שוק ההון    

הקנס הגבוה בצרפת: UBS ישלם 3.7 מיליארד יורו

הבנק  הואשם שסייע ללקוחותיו להעלים מס

בית משפט בצרפת גזר על הבנק השוויצרי UBS קנס של 3.7 מיליארד יורו משום שסייע ללקוחותיו להתחמק ממס.

זה הקנס הגבוה ביותר שפסק בית משפט צרפתי אי-פעם, והקנס הגבוה ביותר שהוטל על בנק שוויצרי. בנוסף הורה בית המשפט-UBS לשלם לממשלת צרפת פיצויים של 800 מיליון יורו.

"ההתנהלות הפלילית של UBS היתה חמורה במיוחד",  נכתב  בגזר הדין. המשפט נמשך כבר שמונה שנים, ובהן סירב UBS לעסקת טיעון מהפרקליטות הצרפתית, בתואנה שאין ראיות לכך שהבנק סייע ללקוחות צרפתים אמידיים להסתיר הכנסות בחשבונות בשוויץ.

עוד נכתב בגזר הדין:  "הסתרת נכסים והמסים שלא שולמו עקב כך גרמו נזקים פיננסים בעלי אופן יוצא דופן לנוכח משך וגודל ההונאה".

מהתביעה עולה כי, UBS שלח בנקאים מטעמו לקונצרטים של מוזיקה קלאסית, תחרויות גולף ואירועי ציד, כדי לפתות לקוחות אמידים להעביר את כספיהם אליו ולהסתיר הכנסות. הבנק הורשע גם בסיוע להלבנת הכספים של הלקוחות שהתחמקו ממס.

מניית UBS הגיבה בצניחה של ותר מ-3% במסחר בשווייץ ובוול סטריט, לאחר שמוקדם יותר כבר צללה בכמעט 5%.

UBS הודיע שיערער על ההחלטה, ועקב כך יידחה מועד תשלום הקנס והפיצויים עד להכרעה סופית בערכאות משפטיות גבוהות יותר.

"הבנק הכחיש בעקביות כי ביצע עבירה פלילית כלשהי בתיק זה לכל אורך החקירה ובמהלך המשפט", נאמר בהודעה שפירסם UBS. "האישומים של הלבנת כספים מהונאת מס חסרי בסיס".

האישומים נגד UBS מהווים חלק ממהלך רחב היקף של הרשויות בצרפת לעצור את התופעה של הונאות מס המתבצעות באמצעות חשבונות בשווייץ, מהלך שכבר הוביל להרשעתו של שר לשעבר בממשלת צרפת ולהסדר בסך 300 מיליון יורו עם בנק HSBC הבריטי.

גם בהקשר הישראלי  הסגירה ישראל לצרפת את  אבי בן-עזרא שהורשע לאחרונה בצרפת בהונאה בקשר לתשלומי על מכסות פחמן דו-חמצני ונידון ל-4 שנות מאסר.

חשוד בניכוי מס תשומות בסך 15 מיליון שקל – משרד מעמ מבקש את מעצרו

מהן חשבוניות פיקטיביות ואיך נלחמים בהן