חדשות    

הפועלים מפחיתים את תחזית המדד לשנה הקרובה – 0.9% בלבד

יניב חברון, אנליסט הפועלים ברוקראז', מפרסם סקירת מאקרו כלכלית ומפחית את תחזית המדד לשיעור של 0.9% ב- 12 החודשים הקרובים

יניב חברון, אנליסט הפועלים ברוקראז', מפרסם סקירת מאקרו כלכלית ומפחית את תחזית המדד לשיעור של 0.9% ב- 12 החודשים הקרובים.

חברון כותב בסקירתו כי נתוני סחר חוץ מוסיפים להצביע על רפיון  לאחר שהיצוא התעשייתי ירד במחצית הראשונה ב- 6% לעומת המחצית הקודמת. העלייה בתוצר ברבעון הראשון של השנה (2.0%, לעומת 2.1% בעדכון הקודם)  משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית ובהוצאה לצריכה ציבורית וירידות ביצוא סחורות ושירותים ובהשקעות בנכסים קבועים. סקר מגמות בעסקים מספק חדשות טובות  ועולה בקנה אחד עם סקר החברות שפרסם בנק ישראל המצביע על רמת פעילות טובה ברבעון השני.

יניב חברון מתייחס למדד המחירים לצרכן לחודש  יוני, אשר עלה ב- 0.3%, לעומת תחזית של 0.2%. חברון כותב: "בשנה האחרונה המדד ירד ב- 0.4%. לא היו הפתעות גדולות בסעיפי המדד  ונראה שהאינפלציה חוזרת בהדרגה לטריטוריה חיובית. הפחתנו את תחזית האינפלציה לשיעור של 0.9% ב- 12 החודשים הקרובים, זאת בשל ייסוף השקל, ירידת מחירי הנפט והוזלה צפויה במחירי מוצרי החלב.  בתרחיש הבסיסי  לא צפויה ריבית בנק ישראל להשתנות עד סוף השנה. התוואי בשנה הבאה יהיה תלוי מאוד בקצה העלאות הריבית בארה"ב".

הפועלים על האג"ח המקומי – לאור מלחמת המטבעות וריביות השפל בכל העולם  ולאור המדיניות הצפויה של בנק ישראל כחלק מהתנהלות מול עולם הריביות הגלובלי, אנו ממשיכים להמליץ על החזקה בתיק האג"ח במח"מ של 4-5 שנים , תוך איזון בין המרכיב השקלי למרכיב המדדי. אנו ממליצים להחזיק את החלק הארוך בעיקר דרך האפיק הצמוד, ואילו את החלק הקצר דרך השקלים. החלק הבינוני עדיין נהנה מעדיפות לשקלים, אם כי אנו סבורים כי ניתן להסיט ממנו לאפיק הצמוד בהדרגה.

הפועלים על שוקי המניות בחו"ל: מגמת העלייה  במרבית שוקי המניות העולמיים נרשמה על רקע גיבוש תוכנית החילוץ של כלכלת יוון (השלישית מאז 2010). בלימת הטלטלה בשוק המניות הסיני לצד נתוני צמיחה מפתיעים של הכלכלה הסינית ברבעון השני (7%) והציפיות להמשך הקלות מוניטאריות ותמיכה פיסקאלית בסין סיפקו רוח גבית נוספת לשוקי המניות בעולם. גישתנו החיובית לגבי כיוון שוקי המניות המובילים בטווח הבינוני, מתבססת על הערכתנו לחזרה לתוואי הצמיחה בארה"ב, המשך צעדים מרחיבים בגוש האירו, סין ויפן, היעדר לחצים אינפלציוניים, מחירי נפט נמוכים, סביבת ריבית נמוכה וחוסר באלטרנטיבות השקעה. אי לכך, אנו מרגישים בנוח לצאת מהעמדה ההגנתית בה נקטנו בחודש האחרון, אולם, אנו ממשיכים להפנות את תשומת הלב לכך שרמת הסיכון בשווקים עלתה. בין הגורמים שמגבירים את הסיכון במחצית השנייה של 2015, העצבנות בשוקי המניות בסין, הבחירות הצפויות בפורטוגל וספרד לקראת סוף השנה, התחלת העלאת הריבית בארה"ב, תחזית להתכווצות ברווחיות החברות האמריקאיות בשני הרבעונים הקרובים ואתגרים גיאו-פוליטיים. מחירי הנפט ירדו כ- 3% על רקע התגברות הערכות כי הקלות הסנקציות, לאחר החתימה על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, תגדיל את היצע הנפט בשווקים.

הפועלים על שוק המניות המקומי: שבוע חיובי נרשם בבורסה המקומית, בהשפעת השווקים הגלובליים. אנו מעריכים כי המדיניות המוניטארית המרחיבה של בנק ישראל, קרי סביבת הריבית הנמוכה, העדר דרמות בפן הכלכלי, מחירי הנפט הנוחים (טובה ליצואניות ולמרבית החברות המקומיות מלבד סקטור הגז) צפויים להמשיך להטיב עם פעילות החברות המקומיות. מנגד, התחזקות השקל לאחרונה ביחס למטבעות השונים, ובייחוד ביחס לאירו ולדולר עלולה להכביד על היצוא המקומי (למעלה מ- 60% מהכנסות חברות המעו"ף נובעות מפעילותן בחו"ל) בעת של האטה בסחר הגלובלי. אנו מחזיקים בגישה חיובית לגבי שוק המניות המקומי לטווח הבינוני ומעריכים כי התנהגותו תושפע מהתנהגות שוקי המניות המובילים בעולם. אנו מרגישים בנוח לצאת מהעמדה ההגנתית בה נקטנו בחודש האחרון, אולם, אנו ממשיכים להפנות את תשומת הלב לכך שרמת הסיכון גברה.