חדשות    

העלים מס ויישב 16 חודשים בכלא

קרדיט: pixabay
מע"מ הוא חלק אתשלומי המס הכוללים של חברות ועסקים בכלל  – לצד מס על הרווחים ובנוסף לתשלומי המס ניכויים – על השכר, חברות משלמות מע"מ עסקאות על ההכנסות שלהן ומנכות מתשלום זה מע"מ תשומות. אם יש הוצאה מוכרת לצרכי מס, ניתן לקזז ממנה את התשומות – לדוגמה – לחברה יש פרילנסר שהעלות שלו לפני מע"מ  היא 10 אלף שקל ועם מע"מ 11.7 אלף שקל – משמע העסק שילם מע"מ (מע"מ על תשומות) בסך של 1,170 שקל.
המע"מ הזה מוחזר לחברה  או מקוזז מתשלום המע"מ על הכנסות/ מע"מ עסקאות.
אם העסק מזייף מע"מ תשומות – מוסיף חשבוניות שלא קיימות ופעולות אחרות, אזי כמובן שהוא מקטין את חבות המס שלו בצורה לא חוקית, וזה המקרה הנדון  – בעל חברת כח אדם, הורשע בניכוי מס תשומות שלא כדין ובהעלמת הכנסות. הנאשם ירצה 16 חודשי מאסר בפועל –  כך גזר השופט יריב נבון מבית משפט השלום בטבריה.
בנוסף, נגזרו על בעל החברה 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 60,000 שקל..
הנאשם –  עבדאללה אבו עואד הינו בעליה ומנהלה של חברת טופ טולז בע"מ מבוקעאתא שברמת הגולן, חברה העוסקת בגיוס עובדים ואספקת כח אדם. התיק נגד אוב עואד גובש במשרד מע"מ טבריה ונוהל בבית המשפט ע"י עו"ד אבנר דידי, מנהל הלשכה המשפטית במחוז צפון ברשות המסים.
במהלך חקירה וביקורת שהתנהלה בעניינו של אבו עואד הוא נדרש להציג את ספרי הנהלת החשבונות ולא עשה זאת. כמצוין בגזר הדין, במשך תשעה חודשים, מאפריל 2010 ועד דצמבר אותה שנה, הנאשמים ניכו מס תשומות בסך 529,223 שקל שלא כדין, דהיינו מבלי שהיו ברשותם המסמכים הנדרשים עפ"י חוק וזאת במטרה להקטין את חבות המס שלהם ולהתחמק מתשלום מס.
עוד יוחס לנאשמים, כי ממאי 2011 ועד למרץ 2012, הנאשם ביצע עסקאות והוציא חשבוניות מס בגינן בהיקף של 1,379,240 שקל, שקרן המס הגלומה בהן עמד על 220,678 שקל. למרות שהנאשמים קיבלו מלקוחותיהם את התמורה הכספית בגין העסקאות הללו, הם לא העבירו את המע"מ לרשות המסים, כפי שנדרשים לפי החוק, אלא שלשלו את מס העסקאות לכיסם, "תוך שליחת יד בכספי ציבור באופן שיטתי ולאורך תקופה ממושכת". יתרה מזאת, הנאשמים ביקשו ממנהל החשבונות שלהם לדווח כי לא היתה פעילות בחברה ודווח כי כלל עסקאות החברה בתקופה זו עמדו על 8 שקל בלבד ולכן תשלום המע"מ הוא 0 שקל, ובכך גרעו מקופת המדינה את מס העסקאות האמיתי העומד על 220,678 שקל.
כב' השופט נבון, בבואו לגזור את הדין, כתב: "הנאשמים פגעו בערך המוגן המרכזי בעבירות המס שהוא השוויון בנטל המס. הפגיעה בקופה הציבורית משמעותה פגיעה בציבור רחב של משלמי מסים, אשר נדרשים לשלם שיעורי מס גבוהים יותר, בשל העובדה שקיימים נישומים אחרים, דוגמת הנאשמים, אשר חומקים מתשלום מס אמת".