מוצרי מזון    

הישרדות כלכלית: זה מה שתשלמו על מנה חמה (בישראל)

(הכתבה פורסמה ב-18.6.2017)

באחד הפרקים האחרונים של "הישרדות", התחרו ביניהם השבטים על מנת הפרס – שהייתה במקרה הזה מנה חמה לשבט המנצח. גם מי שרגיל לראות פרסום "סמוי" שהופך להיות גלוי מאד הרימו גבה נוכח ניסיונות השיווק המאסיביים של המותג, התענוג האותנטי או לא של המשתתפים מהמנות וציון הרכיבים והיתרונות של המנה על ידי המנחה. ברשתות החברתיות וגם בחלק מביקורות הטלוויזיה ציינו שהפעם הפקת התכנית עברה את הגבול.

יכול להיות שבאי בודד בלב הפיליפינים מנה חמה תהיה באמת מצרך כה נשחק כדי ששבטים יתחרו עליו ויתמוגגו כשהם משיגים. בישראל מנה חמה נגישה הרבה יותר, כמובן, כשמה שצריך להיות את מי שרוצה לרכוש את המוצר הוא כמה זה יעלה לו. אם עקבתם אחרי חלק מהשוואת המחירים האחרונות שביצענו עבורכם, אתם יודעים כבר שצפויים פערים משמעותיים בין רשתות שיווק שונות וגם בין סניפים שונים של אותה רשת.

כך ביצענו את הבדיקה

את הבדיקה ערכנו באמצעות מערכת SuperGet המספקת כלים להשוואת מחירים בסופרמרקטים וכלים לפיתוח. בחרנו במוצר אחד מבין "ההיצע הרחב של מנה חמה", והוא מנה חמה בולונז 65 גרם. הרשתות שנבדקו הן שופרסל (על תתי הרשתות שלה), רמי לוי שיווק השקמה, קשת טעמים, פרש מרקט, סטופמרקט, מחסני להב, מחסני השוק, יוחננוף, טיב טעם, חצי חינם, ויקטורי ורשת   .AM:PMאת אילת לא כללנו בבדיקה בגלל הפטור ממע"מ.

מה מצאנו?

מנה חמה ספגטי בולונז אינה יקרה באופן יחסי למוצרים אחרים, אבל עדיין מצאנו טווח די רחב של מחירים: זה התחיל מ-3.9 שקלים והגיע עד ל-8.7 שקלים, כאשר הממוצע עמד על 6.5 שקלים. המוצר היה זמין ב-619 סניפים ברחבי ישראל, אשר בכמה מהם עברה אולי הפקת הישרדות.

ברשת ויקטורי המחיר ברוב הסניפים היה 6.9 שקלים, אבל היה סניף אחד בו המחיר היה 5.9 שקלים ושבעה סניפים בהם המחיר עמד ל 4.9 שקלים. בהזמנה אינטרנטית המחיר של מנה חמה הוא 4.8 שקלים. בחצי חינם היה המחיר 7.5 שקלים, עם מבצע שאולי יכול להוזיל עבורכם את העלויות ואולי לא: מי שקונה מותגי אסם ב-49.90 שקלים משתתף בהגרלה במסגרתה הוא יכול לקבל שלוש יחידות מנה חמה ב-12 שקלים. נראה לנו שזוהי דרך מעט מסובכת לקבל הנחה.

ברשת טיב טעם המחירים נעו בין 6.3 שקלים ל-8.7 שקלים, תלוי בסניף, כשבכל הסניפים היה מבצע של שתי יחידות מנה חמה ב-12.9 שקלים (6.45 שקלים ליחידה). ביוחננוף המחיר הדי סביר עמד על 4.9 שקלים, למעט הסניף בנס ציונה שגבה 8.2 שקלים. במועד הבדיקה היה מבצע במסגרתו ניתן היה לרכוש מספר שלא צוין של אריזות מנה חמה ב-18 שקלים – אנחנו מניחים שמדובר בארבע אריזות.

בסניפי יש חסד המחיר שישלם מתמודד ההישרדות הרעב עם חזרתו ארצה עמד על 5.9 שקלים, כשהיה מבצע של חמש מנות חמות ב-20 שקלים. את אותו המבצע מצאנו גם ביש בשכונה, אלא שמחיר הבסיס באותה תת רשת היה גבוה בשקל אחד. ברוב הסניפים של מחסני השוק המחיר היה 5.9 שקלים, אבל היו גם סניפים זולים יותר (חיפה-נשר – 3.9 שקלים, באר שבע-האורגים – 4.9 שקלים) וסניף יקר יותר (עין יהב – 6.6 שקלים). ברשת מחסני להב המחיר היה קבוע – 6.9 שקלים.

