חדשות    

העשירון העליון נהנה יותר מהטבות מס על חיסכון

קרדיט: pixabay

83% מהטבות המס  על חיסכון מגיעות לשני העשירונים העליונים,  בעוד אל ארבעת העשירונים התחתונים הן לא מגיעות כלל

83% מהטבות המס שתעניק המדינה על הפקדות בקרנות השתלמות יגיעו לשני העשירונים העליונים. כך עולה מהצעת תקציב המדינה ל-2019. בעשירון העליון בלבד נהנים מ-50% מכלל ההטבות. העשירון העליון הוא משק בית שהכנסתו הממוצעת היא -35,490 שקל בחודש, נכון לחישוב הלמ"ס ב-2017.

העשירון העליון בלבד קיבל הטבות מס בשווי 2 מיליארד שקל על ההפקדות בקרנות, בעוד ארבעת העשירונים התחתונים לא קיבלו הטבות כלל. ב-2019 סך ההטבות  שתעניק המדינה במסים צפוי להיות 66.7 מיליארד שקל, 21% מהכנסות המדינה הצפויות ממסים.

הטבת המס הגבוהה ביותר היא על צבירה לפנסיה –  22 מיליארד שקל   בגין הפקדה לחיסכון ופטור ממס על הרווחים הנצברים.אחריה 5.5 מיליארד שקל עבור זיכוי להורים עם ילדים בגני ילדים. בקרנות ההשתלמות  הטבות מס מצטברות של 5.5 מיליארד שקל. על עידוד השקעות הון ההטבות מסתכמות ב-5 מיליארד שקל. פטור ממס שבח 3.8 מיליארד ופטור ממע"מ על פירות וירקות3.5 מיליארד..הרבה פעמים אם ההכנסה גבוהה יותר, הטבת המס תהיה גבוהה יותר. בעוד אצל ההכנסות הנמוכות  במקרים מסוימים אין הטבה כלל. בעבר ניסו לקצץ יותר  בהטבות המס אלא שקבוצות לחץ, ובהן ההסתדרות,  התנגדו. אך הציבור שלרובו אין קבוצות לחץ נפגע מזה.  גם בעולם התקשו לשנות היקפי הטבות המס בשל אותן בעיות.

מה שכן אפשר לעשות הוא לשנות את סוג ההטבה. למשל מעבר בחסכונות הפנסיה מהטבה של ניכוי להטבה של זיכוי,  כלומר במקום  לקבל ניכוי מס על הכנסה של 10,000 שקל בחודש תקבלו זיכוי על המס שאתם צריכים לשלם מדי חודש בסכומים הנמוכים. מעבר כזה גם לא יפגע בהיקף ההטבות וגם ירחיב אותן לעשירונים התחתונים. לצערנו, על אף הצעות  דומות שעלו בעבר, אף אחד בינתיים לא לקח את המושכות לידיים.

עצמאי? מחויב להפריש לקרן פנסיה? מגיעות לך גם הטבות מס

הטבות מס לחיילים משוחררים – כל מה שצריך לדעת

הטבות מס לפריפריה – האם הן יקטנו?