חדשות    

המסלול העוקף למגבלות בנק ישראל

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הטיל מגבלות משמעותיות על לוקחי המשכנתאות – המטרה לצמצמם את לקיחת המשכנתאות, לבלום את הריצה למשכנתאות, ולמתן את הביקושי לדירות. אבל, כבר אז פיקפקנו בתועלת של המהלכים האלו. בבנק ישראל החליטו שהבנקים לא יוכלו לאשר הלוואה לדיור (משכנתא) כאשר שיעור ההחזר החודשי של המשכנתא מתוך ההכנסה החודשית של הלווה עולה על 50%. הלוואות לדיור, בהן שיעור ההחזר החודשי מההכנסה הוא בין 40% ל- 50%, ישוקללו ב- 100% לצורך חישוב יחס הלימות ההון.
כמו כן, נקבע כי הבנקים לא יאשרו משכנתא שבה היחס בין חלק ההלוואה לדיור בריבית משתנה, לבין סך ההלוואה, עולה על 66.7% (שני שלישים). המגבלה תחול על הלוואות בריבית משתנה לכל טווחי הזמן, והיא מתווספת להגבלה הקיימת המגבילה לשליש את חלק ההלוואה לדיור שניתן בריבית משתנה לתקופה קצרה מ- 5 שנים.
ולסיום קבעו בפיקוח על הבנקים כי לא יינתנו משכנתאות/ הלוואות לדיור לתקופה לפירעון סופי העולה על 30 שנים.
אבל, הנה השיטה שבה הבנקים בעצם מתגברים על המגבלות האלו יחד עם הקבלנים הבונים. זה עובד כך – במסגרת מבצעים שוטפים, ובמיוחד כעת מבצעים לרגל החגים, חוברים הקבלנים לבנקים ומספקים הלוואת קבלן לרוכש. ההלוואה הזו נתפסת כחלק מההון העצמי של הרוכש בעת שהוא מבקש משכנתא והיא כמובן עוזרת לו לעמוד במגבלות החדשות של מרכיב ההון העצמי וכן של יכולת ההחזר החודשית. למעשה, ההלוואה מהקבלן משולבת יחד עם משכנתא מהבנק בריבית נמוכה מאוד, והמבצע הזה שבעצם שקול להנחה, מאפשר למלווים שלא עמדו במגבלות , לעמוד בהן. אחרי הכל – זה מה שעלול לעצור אותם בדרך לדירה , והם מעדיפים לוותר על המבצעים הסטנדרטים – דרך המחיר ו/או דרך צ'ופרים ולקבל זאת בדרך מימונית/פיננסית המאפשרת להם קבלת משכנתא.