חדשות    

הקבלנים מזהירים: "האוצר מתכנן סיכול ממוקד לזוגות הצעירים המעוניינים לרכוש דירה"

התוכנית החדשה של פקידי האוצר שכוללת הכבדת נטל המס כדוגמת מס של 25% על הכנסות משכר דירה החל מהשקל הראשון, העלאת מס הרכישה וביטול הפטור ממס שבח לרוכשי דירה יחידה מעוררת זעם בשוק הנדל"ן והמומחים מזהירים שהיא תפגע בעיקר בזוגות צעירים

התוכנית החדשה של פקידי האוצר שכוללת הכבדת נטל המס כדוגמת מס של 25% על הכנסות משכר דירה החל מהשקל הראשון, העלאת מס הרכישה וביטול הפטור ממס שבח לרוכשי דירה יחידה מעוררת זעם בשוק הנדל"ן והמומחים מזהירים שהיא תפגע בעיקר בזוגות צעירים.

לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי, אומר בתגובה לתכנית כי "האוצר שוב מנסה לטפל במשבר הדיור בדרך הקלה ולא באמצעות הגדלת ההיצע. עד היום כל תרופות הפלא של האוצר כולל תכנית הפטישים המפורסמת רק החמירה את משבר הדיור. המשקיעים עדיין בשוק והזוגות הצעירים רק מתרחקים מדירה בבעלותם. כדי לפתור באמת את המשבר בשוק הדיור אין תרופת פלא אלה תהליך ארוך בשיתוף גורמים מקצועיים שמכירים את השוק. ענף הנדל"ן הוא הענף הממוסה ביותר במשק. לכן, האוצר חייב להוריד מסים ולפעול ליותר מכרזים ולא להכביד את נטל המס או להעלות את היטלי הפיתוח במכרזי המינהל".

גם חני הורוביץ, בעלי קבוצת הורוביץ, מתייחס לצעד וכותב כי: "תכנית האוצר למיסוי דירות להשכרה ולביטול פטור ממס שבח מקוממת וחסרת כל היגיון. אחרי כל כך הרבה ניסיונות שלא צלחו להורדת מחירים, ההחלטה לנסות לפגוע בביקושים במקום לטפל בהיצע היא פשוט לא הגיונית ויכולה לגרום יותר נזק מתועלת. ביטול הפטור ממס שבח יפגע בעיקר במשפרי הדיור שיתקשו לרכוש דירה גדולה יותר, בגלל ביטול פטור ממס בשיעור של 25%. האוצר רוצה בכך לדכא את הביקושים, אולם יכול להיווצר מצב שבו לא יתפנו מספיק דירות לזוגות צעירים, ותיגרם פעולה הפוכה של עליית מחירים בגלל מלאי קטן. כל זאת בזמן שמחירי הקרקעות משתוללים בחסות המדינה".

לדברי נסים אחיעזרא מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "התוכנית החדשה של פקידי האוצר היא סיקול ממוקד לזוגות הצעירים. האוצר מתכנן להחמיר את המיסוי על שכר דירה. בפועל המס יתגלגל בסופו של דבר אל שוכרי הדירות – אותם זוגות צעירים שלא יכולים לרכוש דירה. עלייה נוספת בשכר הדירה תשחק עוד יותר את ההון העצמי שלהם ורכישת דירה תהפוך לבלתי אפשרית".

דדי ריזל, מקבוצת שכטר, אומר כי "זו אחת התכניות ההזויות ששמעתי עליה. כבר היום כל רוכש דירה משלם מאות אלפי שקלים מס למדינה על החוצפה שהעז לרכוש לעצמו דירה. אני בכלל מציע שהחל מהיום כל רוכש דירה יקבל בנוסף גם עונש מלקות ואז באמת האוצר יצליח במטרת העל האווילית שלו "להקטין את הביקושים. לצערי האיוולת הזו תעלה לציבור בישראל הרבה כסף, ולא נותר אלא לקוות שכחלון יהיה קצת יותר פיקח מאלו שהציעו את ההצעה הזו".