בריבית משתנה, וחצי  בריבית קבועה. מדובר על שינוי וטעמים שהולך ומתחדד בשנה האחרונה. בעבר הלא רחוק העדיפו הלווים לקחת משכנתאות במסלולים של ריבית משתנה, אך במקביל להמשך הורדת הריבית ולריבית המאוד נמוכה, מבינים הלווים שהסיכוי שהריבית תרד מהרמה הנוכחית הוא יחסית נמוך (אם כי קיים), ולכן מעדיפים לקבע את הריבית ולקחת משכנתאות בריבית קבועה. בדרך הזו אמנם הם לוקחים משכנתא יקרה יותר (הריבית הקבועה עולה על הריבית המשתנה), אבל ברגע שהריבית תתחיל לעלות הם מוגנים מפני עליית הריבית – במסלולים הקבועים לא תהיה כמובן עליית ריבית כאשר הריבית תתחיל לעלות, ואילו במסלולים עם הריבית המשתנה תהיה עליית ריבית כאשר הריבית במשק תעלה.

ומכאן, שממש לא בהכרח שהריבית הקבועה יקרה יותר מהריבית המשתנה – היא אופטית בנקודת זמן הנוכחית יקרה יותר, אבל על פני אורך חיי המשכנתא ממש לא ברור שהיא יקרה יותר. למעשה, המסלולים הקבועים מספקים רמת ריבית נמוכה מאוד בקנה מידה היסטורי.

על רקע זה, הלווים לוקחים את הריבית המשתנה ביחס לפריים (שהיא נמוכה מאוד) בידיעה שעליהם לעקוב אחריה. הם בכל זאת לוקחים את המותר להם בריבית הפריים (לרוב פריים מינוס 0.7 עד 0.9% ), מכיוון שהמחק מהריבית הקבועה שווה את הסיכון – כלומר, גם אם הריבית הקבועה תעלה יהיה כדאי להישאר במסלול הריבית פריים – צריך שהריבית במשק תעלה ביזור 2% כדי שהמסלול הזה יהפוך ללא כלכלי, וזה לא נראה באופק.

על כל פנים, ריבית המשכנתא, בחודש מאי חזרה לעלות אחרי תקופה קצרה של הפוגה בעליות. ריבית המשכנתא השקלית  הממוצעת (למשכנתאות שימומשו החל מ-11 במאי) היא 2.75%, לעומת 2.685 בחודש אפריל. ריבית המשכנתא השקלית עלתה בשנה האחרונה בחצי אחוז – כך עולה מנתוני בנק ישראל.

הריבית השקלית למשכנתאות ארוכות עלתה יותר מהמשכנתאות הקצרות, כך במשכנתאות לטווח העולה על 25 שנה, הריבית השקלית היא 4.23% (לעומת 4.1% בחודש אפריל), במשכנתאות לטווח של 20 עד 25 שנה, הריבית השקלית היא 4.07% (לעומת 3.97% בחודש הקודם); במשכנתאות בטווח הפופולארי של 15 עד 20 שנה עמדה הריבית על 3.86% (3.78% בחודש הקודם).

למדריכי משכנתא ודירה:

האם מחירי הדירות גבוהים?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

מה עדיף – ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) או קבועה צמודה ?

למדריך מס רכישה

מחשבון מס רכישה