אחזקת דירה    

הנמכת תקרה – טרנד אופנתי או צורך פרקטי? והאם כדאי?

מעודכן ל-03/2018

 

הנמכת תקרה –גם לצורך פרקטי וגם לצרכים עיצוביים – רק אל תגזימו בהנמכות

הנמכת תקרה הפכה להיות חלק אינטגרלי בעיצוב דירות – הן דירות חדשות והן אלו העוברות שיפוץ; כמעט כול אדריכל יציע לכם כיום הנמכת תקרה כחלק מהשינוי העיצובי לבית. ההנמכה נעשית לא פעם מטעמים פרקטיים ופעמים אחרות רק לצרכים דקורטיביים.

למה הכוונה צרכים פרקטיים?

הנמכת תקרה נעשית במקרים רבים כהכנה למזגן מרכזי – בחלל שנוצר בין התקרה המקורית לתקרה הנמוכה יותר מעבירים את תעלות המיזוג, ולעיתים מניחים בו גם את המזגן עצמו. הנמכת תקרה יכולה להתבצע גם לצורך הנחת בידוד תרמי או אקוסטי. במשרדים למשל, היא משמשת למעבר חוטי תקשורת וחשמל; בחדרי ישיבות אפשר גם לשלב רמקולים ומקרנים היורדים מהחלל שנוצר עקב הנמכת התקרה, או מערכת כריזה וכד'.

הנמכת תקרה מתרחשת גם כאשר בוחרם בתאורה "צמודה" לתקרה. אז יש צורך בעומק מסויים שבו יהיו גופי התאורה.

ומהם צרכים דקורטיביים/עיצוביים?

הנמכת תקרה יוצרת שינוי של מבנה החלל של החדר – אם זה במטבח או בסלון; היא משנה את הפרופורציות ולכן מוסיפה עניין לעיצוב. בנוסף ניתן לשלב בתקרה המונמכת את גופי התאורה להארת החדר (ספוטים), כשהגוף עצמו נסתר בחלל שנוצר בין התקרה המקורית לנמוכה יותר, מה שיוצר מראה נקי ויוקרתי. להסתרת גופי תאורה נדרשת לרוב הנמכה של 10 סנטימטרים בלבד. אפשר גם להשתמש בגבהים שונים של הנמכות באותו חדר כדי לקבל אפקט עיצוב מרשים, או להוסיף קישוטים שונים לתקרה המונמכת, למשל אם היא עשויה זכוכית.

באיזה חומרים משתמשים לצורך הנמכת תקרות?

החומר הנפוץ ביותר הוא גבס, ומכאן בא הביטוי "תקרת גבס". אבל ניתן גם להשתמש בעץ (למראה כפרי)  או זכוכית (תקרה שקופה שאפשר לשחק עם מה היא משקפת – ציור, חפצי נוי וכד'. דורשת תחזוקה רבה יותר).

מחירים

תקרת גבס – כולל צבע ושפכטל 260 – 220 שקל למ"ר (על פי אתר "המקצוענים"). בשוק אפשר למצוא גם מחירים החל מ-150 שקל למ"ר. אם מדובר בתקרה אקוסטית – אז תוספת בידוד תעלה עוד 20-25 שקלים למ"ר.

מחיר תקרת עץ נע בין 400 ל-1,000 שקלים למ"ר (תלוי בסוג העץ), ואם אתם מוסיפים קורות עץ לעיצוב מעניין יותר, תשלמו עוד כמה מאות שקלים לכול קורה.

תקרת זכוכית – כ-700 שקל למ"ר, ומחיר כפול כמעט לזכוכית מודפסת/מקושטת.

עשה זאת בעצמך

אם אתם רוצים לבצע לבד הנמכת תקרה באמצעות תקרת גבס, כשאז גם תוזילו עלויות, אז באתר שיפוצים פלוס ממליצים לקחת בחשבון מספר גורמים  –

א. הגבס רגיש לרטיבות וחשוב לוודא שאין מעבר של רטיבות מן התקרה המקורית לתקרת הגבס. אם ישנם סימני רטיבות על גבי התקרה המקורית אין להתחיל בעבודות הנמכת תקרה עד לפתרון הבעיה.

ב. אין להניח חוטי חשמל או תקשורת ישירות על קורות המתכת שתומכות בתקרה.

ג. התקנה של קונסטרוקציית מתכת אשר תומכת בתקרת הגבס חייבת להיעשות בצורה בטיחותית ומיומנת. גבס הוא חומר גמיש שעלול להתעגל תחת משקלו שלו ואף להישבר, על הקונסטרוקציה להיות צפופה ומחוזקת היטב לתקרה ולקירות. חיזוק לא נכון לקירות עשוי לגרום להופעת סדקים.

ד. אם הנמכת תקרה כוללת שימוש בחלל שבין התקרה לגבס לשם מעבר מיזוג אוויר, חוטי חשמל וכדומה, חשוב לדאוג לפתחי שירות; אמנם ניתן לפרק את התקרה בעת הצורך אך בהחלט רצוי להימנע מן ה"תענוג".

ה. לפני שסוגרים את התקרה לחלוטין חשוב מאוד לוודא שכל החיבורים החשמליים נעשו כראוי כדי להימנע מפתיחת התקרה במועד מאוחר יותר.

נגד הנמכת תקרה

על פי הממצאים בשטח, כמו שאומרים, רוב העם בעד הנמכת תקרה, ואין היום כמעט דירה חדשה שלא הנמיכו בה תקרה במקום כלשהו – מטבח, סלון, חדר שינה, חדר אמבטיה וכד'. עם זאת, יש אדריכלים ומעצבים ישראלים שמתנגדים עקרונית להנמכת תקרה בדירות בארץ בטענה שהתקרות לא גבוהות ממילא (הסטנדרט כיום הוא 2.60 מטר). לטענתם, הנמכת התקרה יכולה לגרום לתחושה של חדר קטן יותר, ועדיף לקנות תאורה דקורטיבית לחדר שתגיע מהתקרה המקורית, בלי לאבד מרחב. יש בזה משהו – למה "לקחת" מסלון או מטבח גובה של 10 סנטימר, במיוחד כשהקבלנים ליתר ביטחון לוקחים יות ר- 15 סנטימטר ואפילו מעבר לכך. יש מצבים שזה עשוי לתת תחושה של הקטנה של החדר/ סלון/ מטבח.

בכול מקרה, מומלץ לא להגזים ולהנמיך את התקרה בכול מקום אפשרי בדירה, אחרת איבדתם את האפקט העיצובי שהיא יוצרת. גם לא להגזים בהנמכה – עד 10 סנטימטרים למטרות עיצוביות, ולרוב גם למטרות פרקטיות, זה מספיק. אפשר גם לשחק עם הגבהים באותו החדר – להנמיך בגבהים שונים חלקים בחדר ולקבל אפקט דקורטיבי מרשים יותר.

מדריכים קשורים:

מדריך תאורה – כל מה שצריך לדעת

כמה עולה שיפוץ?