מדריכי כרטיסי אשראי    

הכחשת עסקה – חייבו אתכם בכרטיס אשראי ואתם מכחישים, לא תשלמו את הכסף. אבל…

אלי כהן - שר הכלכלה; צילום אופיר אייבי

מה קורה כאשר לקוחות מכחישים עסקת כרטיסי אשראי? הלקוחות פונים לחברת כרטיסי האשראי ומתלוננים. חברת כרטיסי האשראי פונה לעסק עצמו ומבטלת את העסקה. זה טוב ללקוח. אבל מה עם מדובר בעסקה שכן היתה – ובמקרה הטוב, הלקוח שכח, ובמקרה הרע – הוא פשוט משקר? האם זבכל מצב העסק צריך לשלם את המחיר?

על פי הוראה חדשה של משרד הכלכלה, המצב הולך להשתנות. אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה: "במקרה של הכחשת עסקה חברות כרטיסי האשראי מחויבות לבדוק הטענות ולא להפוך את העסקים לחשוד המיידי במקרים אלה. בנק ישראל נדרש לשנות את הנהלים בהקדם ולדרוש מחברות האשראי לממש את אחריותו ולא להפוך את העסקים לפרה החולבת"

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, בראשות רן קויתי, הוציאה מכתב פנייה למפקחת על הבנקים במטרה לבחון את התנהלות חברות האשראי אל מול עסקים קטנים ובינוניים בכל הנוגע לסוגיית הכחשת עסקה. הבעיות הוצפו מהשטח על ידי בעלי עסקים שחוו קושי רב אל מול חברות האשראי.

במסגרת מכתב הפנייה צוין כי בעת הכחשת עסקה על ידי בעל כרטיס אשראי, חברות כרטיסי האשראי אינן נוהגות לברר עם בית העסק האם העסקה שהוכחשה התקיימה או לא. לעתים קרובות יש בידי בית העסק הוכחות חד משמעיות לכך שהתקיימה עסקה, וההכחשה היא למעשה דיווח כוזב של בעל הכרטיס.

במצב הקיים, חברות האשראי מחייבות באופן מיידי את העסק בסכום העסקה שהוכחשה, ואף מוסיפות עליה עמלה. הדבר פוגע בהכנסה של העסק, ומותיר בידו רק את האפשרות לפנות לקבלת סעד משפטי. עלותו של הליך משפטי לא שווה פעמים רבות לעלותה של עסקה בודדת, ואינו מצדיק בזבוז משאבי זמן רבים הכרוכים בכך.

ההמלצה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה היא שחברות כרטיסי האשראי יתנו לעסק התראה על הכחשת עסקה, ויאפשרו לו לספק נתונים שמפריכים את ההכחשה. אם נמצאו בידי העסק נתונים מספקים, יהיה על חברת האשראי להיפרע מבעל הכרטיס ולא מבית העסק.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה: "מרבית העסקים הקטנים בתחום המסחר והשירותים מציעים ללקוחותיהם אפשרויות תשלום בכרטיסי אשראי, שכן מדובר באמצעי זמין ונוח למרבית הלקוחות. עם זאת, בשל חיסרון לגודל, התנאים אותם מקבלים העסקים עצמם מחברות האשראי נחותים לאלו של העסקים הגדולים. במצב זה בו מצד אחד העסקים אינם חזקים דיים על מנת לנהל משא ומתן עם חברות כרטיסי האשראי, ומצד שני מציעים את חלופת התשלום באשראי בשל דרישה ברורה מצד הצרכנים, מצריך לדעתי את התערבות הרגולטור. אנחנו סבורים כי חברות כרטיסי האשראי צריכות לראות בעסקים הקטנים לקוחות שווי ערך לעסקים הגדולים ולמשקי הבית, ולהציע להם פתרונות סליקה אטרקטיביים וכמו כן לתת להם את המענה הראוי".