חדשות    

המהפכה של ברקת: ביטוחי המשכנתאות יוזלו

הממונה על שוק ההון פועל בחזית אחת למען הוזלת ביטוחי החיים בכל המוצרים, משכנתאות, מנהלים וביטוח חיים מלא. מי שייפגע בעיקר הם הסוכנים

 

משה ברקת, הממונה על שוק ההון, דורש להוזיל את ביטוחי החיים בכל המוצרים (ביטוח מנהלים, ביטוח חיים טהור וביטוח חיים באמצעות משכנתא),  בשל התארכות תוחלת החיים וירידה בסיכוני התמותה בטרם עת.

הוזלה בביטוחי משכנתא

לפי הערכות רשות שוק ההון, עלויות הביטוח יופחתו בעקבות כך בשיעור של כ־30% בתעריפים שיהיו כפופים לאישור הרשות. החיסכון הצפוי לכלל הציבור בעקבות הפחתה זו יעמוד על כ־1.5 מיליארד שקל במהלך חמש השנים הקרובות. עם זאת, ברשות שוק ההון מתכננים לסיים עד סוף השנה מחקר על שוק הפנסיה שיקבע אם יש לעדכן את התארכות תוחלת החיים גם עבור החוסכים לפנסיה — שמפחיתה את תעריפי ביטוח החיים מחד, אך עלולה לפגוע בקצבת הפנסיה החודשית מאידך.

מהלך עיקרי שעליו הכריז ברקת נוגע לביטוחי החיים שנרכשים עבור משכנתא — וזה עלול לפגוע בנקים שמחזיקים בסוכנויות הביטוח הרווחיות בישראל. להבדיל מביטוח חיים רגיל שהלקוח מחליט אם לרכוש או לא, לקוח הרוכש דירה באמצעות משכנתא מחויב לרכוש ביטוח חיים. עד כה, הבנקים שחייבו את הלקוח לרכוש את הביטוח, גזרו על כך עמלות יפות מחברות הביטוח שמכרו את הביטוחים. מדובר בעמלות של יותר מ־40% מהפרמיה השנתית שמשלם הלקוח — מה שכמובן ייקר את הביטוחים הללו.

בעבר פרסם שר האוצר משה כחלון טיוטת תקנות שנועדה להגביל את העמלות לסוכני הביטוח בביטוחי חיים דרך משכנתא, אך אלו מעולם לא הגיעו לאישור בגלל הלובי החזק של סוכני הביטוח והבנקים. הפעם ברקת  הודיע כי לא יאשר פוליסות ביטוח חיים למשכנתא שבהן עמלת ההיקף (העמלה החד־פעמית) תהיה גבוהה מ־20% והעמלה השוטפת לא תעלה על 10% בשנה.

 

עוד מהלך של ברקת הוא מלחמה בתופעת ה"טוויסטינג", שבמסגרתה סוכני ביטוח מעבירים לקוחות מביטוח חיים אחד לאחר כדי לקבל עמלה חד־פעמית שמנה, ולטענתו מייקרת את הביטוחים לכלל הציבור. ברקת קובע לראשונה כי ביטול פוליסה בשנים הראשונות יוביל להחזר עמלת המכירה ששולמה לסוכן הביטוח במטרה למנוע ממנו להעביר את הלקוח מחברה לחברה בהתאם לגובה העמלה שיקבל.

המלחמה בביטוחי המנהלים

כמו כן יוצא במהלך שישפיע על ענף החיסכון ארוך הטווח. המהלך צפוי לפגוע בעיקר בחברות הביטוח הגדולות בתחום ביטוחי החיים – מגדל וכלל – שהרווחיות שלהן צפויה להיפגע וכך גם זו של סוכנויות הביטוח שבבעלותן.

ברקת דורש מחברות הביטוח להפוך ביטוח המנהלים  המסתתר בביטוח החיים, המתחרה בקרן הפנסיה, לשקוף יותר. המשמעות של המהלך היא היתכנות של זינוק גדול בדמי הניהול של המוצר כדי לשקף את מחירו האמיתי, ובכך לבטלו..