התחנה הבאה שלנו הייתה סטופמרקט, בה מצאנו שתי קבוצות מחירים: בסניפי חיפה (קסטרא וקריות) המחיר היה 4.1 שקלים ובסניפי קניון אם הדרך, קניון ארנה בהרצליה וקיבוץ יגור 4.9 שקלים. ברוב הסניפים של פרש מרקט המחיר היה 6.9 שקלים, אבל היו סניפים שגבו 7.5 או 7.9 שקלים. בקשת טעמים היו סניפים בהם המחיר היה 4.9 שקלים וסניפים בהם הוא היה 6.5 שקלים, כשבחלק מהסניפים הוצעו שתי מנות חמות במחיר מבצע של 10.9 שקלים (מחיר מבצע ביחס למחיר היקר יותר ברשת כמובן).

ברשת רמי לוי המחיר השכיח היה 4.9 שקלים, אבל היו סניפים שגבו שני שקלים יותר. בחלק מסניפי ירושלים המחיר ירד במסגרת מבצע ל-3.9 שקלים. 7.5 שקלים זה המחיר שתצטרכו לשלם על מנה חמה בולונז ברשת שופרסל אקספרס, בעוד שבשופרסל דיל המחיר האחיד היה 5.9 שקלים. ברשת שופרסל שלי המחיר הנפוץ היה 7.5 שקלים, למעט שלושה סניפים (חיפה-צרפת, מרכז ביג יקנעם עילית ואור יהודה) בהם המחיר יה 6.9 שקלים.

אחרונה ביקרנו ב-AM:PM, בה טווח המחירים היה רחב: החל מ-4.9 שקלים ועד ל-8.2 שקלים, עם הרבה מאד מחירי ביניים. בחלק מהסניפים היה מבצע של שתי מנות חמות בעשרה שקלים, ו/או מגזין "מנטה" חינם לרוכשים מוצרי אסם ב-24.9 שקלים.

הנה טבלה המסכמת את ממצאי הבדיקה:

 

שם הרשת מחיר בסניפים (בשקלים)
ויקטורי 4.8-6.9
חצי חינם 7.5 (הייתה הגרלה ל-3 יחידות מנה חמה ב-12 שקלים).
טיב טעם 6.3-8.7 (בכל הסניפים היה מבצע: 2 יחידות מנה חמה ב-12.9 שקלים)
יוחננוף 4.9-8.2 (בכל הסניפים היה מבצע: X  יחידות מנה חמה ב-18 שקלים)
יש חסד (שופרסל) 5.9 (בכל הסניפים היה מבצע: חמש יחידות מנה חמה ב-20 שקלים)
יש בשכונה (שופרסל) 6.9 (בכל הסניפים היה מבצע: חמש יחידות מנה חמה ב-20 שקלים)
מחסני השוק 3.9-6.6
מחסני להב 6.9
סטופמרקט 4.1-4.9
פרש מרקט 6.9-7.9
קשת טעמים 4.9-6.5 (בחלק מהסניפים היה מבצע: שתי יחידות מנה חמה  ב-10.9 שקלים)
רמי לוי 4.9-6.9 (בחלק קטן מהסניפים היה מבצע: מנה חמה ב-3.9 שקלים)
שופרסל אקספרס 7.5
שופרסל דיל 5.9
שופרסל שלי 6.9-7.5
AM:PM 4.9-8.2 (בחלק מהסניפים היה מבצע: 2 יחידות מנה חמה ב-10 שקלים)

_____________________

המידע בכתבה זו מתבסס על נתונים שהתקבלו מחברת SuperGET המסדרת את קבצי שקיפות המחירים ומציעה אותם לציבור הרחב. SuperGET עושה כמיטב יכולתה כדי להבטיח את אמינות ואיכות המידע. יחד עם זאת, SuperGET  אינה לוקחת אחריות על טעויות ו/או מידע חלקי שהתקבל מעיבוד קבצי שקיפות המחירים.

הנה עוד כמה מדריכי השוואת מחירים של מוצרים פופולאריים