חדשות    

היתרנות של האלגו – יוצר נזילות ומצמם מרווחי קניה ומכירה, אבל יוצר גם פניקה בשווקים

אלגוטריידינג

האלגוטריידינג הופך ליותר ויותר פופולארי וכנראה שבצדק, אבל לפני היתרונות של הכלי הזה, חשוב להדגיש – מי שמנהל את כספו דרך חברות אלגוטריידינג כפוף בעצם לניהול של אותו גוף, ותלוי בניהול, ביצוע ואכות האנשים המנהלים באותה פירמה. ומסתבר על פי התביעות הרבות של לקוחות – תביעות על הפסדים גדולים, תביעות על קבלת הכסף באיחור, שיש תקלות ובעיות טכניות וניהוליות בחלק מהחברות האלו – ולכן, למרות שאלגוטריידינג היא שיטה לגיטימית צריך לבדוק טוב טוב איפה ואיך עושים את זה.  

למדריך אלגו-טריידינג

המסחר במערכות אלגו טריידינג, משמע – מערכות מחשוב מתקדמות מסתכם ב-50% מהיקף המסחר בשוק המקומי ויש כאלו שמעריכם שיותר. המסחר הזה אמנם מרתיע משקיעים רבים, אחרי הכל זה לא טריוויאלי להסתמך על רובוט, אבל למסחר בשיטה הזו יש יתרונות משמעותיים. המחר הזה, מאפשר מהירות תגובה הולה פי כמה וכמה מאשר השחקן/ המשקיע הבודד; המסחר באלגו מאפשר ביצוע פעולות סימלוטנית  וקריאה וניתוח של כל המתרחש בגלובוס בהרף עין, תוך כדי עיבוד האינפורמציה. את זה כמובן שבן אנוש לא יכול לעשות.

החוכמה של השיטה הוא המוח שלה – דרך הפעולה, הנוסחא, כך שלא מספיק שיהיה רובוט שיודע לבצע את הפעילות מהר ובאופן סימלוטני, צריך שהנוסחא תתאים. הנוסחא הזו עובדת על מספר רב של פרמטרים ומספר רב של כיוונים – יכול להיות נוסחה שמזהה ארביטראז', זה יכול להיות נוסחאות טכניות, וזה גם יכול להיות נוסחאות פנדמנטליות.

אלדד הרשטיג, סמנכ"ל טכנולוגיות בבורסה בת"א אמר לדה מרקר – "התשובה לשאלה המאוד חשובה אם תחום האלגוטריידינג והתפתחות האלגוטריידינג היא תופעה רעה או טובה תלויה בנקודת המבט, וקשורה בעיקר לאופן שבו משתמשים בטכנולוגיה הזו. מבחינת הבורסה, הרי שיש במגמה הזו גם טוב וגם רע.  כך או כך, האלגוטריידינג היא תופעה קיימת, ואי אפשר להתעלם ממנה. צריך להתמודד איתו. ישנם שלושה סוגים של מסחר אלקטרוני. הסוג הראשון הוא כזה שמחליף עושי שוק לצורך עמידה במחויבות לנזילות. הסוג השני הוא משקיעים שרוצים לבצע מהלך גדול לשינוי של פוזיציה באופן אוטומטי והשלישי הוא חברה שמבצעת מסחר בתדירות גבוה – High Frequency Trading – HFT במטרה לנצל הזדמנויות ולייצר רווחים. בשיטה הזו יש מחזורי מסחר גדולים עם רווח נמוך.

מכונות המסחר האוטומטיות פוגעות בלקוח הפרטי, כי למשקיע אין באת יכולת להתמודד מול מהירות המכונה, קשה ואפילו בלתי אפשרי לפעול מול HFT שברוב המקרים משנים או מבטלים במהירות את הפקודות. יש גם השפעות שליליות כמו גידול במספר הפקודות הקטנות וכמות גדולה של פקודות. יש אלגוריתמים שמתחכמים ומסים להשיג רווחים מהירים ושולחים פקודות שאינן מבוצעות.

מצד שני מחקרים שנעשו בעיקר המחקר של פרופ' אבי וואהל וד"ר מני עבודי הראו שסוחרי אלגוטריידינג  תורמים לנזילות בבורסה בת אביב. כמו כן אלגוטריידינג תורם לצמצום מרווח הקנייה והמכירה.

הכל נכון, אבל זו רק חצי הכוס המלאה. אלגוטריידינג מופעל בעיקר על מניות גדולות וסחירות ולכן הוא בעקיפין גורם למותן של המניות הקטנות. המטרה העיקרית של הבורסה היא לגייס כספים לחברות ולמשק, ואלגו בעקיפין פוגע במטרה הזו.

זאת ועוד – אלגוטריידינג יותר פניקה בשווקים, המכונות מוכרות ברגע שהתוכנה אמרה להם ולא משנה בכמה השוק יורד, ירידה של 1% הופכת ברגע ל-3%, 5% ואפילו 8%, רק כי צריך להתפטר מהכל – ה"מוח" אמר. התנודות בגלל האלגו חזקות יותר ומהירות יותר.

ומעבר לכך, האלגו מרחיק את הסוחרים מהשוק, מי יכול להתמודד מול מכונות? אף אחד לא מהיר יותר, אף אחד לא יכול לחשוב במקביל על כמה מדדים/ סחורות/ מניות.

השאלה מה יהיה בהמשך, האם באמת האלגו יתפוס את השליטה במסחר בבורסות, או שבסוף הסוחר האנושי ינצח.

למדריך אלגו-טריידינג – מהם הסיכונים (וגם הסיכויים)