חלק מהחברות כבר התריעו מפני המהלך, למשל בחברת הפניקס כתבו ש"בהתאם להנחיות רשות שוק ההון, הפניקס התבקשה להגיש לממונה תעריפי ביטוח חיים מעודכנים תוך הפרדה בין תעריף חיים אגב קופות גמל  ביטוח חיים למשכנתא וביטוח חיים אחר. התעריפים הוגשו אך טרם אושרו, והתעריפים החדשים עתידים להיכנס לתוקף בינואר 2019. מאחר שהתעריפים בריסק צפויים לרדת, סביר להניח שתהיה תחרות מוגברת על מבוטחים קיימים וחדשים מצד החברות המתחרות, והרווחיות של הריסקים לאורך זמן עלולה להיפגע".

 מי שיספוג את רוב הפגיעה הקשה הם סוכני הביטוח, וחברות יצטרכו להחליט כמה חשוב להן הסוכן לצורך שיווק המוצרים לעומת קיצוץ שלו בעמלות.  בענף הפנסיוני הסוכנים הם עדיין מנוע שיווק משמעותי.

כיום, ביטוחי המנהלים הם מוצר חיסכון פנסיוני המשלב רכיב ביטוחי (אובדן כושר עבודה וביטוח חיים) ורכיב חיסכון לגיל פרישה, וההפקדות החודשיות של החוסך במוצר מתחלקות בין הרכיבים.  הבעיה בהעדר השקיפיות של ביטוחי המנהלים היא שהם לא משקפים את עלות המוצר. כך אם לקוח מתלבט בין קרן פנסיה לבין ביטוח מנהלים, הוא משווה בין דמי הניהול בשני המוצרים לצד יתרונות וחסרונות נוספים של כל מוצר. אבל דמי הניהול של ביטוחי המנהלים לא משקפים את העלות האמיתית של המוצר. רכיב ביטוח החיים בביטוחי המנהלים הוא יקר במאות אחוזים לעומת עלות רכיב הביטוח בקרן הפנסיה.  כך על כל שקל של  המבוטח עבור ביטוח חיים במסגרת ביטוח מנהלים — 70 אגורות נשארים אצל חברת הביטוח וסוכני הביטוח, ורק 50 אגורות בממוצע חוזרים אל יורשי המבוטחים.  כך חלק גדול יותר מההפקדה החודשית שלהם הולך לרכיב הביטוח ופחות הולך לחיסכון.

ברקת דורש כתנאי לאישור פוליסות ביטוחי המנהלים החדשות, שכל ההוצאות והמרכיבים האחרים בעלות ביטוח החיים — בעיקר העמלות המשולמות לסוכני הביטוח והרווח שהיא שומרת לעצמה – יגולמו בדמי הניהול של ביטוח המנהלים ורק עלות הסיכון ועלות ההון לחברת הביטוח תגולם במחיר ביטוח החיים. אם חברות הביטוח יבחרו להמשיך לשלם לסוכנים את אותן עמלות – עמלת גיוס של כ־70% מהפרמיה השנתית בשנה הראשונה ועמלה שנתית שוטפת של כ־7% מהפרמיה בהמשך – הן יצטרכו להעלות משמעותית את דמי הניהול של ביטוחי המנהלים. כיום דמי הניהול בביטוחי המנהלים החדשים, שכבר לא מגנים מפני התארכות תוחלת החיים, נעים סביב 0.5% מהסכום הצבור ו־3% מההפקדות והם צפויים להתייקר משמעותית .

מלשכת סוכני הביטוח נכתב לברקת: "אני קורא לך להקפיא את המהלך ביחס לאישור תוכניות הביטוח בנוגע לריסק עד להבהרות והסדרת הנושא בפגישתנו הקרובה. נראה כי הפעם חרגה הרשות מסמכותה עת בחרה להתערב בגובה ההוצאה לצורכי הפצה שקבעו הגופים המוסדיים, התערבות שאין לה מקום. עמלת סוכן הביטוח לא הוגבלה מעולם על ידי רשות שוק ההון, אשר הבהירה כי היא אינה מתערבת ביחסים המסחריים הקיימים בין הגופים המפוקחים. והנה, על אף האמור, רשות שוק ההון בראשותך פעלה, לכאורה, מול הגופים היצרנים להגביל את העמלה שהם יכולים לשלם לסוכן הביטוח". ".

EMI, חברת ביטוחי המשכנתאות, מדווחת על ירידה בהיקף הפעילות

מדריך משכנתא: ביטוחים במשכנתא