תיירות    

הסוף להטעיות צרכנים באתרי תיירות?

מעודכן ל-02/2019

בינתיים רק בבריטניה. האתרים הסכימו לשנות את הנוהג הקיים עד כה והודיעו כי הם יחלו להציג את המחיר המלא, כולל עמלות ודמי הזמנה  המלאים.

לא מעט אנחנו מחפשים מלון באתר תיירות  וקופצת הודעה מעצבנת כמו   “נותר עוד חדר אחד בלבד”. המחיר לכאורה אטרקטיבי, אבל אז מתגלה שזה כלל לא המחיר הסופי. הטעיה כזו ואחרות נהוגות באתרי מלונות לא מעטים, ולא פעם ההטעיה שקופה. בעבר פרסם ארגון הצרכנים הבריטי which תחקיר שחשף את שיטות ההטעיה באתרי המלונות, והממשל בבריטניה הגיב. לאחר חקירת הרשות הבריטית לשווקים היא דורשת כעת משישה אתרי התיירות הגדולים והמפורסמים להפסיק את הטעיית הצרכנים – ובסוף להרחיב את הנוהל לכלל הענף. מדובר באתרים אקספדיה, Agoda, הוטלס.קום, Ebookers, בוקינג.קום וטריוואגו.

הרשות מצאה כי האתרים הללו מפעילים על הצרכנים לחץ לבצע עסקה וכי צרכנים לעתים מזמינים עסקה שמוצגת להם כמשתלמת ביותר בשל עמלה שהמלון שילם לאתר. האתרים הללו אף מבליטים בתי מלון שמשלמים להם עמלה גבוהה, ומציגים ללקוח חדר לכאורה במחיר מציאה  –הסיבה למחיר נמוך היא שמדובר בתאריך חלש ולא מבוקש.

האתרים הסכימו לשנות את הנוהג הקיים עד כה והודיעו כי הם יחלו להציג את המחיר המלא, כולל עמלות ודמי הזמנה  המלאים. אבל עדיין מותר להם  להציג את מרכיבי מחיר העסקה בנפרד ולהציג מה העלות של כל רכיב בנפרד.

כאמור מדובר בששת האתרים הגדולים בענף והשאיפה היא להנחיל את הנורמה הזאת לענף כולו. התקנה תיכנס לתוקפה ב-1 בספטמבר 2019.

התקנות הללו נוגעות למלונות בבריטניה בלבד. לצרכנים בישראל ובמקומות אחרים בעולם עדיין אין הגנה מספקת מהטעיות לא באתרי תיירות ולא באתרים אחרים.

בבדיקה שנעשתה לאחרונה על ידי הרשות להגנת הצרכן בישראל  נמצא כי בין ההפרות הבולטות היו הטעיית הצרכן לפיה ברוב האתרים המחיר המוצע נמוך מהמחיר האמיתי, הטעייה בגובה דמי הביטול ומכירת חבילות  בידיעה כדי להציע חבילות חלופיות יותר יקרות. כמו כן, במרבית האתרים לא מוצגות לקונה דרכי ביטול לעסקה או האפשרויות לביטול בכלל.

הטעיות שהתגלו באתרי תיירות ישראלים

• אל על – אין תקנון, דרכי ביטול עסקה
• ארקיע – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• כנפי משק – דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הטעייה בפרטים מהותיים בעסקה ברכישת חבילה
• אי טרוול ישראל – דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• ישרוטל מלונות (1981) בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
• פתאל – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
• קווי חופשה בע"מ – הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• איזיגו – הטעיה בתקנון
• נטרוול בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
• קשרי תעופה בע"מ – מסמך גילוי, תוצאות ביטול עסקה
• קל שירותי נופש בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
• גוליבר ישיר בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• מונה טורס בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• ענבר נופש ותיירות בע"מ – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
• איסתא – הטעיה בפרסום
• בליק – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, הטעיה בפרסום
• רשת כינורות – חובת גילוי במכר מרחוק
• וואלה טורס – הטעיה בתקנון
• אליס – הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, אי הצגת מחיר כולל
• סולו איטליה – דרכי ביטול עסקה וחובת גילוי
• איסתא ישראל – דרכי ביטול עסקה וחובת גילוי
• ישראייר תעופה ותיירות בע"מ – הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
• רימון טיולים בע"מ – הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
• החברה הגאוגרפית- ברק אפיק בע"מ – הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
• דיזנהאוז- בי.טי.סי בע"מ – הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר

 

קנס בגובה 5 מיליון שקלים לחברה שהטעתה קשישים

תג מחיר לניצול קשישים – הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס בגובה 5.2 מיליון שקל על חברת פמילי דיל שעוסקת בטלמרקטינג