הלוואות    מדריכי בנקאות    מדריכי דירה ומשכנתא    

הלוואת הצטרפות – כדאי לקחת?

קרדיט shutterstock

מעודכן ל-03/2018

בנקים מנסים לפתות אתכם לעבור מהבנק שלכם אליהם. הם יציעו לכם הרבה הטבות, במיוחד עם תעבירו את המשכורת לחשבון החדש. במקביל, הם מציעים גם ללוקחי המשכנתא לפתוח חשבון אצלם. זה עובד כך – אם אתם לוקחים משכנתא בבנק שלכם, אז, במקרים רבים, יציעו לכם הלוואה נוספת, אבל לא בתנאים מטורפים. אבל, אם אתם לוקחים משכנתא בבנק אחר, ינסו לפתות אתכם להעביר את המשכורת לחשבון  בבנק "החדש". אחד מהפיתויים הוא הלוואה בתנאים מועדפים. כאן תוכלו לקרוא על התהליך של מעבר בנק – איך עוברים בנק?

הלוואת הצטרפות=בונוס, אבל…

הבנקים עוטפים את ההלוואה הזו בעטיפה נאה מאוד, אומרים שזה סוג של בונוס על הצטרפות למעגל לוקחי המשכנתא של הבנק, או בונוס באם תעבירו אליהם גם את חשבון הבנק שלכם (או תפתחו אצלם חשבון בנק שאליו תעבירו משכורת). ההלוואות האלו מכונות – "הלוואת הצטרפות". הרוב הגדול של הלוואות הצטרפות לא קשור למשכנתא (משכנתא היא הזדמנות לשווק לכם חשבון בבנק החדש); אבל האם זה באמת בונוס?

התשובה ברורה – כן. זה בונוס, אפילו בונוס גדול – הבנקים נותנים את ההלוואות האלו בריבית אפסית, אבל צריך להבדיל בין כמה סוגי הלוואה. כאשר אתם תעבירו את החשבון שלכם לחשבון בבנק אחר, או שפשוט תפתחו חשבון בבנק אחר, אזי סביר שתקבלו הלוואת הצטרפות בתנאים מועדפים ונוחים, השאלה – אתם בכלל צריכים הלוואה כזו? לא בטוח, ואם ידחפו לכם הלוואה בתנאים טובים, במקרים רבים, אתם פשוט תקחו ותשרפו את הכסף – זו לא ממש צרכנות פיננסית נבונה; וחשוב שוב להדגיש –  במקרים רבים זה לא קשור ללקיחת משכנתא,  גם  אם תעבירו את החשבון לבנק אחר, תקבלו תנאים מועדפים ובין היתר הלוואת הצטרפות.

ההלוואה הזו היא לרוב עד 100 אלף שקל, בריבית נמוכה מאוד – בין אפס ל-1%. ההלוואה בריבית משתנה (צמודה לפריים), כשלרוב מדובר על הלוואה לכמה שנים טובות (בין 3 ל-5 שנים), אבל יש גם בנקים שמספקים הלוואה ארוכת טווח – בנק מזרחי טפחות, ובנק הפועלים מציעים הלוואה ל-10 עד 15 שנים.

הלוואת הצטרפות – לא תמיד כדאי!

אז התנאים אכן טובים, אבל חשוב להסתכל על מכלול האשראי שלכם, והצרכים שלכם – אם אתם יכולים להחליף הלוואה יקרה בהלוואה זולה זה מצויין. השאלה הופכת למעניינת יותר כאשר אתם מקבלים את ההלוואה הזו במקביל ללקיחת משכנתא. במקרה כזה, ההלוואה הזו יכולה להיות חלק מהמשכנתא. כלומר אם לדוגמה אתם צריכים 700 אלף שקל למימון הדירה, אתם יכולים לקחת משכנתא של 600 אלף שקל והלוואת הצטרפות של 100 אלף שקל. התנאים שלה לרוב טובים יותר מהמשכנתא ולכן היא כדאית, אבל וזה חשוב מאוד – היא משפיעה מאוד על ההחזר החודשי מכיוון שלרוב היא לתקופה קצרה מהמשכנתא עצמה.  אז מצד אחד אתם מרוויחי כי הוצאות המימון שלכם קטנות (הריבית נמוכה), אבל מצד שני לרוב התשלום החודשי עולה, ביחד למצב בו הייתם לוקחים את הכל במשכנתא.

בשורה התחתונה  – אין תשובה חד משמעית. מצד אחד, הריבית על ההלוואות האלו נמוכה, מצד שני השאלה למה הייעוד? אם הייעוד הוא חלק מהמשכנתא, קחו בחשבון שהתשלום החודשי יהיה גבוה יותר ממצב שהכל היה במשכנתא. יכול להיות שזה מסתדר לכם טוב, כי אחרי התקופה הראשונה (החזר כל הלוואות ההצטרפות) התשלום החודשי ירד משמעותית, אבל יכול להיות שזה דווקא לא מסתדר – ואז שווה לקחת משכנתא על כל הסכום בריבית גבוה יותר.

הלוואת הצטרפות והקשר לשיעור מימון המשכנתא

וצריך להתייחס לשיקולים נוספים. משכנתא במימון של עד 60% זולה יותר ממשכנתא בריבית בשיעור העולה על 60%, ולכן אם הלוואת הצטרפות יכולה להגדיל את ההון לצורך משכנתא (וההלוואה מבחינת הבנק היא חלק מההון שלכם) אז סביר להניח שכדאי לכם לקחת את ההלוואה, כי כך גם תזכו בהנחה על ריבית המשכנתא.

מדריכים נוספים

משכנתא לזכאים

משכנתא – כמה להחזיר כל חודש

צריכים הלוואה? לא לקפוץ מעל הפופיק