חדשות    

הפנסיה תפחת ב-10%!

הנה עוד נזק של הריבית הנמוכה – הפנסיה מתכווצת. קצבת הפנסיה מוערכת בהתאם לתשואה הצפויה על פני שנים, וזו קשורה קשר ישיר לריבית – ככל שהריבית נמוכה כך התשואה נמוכה, וההיפך – ריבית גבוהה משמע תשואה גבוה.

ובפועל, הריבית ברצפה, והמשמעות היא שאם לא יפחיתו את הקצבה לפנסיה, יהי גירעון משמעותי, ועל הרקע הזה,  מתכננים במשרד האוצר לשנות את חישוב מקדם הקצבה לפנסיה, כשבהתאמה  קצבת הפנסיה של המגיעים לגיל פרישה תופחת בשיעור של 10%, וזאת בתרחיש שסביבית הריבית הנמוכה תישאר.

הנחת העבודה במשרד האוצר היתה שקרנות הפנסיה אמורות להשיג תשואה ממוצעת של 4% , והנחה זו היתה הבסיס לקביעת מקדם הפנסיה, וקביעת הקצבה בהתאמה.  אלא שהריבית הנמוכה טרפה את הקלפים וקיים מצב בפועל שהגופים המוסדיים שמנהלים את הכסף מתקשים להגיע לתשואה הזו. על רקע מצב זה במשרד האוצר מעוניינים למנוע מצב שבו קרן הפנסיה תהיה גירעונית, ובמילים פשוטות שההתחייבות לפורשים לפנסיה תהיה גבוה מהנכסים, והדרך היא הפחתה בקצבה לפנסיה.

פרופ' עודד שריג, המפקח על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר העביר לגופים המוסדיים נייר התייעצות בנושא  – שינוי הנחת הריבית במוצרי חיסכון פנסיוני. שריג מתכנן שהשינוי ייכנס לתוקף  בתחילת 2014  אך הוא יהיה מדורג על פני שלוש שנים.

אחרי העדכונים (שיימשכו כאמור על פני שלוש שנים) הקצבה תופחת ב-10%.

השינוי, יש להדגיש, לא ישפיע על עובדים שפרשו או שיפרשו לפני כניסת השינוי לתוקף.