חדשות    

הממשלה אישרה: תכנית מחיר מטרה יוצאת לדרך; שיווק מכרזים יחל בימים הקרובים

בוטלו המכסות למשפרי דיור והתקבלה הצעה משופרת תוך מתן עדיפות לחסרי דירה; הממשלה קבעה יעד מוגדל של 20,500 יחידות דיור במכרזי מחיר מטרה עד סוף 2015

המהלך המרכזי של הממשלה להוזלת מחירי הדירות ולהגדלת היצע הדירות החדשות במחיר נגיש יוצא לדרך, כאשר החלטת הממשלה המקבלת את תכניתו של שר הבינוי אורי אריאל – ואשר זכתה להסכמה רחבה מקיר לקיר של המועצה הלאומית לכלכלה, בנק ישראל וכלכלנים בכירים – סוללת את הדרך לשיווק מכרזים לאלפי יחידות דיור מוזלות כבר בימים הקרובים. הממשלה הנחתה את משרד הבינוי ואת רשות מקרקעי ישראל לשווק עד לסוף שנת 2015 מכרזי מחיר מטרה בהיקף מוגדל של 20,500 יחידות דיור.

תכנית מחיר מטרה המשודרגת והמעודכנת אושרה היום בישיבת הממשלה וצפויה לצאת לדרך בימים הקרובים עם שיווק של אלפי יחידות דיור בהנחה של 20% ומעלה ממחיר השוק הנוכחי. הממשלה אישרה את התכנית שיזם שר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל לאחר שניתקה באופן רשמי תכנית זו מתכנית מע"מ בשיעור אפס.

בהתאם לדרישת שר הבינוי אריאל וראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל נקבע כי מכירת הדירות במחיר מטרה תעשה בהגרלה בין הזכאים, כאשר תינתן עדיפות לחסרי דירה אך משפרי דיור יוכלו להתמודד על כלל הדירות, בניגוד להצעת האוצר לפיה יקבעו מכסות מראש לכל אחת משתי הקבוצות. לפי ההסכמות בין משרד הבינוי, משרד האוצר, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"ל משרדו הראל לוקר, רשות מקרקעי ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה, התקבלה עמדת אריאל וקנדל כי בהגרלה יקבלו חסרי הדירה עדיפות ביחס של 3 ל-1 לעומת משפרי הדיור (שלושה קולות בהגרלה לחסרי דירה לעומת קול אחד למשפר דיור זכאי) מה שיאפשר גמישות ואת שיווקן המוצלח של כלל הדירות המוזלות, גם במקומות בהן הדירות מתאימות יותר לאחד מפלחי הזכאים.

שר הבינוי אורי אריאל אמר בעקבות אישור התכנית: "אני מודה לראש הממשלה שנרתם לדיונים על מנת להגיע לסיכום שאפשר לסגור את הפינות האחרונות של תכנית מחיר מטרה. מדובר בתכנית מצוינת שהשקענו בה מחשבה רבה, דיונים והתייעצויות רבות מספור ושטרחנו עליה בשנה האחרונה. מדובר ביום מרגש ביותר עבור כל המעורבים בה וכעת אנחנו רוצים לצאת לדרך ולהשפיע על שוק הדיור באמצעות שיווק מוגבר של אלפים רבים של יחידות דיור בהוזלה משמעותית בשנים הקרובות. אנחנו יוצאים לדרך ובשנה הקרובה מחירי הדירות משנים כיוון".

הממשלה קבעה כי במכרז בשיטת מחיר מטרה המציעים יתחייבו למכור כ-80% מהדירות במחיר מקסימלי של כ-20% הנחה מהמחיר הממוצע במתחם, לפי קביעת השמאי הממשלתי, בהתאם למחיר ב-1 באוקטובר 2014. במידה ולפי בדיקה כלכלית ערכי הקרקע הצפויים במכרז זה יהיו שליליים, רשאים רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי לקבוע שיעור מופחת במכרז זה של דירות מוזלות, אשר לא יפחת מ-60% מהדירות.

המציעים במכרז מחיר מטרה יתחרו על מחיר הגבוה ביותר על הקרקע המוצעת, כאשר הם מחויבים למחיר המוזל ולמפרט שקבע משרד הבינוי המשקף את הסטנדרט האיכותי המקובל כיום בשוק. במקרה בו מציע אחד לפחות הציע מחיר קרקע חיובי, תזכה ההצעה עם מחיר הקרקע הגבוה ביותר, והזוכה ימכור את הדירות במחיר הנמוך לפחות ב-20% ממחיר השוק, כפי שנקבע מראש.

לפי הצעתו של פרופ' קנדל מציע אשר יציע מחיר קרקע אפס במכרז מחיר מטרה, יצרף להצעתו גם הצעה לשיעור הדירות שימכור במחיר מוזל, אשר לא יעלה על שיעור דירות מחיר מטרה שנקבעו במכרז ואשר לא יפחת מ-50% מהדירות. במקרה בו לא התקבלה במכרז הצעה עם מחיר קרקע חיובי (הגבוה מאפס), תזכה ההצעה עם קרקע במחיר אפס ושיעור הדירות המוזלות הגבוה ביותר.

כדי להגדיל ולהרחיב את פריסת שיווק דירות במכרזי מחיר מטרה, קבעה הממשלה כי המכרזים יתבצעו במקומות בהם ערך הקרקע ליחידת עולה על כ-60 אלף שקל ליחידת דיור, במקום 80 אלף שקל ליחידת דיור, לפי ההצעה המקורית, מה שיכניס ערים נוספות מהפריפריה למסגרת התכנית. בנוסף, נקבע בהחלטת הממשלה כי במכרז מחיר מטרה ייכללו יחידות דיור שמחירן עומד על עד 19,000 שקל למ"ר.