חדשות    

"המשק הישראלי רשם ב-2014 הרעה בסיכון העסקי; ההרעה החדה ביותר – בענף התקשורת"

מדד הסיכון המשולב של BdiCoface ל-2014: גם בסיכום שנת 2014, ענף בתי הקפה והמסעדות ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר בישראל

ענף שירותי התקשורת רשם את ההרעה המשמעותית ביותר בסיכון העסקי שלו בשנת 2014. כך עולה ממדד הסיכון המשולב אותו עורכת חברת המידע העסקי BdiCoface.

על פי נתוני BdiCoface הסיכון העסקי של ענף שירותי התקשורת עמד בסוף השנה החולפת על 6.06, הרעה של כ- 9.6% ביחס לשנת 2013. ענף שירותי התקשורת איננו כולל גם את חברות הסלולר הגדולות, אך גם את נותני שירותי התיקון בתחום התקשורת, וחנויות ממכר הטלפונים הסלולריים.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BdiCoface, "ענף שירותי התקשורת עבר בשנים האחרונות טלטלה גדולה, בעקבות הרפורמות השונות שיושמו בענף, שאיפשרו כניסה של מתחרים רבים לתחום, ושבירת הריכוזיות של הענף. בנוסף לירידת מחירים חדה, נכנסו לענף שחקנים רבים בתחום מתן שירותי התיקונים, כך שהתחרותיות בענף גדלה מאד וכך גם הסיכון העסקי".

הענף המסוכן ביותר – בתי קפה ומסעדות: גם בסיכום שנת 2014, ענף בתי הקפה והמסעדות ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר בישראל. מנתוני BdiCoface עולה כי ענף בתי הקפה והמסעדות מחזיק בדירוג סיכון של 6.69 בסולם הסיכון של החברה (ככל שהדירוג גבוה יותר – הסיכון גבוה יותר). זאת לעומת דירוג של 6.82 שענף החזיק ב-2013, שיפור קל של 2%.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BdiCoface, "בשנים האחרונות שבהן היה ענף בתי הקפה והמסעדות המסוכן ביותר בישראל, ידע הענף התפתחויות ושינויים משמעותיים שהשפיעו עליו מאד, כגון פתיחת רשת בתי הקפה "קופיקס",  שהובילה רשתות נוספות להורדת מחירים. בנוסף לכך חלה התרחבות העדפת ה"טבעונות" כתזונה בריאה ומוסרית שהשפיעה על בתי עסק רבים בבחירת הרכב התפריט המוגש ללקוחותיהם ותמחורו, וכן סגירה של בתי קפה ומסעדות שנקלעו לקשיים בעקבות התחרות הגבוהה בענף שממשיך להוביל את רשימת הענפים המסוכנים ביותר במשק, ומאופיין בסיכויי הישרדות נמוכים על פני זמן".

הרעה בסיכון העסקי במשק כולו: על-פי מדד הסיכון המשולב של BdiCoface, בסיכום שנת 2014 עמד מדד הסיכון העסקי על רמה של 6.37. כלכלני BdiCoface מציינים כי דירוג הסיכון הממוצע של המשק עמד מעל לרף הסיכון המוגדר כממוצע (6.0). הסיכון העסקי של המשק בשנת 2014 רשם הרעה בהשוואה לאשתקד, אז עמד הסיכון העסקי של המשק על רמה של 6.19.

על-פי נתוני BdiCoface לסיכום שנת 2014, כ- 10.65% מהחברות והעסקים שנבדקו על-ידי כלכלני הקבוצה בשנה האחרונה דורגו ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות ביותר (דירוגי הסיכון 9 ו- 10). לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, דיווחים חוזרים ונשנים על שיקים חוזרים, אורות אדומים קריטיים או מהותיים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו, על-פי הניסיון שצברנו ב- BdiCoface, היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות.

מבין אלפי החברות והעסקים שנבדקו במהלך השנה האחרונה על-ידי כלכלני BdiCoface, כ- 30.4% דורגו ברמות סיכון מעל הממוצע (דירוגי הסיכון 7 ו- 8). לחברות ועסקים אלו, קשיים ברמה בינונית, שבשלב זה אומנם אינם מהווים איום ממשי על המשך פעילותם, אך מומלץ לעקוב בזהירות אחר מצבם בחודשים הקרובים. הניסיון, משנות המיתון, מלמד כי הקשיים של אותם העסקים והחברות, עלולים להתפתח ולהעמיק תוך פרק זמן קצר יחסית.

בשנת 2014 עמד שיעור החברות והעסקים ברמת הסיכון הממוצעת (דירוג סיכון 6), על כ- 30.9%. שיעור החברות ברמות הסיכון הזניחות והטובות (דירוגים 1 עד 5) עמד השנה על 28.05%.

ענף תעשיית כימיקלים מוביל את רשימת הענפים החזקים והבטוחים לסיכום שנת 2014, סיכונו העסקי של הענף עמד על 4.55, הטבה של כ- 2.2% ביחס לשנה הקודמת.

ענף תעשיית נייר וקרטון ממוקם במקום השני, עם מדד סיכון אשר עמד בסיכום השנה על 5.02, הטבה של כ- 2.8% ביחס לשנת 2013.

ענף תעשיית מתכת ממוקם במקום השלישי ברשימת הענפים החזקים ביותר ורמת הסיכון בו עמדה על 5.05, הטבה לעומת 5.58 בשנת 2013.

במקום הרביעי ברשימת הענפים החזקים והבטוחים ממוקם ענף תעשיית קוסמטיקה, פרמצבטיקה ודטרגנטים בו עמד מדד הסיכון בסיכום השנה על 5.07.

הענפים החלשים והמסוכנים ביותר: ענף בתי קפה ומסעדות ממשיך להוביל גם בשנת 2014 את רשימת הענפים החלשים והמסוכנים, דירוגו העסקי של הענף עמד בסיכום השנה על 6.69, הטבה לעומת 6.82 בשנת 2013. למקום השני ברשימת הענפים החלשים והמסוכנים ביותר הגיע ענף שירותי הובלות – הובלה יבשתית עם דירוג סיכון 6.54, הטבה לעומת 6.65 בשנה הקודמת.

ענף תעשיית עץ ורהיטים הגיע למקום השלישי בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים ביותר ומדד הסיכון בו עמד על 6.47, הרעה לעומת 6.23 בשנה הקודמת. במקום הרביעי ברשימה ממוקם ענף שירותי תחבורה ותובלה אוירית בו עמד מדד הסיכון השנה על 6.46, הרעה לעומת 6.10 בשנה הקודמת.

הענף שעבר את ההטבה המשמעותית ביותר במצבו ב-2014: ענף תעשיית מתכת רשם בסיכום השנה את השיפור המשמעותי ביותר בדירוג סיכונו העסקי שעמד על 5.05 בהשוואה לשנה הקודמת (5.58). בשנת 2014 רשם הענף הטבה בשיעור של כ- 9.5% בהשוואה לאשתקד.