הרהורי בורסה    

הצמיחה של דלתא

מה זאת צמיחה אורגנית? בכמה צמחה דלתא ב-2016? ומה היו ההכנסות של החברה עם הרכישה הגדולה היתה מושלמת בתחילת 2016?

תחום הפעילות העיקרי שלה הוא ייצור ומכירת מוצרי הלבשה, אלא שבשנים האחרונות מתברר שחלק חשוב מה-DNA  של דלתא הוא רכישות ומיזוגים.

דלתא פרסמה לאחרונה דוחות כספיים לשנת 2016 – ההכנסות הסתכמו ב-1,179 מיליוני דולר, בהשוואה ל-1,080 מיליוני דולר בשנת 2015. גידול של כ-100 מיליון דולר – כ-9.3% ביחס לשנה קודמת, אלא שהגידול הזה, ברובו, מגיע מרכישות; ואין עם זה בעיה, צמיחה חיצונית דרך רכישות, היא, ברוב המקרים, מבורכת. אלא שחשוב לדעת גם מה הצמיחה האורגנית (הפנימית של החברה) שנובעת מעסקי הליבה (ללא הרכישות). במקרים, לא מעטים, רכישות מטשטשות, חולשה או ירידה בפעילות של הפעילות האורגנית. זה לא המקרה בדלתא – החברה, כך נראה, משלבת לאורך השנים האחרונות צמיחה אורגנית/ פנימית לצד צמיחה דרך רכישות, ונהנית מהסינרגיה של הפעילויות הנרכשות.

כאשר יש רכישה, המספרים בדוחות לא מבטאים בהכרח את המגמה האמיתית בתוצאות, ולכן לא ניתן להסתמך רק על המספרים בדוח החשבונאי – הבעיה היא שרבים (עדיין) לא יודעים זאת (או מתעלמים מזה), ומסתמכים על שורת ההכנסות מהדוח רווח והפסד. בפועל, רוב קוראי הדוחות מסתפקים בדוח  רווח והפסד ואולי מדפדפים גם במאזן. בדוח רווח והפסד בוחנים את השינוי בהכנסות (לצד שורות הרווח הגולמי, תפעולי, נקי ושורות נוספות), אבל רק אם חופרים בביאורים או נזכרים (או קוראים בדוח דירקטוריון) מבינים שחלק מההכנסות האלו (במיוחד בסוף השנה – ברבעון האחרון) הם תוצר של רכישה. כלומר, חלק מהצמיחה הזו בפעילות נובע מהעובדה הפשוטה שהתוצאות השנה כוללות רכישה שלא היתה בשנה שעברה. השוואה של התוצאות על פי דוח רווח והפסד זה כמו להשוות תפוזים לתפוחים, זה לא אותו "מוצר". ולכן, רשות ניירות ערך והתקינה החשבונאית מחייבים במקרים מסוימים (מהותיים) לפרסם במסגרת הביאורים מידע על הרכישות, ומידע מה היה קורה אם הרכישות האלו היו נעשות בשלב מוקדם יותר.

לא תמיד ניתן לפרסם את המידע הזה במלואו; לא תמיד הוא קיים בצורה נגישה, אבל הביאורים שהחברות הרוכשות מפרסמות, עוזרים לנו מאוד להבין את המגמה האמיתית בצמיחה של פעילות הליבה של החברה. וסיכום ביניים – הדוחת החשבונאיים לא באמת מלמדים על מגמה, כאשר יש רכישה של חברה/ פעילות. ולכן, חשוב פשוט לדעת שיש ביאור שבו ניתן ללמוד על המגמה האמיתית.

בביאורים לדוחות של דלתא, יש פרק רחב על רכישות. דלתא השלימה בסוף אוגוסט 2016 את רכישת  Contemporary Brands Coalition (CBC ), חטיבות הכוללות פיתוח, עיצוב, שיווק, הפצה ומכירה של מוצרי פרימיום תחת מותגים מובילים בתחום ההלבשה העליונה ומוצרים נלווים (לרבות –  Ella Moss, Splendid).

