חדשות קרנות נאמנות    

הצעד החכם של מנורה – קרן כספית "אטרקטיבית"

מנורה מבטחים  בחרה לא להרים ידיים בתעשיית הקרנות הכספיות.  כזכור, הקרנות הכספיות הפכו ל"משמידות הון"  אחרי הפחתת הריבית האחרונה. התשואה הצפויה בהן עולה על דמי הניהול ולכן הן סופגות פדיונות כבדים של כ-1 מיליארד שקל ליום (והן כבר מנהלות מתחת ל-50 מיליארד שקל).

במנורה החליטו לשפר את התנאים בקרן הכספית מנורה מבטחים כספית (מספר הקרן – 5119680), במיוחד למשקיעים לטווח קצר. עד עכשיו דמי הניהול על הקרן היו 0% ושיעור ההוספה היה 0.03%, מעכשיו זה משתנה – שיעור ההוספה מתאפס (ואחר כך עולה ל-0.01%) ודמי הניהול עולים ל-0.03%. המשמעות היא שהקרן עשויה להיות רווחית (לייצר תשואה חיובית) – שכן צפוי שמנהל הקרן ישיג תשואה של 0.1-0.15% בשנה, בעוד שהעלויות יהיו עם דמי הנאמן סביב 0.05% בשנה. זה לא הרבה, אבל לפחות לא מפסידים כמו בקרנות הכספיות המסורתיות.

קרנות אחרות (קרן הנאמנות הכספית של אנליסט), פעלו אחרת – הם הורידו את דמי הניהול והעלו את שיעור ההוספה. בדרך הזו הם בעצם קנסו את המשקיעים לטווח קצר – שיעור ההוספה ניתן באופן חד פעמי בלי קשר לתקופת ההשקעה, ומכאן שאפקטיבית מדובר בהוצאה שככל שההחזקה בקרן ארוכה יותר, היא בעצם נמוכה יותר (ביחס לתקופה). יש בזה יתרון גדול למשקיעים לטווח ארוך.

במנורה פעלו אחרת (וגם חכם) הם ייצרו מכשיר שפונה לקהל שמעוניין בטווח קצר – אין "קנס" על האחזקה (אין שיעור הוספה, אם כי כאמור הוא יעלה בהמשך), ויש דמי ניהול שהופכים את האחזקה למעניינת ביחס לקרנות הכספיות האחרות.

במנורה הגבילו את היקף הגיוס ל-600 מיליון שקל,   למה? כי החברה מפסידה על הקרן הזו – מנורה מבטחים משלמת דמי הפצה של 0.1% לבנק ומקבלת דמי ניהול של 0.03% היא מפסידה 0.07% , אז למה היא עושה זאת? כדי להגיל את נתח השוק, כדי לפתות משקיעים חדשים שאולי בעתיד יהיה אפשר להפיק מהם רווחים.

דמי הניהול יעלו ל-0.03% החל מ-18 במרץ, והנה ההודעה על שיעור ההוספה –

מנהל הקרן מודיע על שינוי בשיעור ההוספה שיהיה % 0 ממחיר היחידה. שיעור זה הינו לתקופה מוגבלת
שתסתיים בתאריך 26/03/2015 . לאחר תאריך זה שיעור ההוספה יעמוד על % 0.01 ממחיר היחידה.
טרם השינוי נגבתה הוספה בשיעור של % 0.03 ממחיר היחידה.
תאריך כניסת השינוי לתוקף: 08/03/2015