חדשות    

הקבלנים: משבר הדיור עקב הסחבת בוועדות המקומיות והמחוזיות

משאל מיוחד שנערך ע"י ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו ובת-ים ביקש לבחון את עמדתם של חברי הארגון ביחס למשבר הדיור ולצעדים האחרונים שעלו בקבינט הדיור. בהתייחס לנושא הימשכות הליכי הבנייה, המהווה גורם משמעותי במשבר, השיבו 71% מהקבלנים כי העיכובים הם תוצר של סחבת בוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה.

קרוב ל-25% מהמשיבים סבורים כי הסיבה המרכזית לעיכובים היא דווקא המחסור בכוח האדם בענף הבנייה. כ-5% נוספים השיבו כי הסיבה למשך הבנייה הרב הוא אי עמידה מצד המדינה בהסכמי הגג שחתמה מול הרשויות המקומיות.

בהתייחס לצעדים האחרונים בהם נקט שר האוצר כחלון, כ-62% מהקבלנים השיבו כי תכנית "מחיר למשתכן" לא תשפיע על מחירי הדיור בכלל, וכ-14% טענו כי הצעד אף יוביל לעליית מחירים. רק 14% מחברי ארגון הקבלנים השיבו כי התכנית, במסגרתה יתמודדו הקבלנים על קרקעות מדינה בעלות מסובסדת תוך הצעת המחיר הנמוך ביותר למ"ר, עשויה להוביל לירידת מחירי הדיור. כמו-כן, 5% השיבו כי הצעד יגרור עלייה במחירי השכירויות ו-5% נוספים השיבו כי הצעד יוביל לקיפאון בשוק וניתוב השקעות לתחומים אחרים.

בנוגע לריכוז הסמכויות בידי שר האוצר, ניכר כי רוב הקבלנים רואים בכך צעד חיובי. למעלה ממחצית, כ- 52%, השיבו כי הם תומכים במהלך זה והוא אף עשוי לזרז תהליכים להתמודדות עם המשבר, למול כ-48% שאינם תומכים במהלך.