שוק ההון    

המשבר בברוקלנד; הצד של בעל השליטה

ברוקלנד גייסה בבורסה בת"א 150 מיליון שקל באג"ח והשקיעה אותם בקרקעות ובנייה בברוקלין – כן, עוד אחת מהחברות האמריקאיות שגייסו כאן אג"ח (כי זול כאן). אלא שברוקלנד הודיעה לאחרונה כי לא תוכל לשרת את החוב. אגרות החוב קרסו, ומעלות גם הוציאה עדכון שהחוב שיוחזר עומד על פי הערכתה על 30% בלבד.

באסיפת בעלי האג"ח שבה נכחו הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח, קרנות גידור ומשקיעים פרטיים, סיפר בועז גלעד, בעל השליטה ויו"ר ברוקלנד, את האירועים האחרונים (בשיחת טלפון מניו יורק."לא הגעתי לישראל כי המצב של החברה לא מאפשר לנו. אנחנו צריכים להיות בניו יורק, מתעסקים בקניית אדמות ובנייה למכירת דירות בפרויקטים קטנים ובינוניים", אמר גלעד והוסיף – "אנחנו בברוקלנד עושים את זה הרבה זמן בניו יורק ומבינים את השוק, יש כעת 22 פרויקטים יזמיים בשלבי פיתוח שונים".

החברה שגייסה בבורסה בת"א לפני 4 שנים, מתמחה ברובע ברוקלין בניו יורק. לפני ימים אחדים מסרה לבעלי החוב כי בשל עיכובים חמורים בקצב בניית הדירות ובמסירתן לרוכשים, היא תתקשה לעמוד בפירעונות הקרן למחזיקי האג"ח במהלך 2019. אבל איך זה קרה, אי החברה הגיעה לכשל פיננסי כזה?

"חווינו התפתחות רעה מאוד במצב החברה ומתוך רצון להודיע במידית על המצב", אמר גלעד, "כינסנו במהירות את הדירקטוריון של החברה שכן יש לנו חשש לגבי יכולת החברה לשלם את החוב בדצמבר 2019. למרות שיש עוד יותר משנה למועד – החלטנו לבוא ולהגיד שיש סיכון. מה הביא את החברה למצב הזה? כבר בדוחות יולי דיווחנו על האטה במכירת דירות ויש לנו נכסים שהם כמעט גמורים אך זה מתסכל שעדיין לא הושלמו ולכן החברה בבעיה תזרימית".

"הדבר המשמעותי ביותר שקרה קשור לאתרי הבנייה. החברה חיה מקרן רווחים, דמי ניהול ושחרור כספים מהבנקים עם התקדמות הפרויקטים. יש התייקרות גורפת של מחירי הבנייה בניו יורק עקב התארכות האישורים מצד העירייה. העיכובים מגדילים את עלויות הבנייה והמימון ושוחקים את רווחי הפרויקטים. הכוונה היתה שהקבלנים יתנו לנו קו אשראי זמני להשלמת חמישה פרויקטים שנמצאים לקראת סיום. אבל גם אצל הקבלנים יש לחץ אשראי כי הבנקים סוגרים קווי אשראי, ואז במקום להביא שלושים איש לאחר הבנייה, הקבלן מביא רק שלושה וככה נתקעת הבנייה. שם אנחנו עומדים וזה הבור שנפער מתחתינו".

"קצב הנסירות הוא לא טוב. מסרנו רק דירה אחת מתוך 133 דירות, כי שישה בניינים נמצאים במצב של 90%-95% השלמה, אבל לא ניתן למסור את הפרויקטים כי העבודות לא הושלמו", אמר גלעד. "כרגע נכשלנו במסירות הנכסים וזה הוביל אותנו למשבר התזרימי המאוד קשה והמאוד מתסכל. אנחנו עובדים על הרבה פתרונות אבל כרגע אין. אנו הולכים להרבה גורמים כדי לקבל מימון, למשל לבנקים המממנים של הפרויקטים כדי שיגדילו מימון ויאפשרו את השלמת הפרויקטים. עד עכשיו פחדנו לעשות זאת שכן זה היה מעלה את המינוף ומוריד לנו את דירוג האשראי. עכשיו זה כבר לא משנה כי הדירוג ירד".

"בנוסף, אנחנו מחפשים להביא משקיעים שיזרימו הון ברמת הפרויקטים, או להחליף את הבנקים המממנים האחרים. יש סכנה שהבנקים ימכרו את ההלוואות ואז ניתקל במלווים שאנחנו לא מכירים. זה מצב החברה ואני מקווה שנעבוד ביחד ונדע לצאת מהמצב.

"עכשיו הכל למכירה. הפרויקטים שלנו על המדף.  אבל רק במחיר הנכון. לא לקחתי דיבידנדים ואפילו הסכמתי לתת כסף לחברה כדי לשלם משכורות. כשהייתי בתחילת אוקטובר ודיברתי עם המחזיקים לא אמרתי משהו שהוא לא נכון. לא הייתי צריך את אישור הדירקטוריון לעסקה בתחילת ספטמבר בהיקף של 1 מיליון דולר.  אבל ביקשתי את ברכתם לעסקה. נוצרה אי הבנה עם הדירקטוריון ואני חושב שזאת עסקה טובה אבל הדירקטוריון עצר אותה אז הנכס עוד לא עבר לחברה, למרות הסכום ששולם".

לסיום ובמענה לשאלה האם תסכים להזרים כספים לפרויקטים? ענה גלעד "אני לא יודע",  ולשאלה כמה כסף החברה צריכה הוא ענה – "אני לא רוצה להגיד סתם, אנחנו בודקים את זה".

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

אופנהיימר בהמלצה חיובית על אודיוקודס -הזדמנות השקעה אטרקטיבית

קופת גמל להשקעה – האם כדאי?