תמורת הרכישה שילמה דלתא כ-119 מיליון דולר, ומכיוון שהסכום הזה היה נמוך מערך הנכסים נטו (לרבות ערך הנכסים הלא מוחשיים – מותגים ועוד), נוצר ברכישה  מוניטין שלילי שמשמעותו בעצם רווח הזדמנותי. ברגע שחברה רוכשת , על פי החשבונאות, נכס במחיר הזדמנותי, היא צריכה לרשום כרווח את ההנחה/ דיסקאונט  שקיבלה ביחס למחיר הריאלי – דלתא רשמה רווח של 10.4 מיליון דולר בגין העסקה הזו. אבל, יש שאלה עקרונית עם רווחים מסוג זה – האם יש כאן באמת הזדמנות? האם זה לא מחיר שוק שנקבע בין הצדדים? אחרי הכל – אם מישהו מוכר במחיר הזה, הוא כנראה יודע מה הוא עושה, וממש לא בטוח שזו הזדמנות. אבל החשבונאות בשלה.

העסקה הזו הושלמה כאמור בסוף אוגוסט ותרמה בעיקר לרבעון האחרון – המכירות ברבעון הסתכמו ב-376.3 מיליון דולר בהשוואה ל-296.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2015. והשיפור הזה מסביר כמעט את כל השיפור השנתי, וזה עוד לא הכל. בביאורים מסביר הנהלת החברה – "להלן יובאו נתונים בדבר מכירות ורווח נקי של הקבוצה, תחת ההנחה שעסקת רכישת הפעילות התבצעה ביום 1 בינואר 2016 – .מכירות הקבוצה בשנה שהסתיימה ב- 31 בדצמבר 2016 היו מסתכמות ב-1,367 מיליון דולר, לעומת 1,179 מיליון דולר כמדווח. הרווח הנקי בשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2016 היה מסתכם ב-54.6  מיליוני דולר לעומת 51.9 מיליון דולר כמדווח…".

אין מספרי השוואה לשנת 2015, אבל כן אפשר להבין שהפעילות הנרכשת הניבה עד לעסקת הרכישה, הכנסות של כ-190 מיליון דולר (הרכישה הושלמה בסוף אוגוסט – ההבדל בין נתוני המכירות מבטא את ההכנסות של הנרכשת עד סוף אוגוסט), וניתן להניח שקצב המכירות השנתי הוא 250-300 מיליון דולר – זה לא מדע מדוייק כמובן, יש פעילויות ש"נזרקות" בעת רכישה, ויש שינויים מבניים וארגונים, כך שבהחלט יכול להיות שהתרומה תהיה משמעותית נמוכה יותר (ב-2017 ואילך), ועדיין – אלו הם סדרי הגודל. ולכן, ברבעון הראשון של דלתא (וביתר הרבעונים – עד השלישי) צפוי שהחברה תדווח על צמיחה ביחס לרבעון בשנה קודמת.

ועוד מידע מהביאורים – דלתא רכשה ביולי 2015 את פעילות  loomwork Apparel העוסקת בעיצוב, ייבוא ושיווק של מוצרי הלבשה ממותגים. התמורה הסתכמה ב-37.4 מיליון דולר (ובנוסף עשויה התמורה לכלול תשלום נוסף של עד 3.75 מיליון דולר בכפוף לעמידה ביעדי רווחיות).

הנהלת דלתא מספקת בביאור מידע על המכירות והרווח תחת הנחה שעסקת רכישת פעילות loomwork Apparel היתה מושלמת כבר ב-1 בינואר 2015. המידע הזה חשוב כי כך בעצם ניתן להשוות את שנת 2016 ל-2015.  תחת ההנחה הזו הפעילות הנרכשת התבטאה באופן מלא בדוחות הכספיים בשנים האלו. והנתונים לשנת 2015 – מכירות הקבוצה היו מסתכמות ב-1,090 מיליוני דולר לעומת כ-1,080 מיליוני דולר. כלומר, הרכישה מסבירה חלק מהצמיחה (בשנת 2016 ההכנסות כאמור הסתכמו לאחר הרכישה האחרונה ב-1,179 מיליוני דולר), אבל חלק קטן יחסית. מכל מקום, גם הרווח הנקי המדווח בשנת 2015 בסך של 43.9 מיליון דולר היה גדל באם הרכישה הזו היתה נעשית בתחילת 2015 ל-45.4 מיליון דולר.