חדשות    

הראל – מדד תשומות הבניה יעלה ב-2.3% ביולי עד ספטמבר 2012

עדכון – הערכת מדד תשומות הבנייה בחודשים אוגוסט עד אוקטובר 2012 – 1.1%! 

 מדד תשומות הבנייה עלה בחודש יולי 2012 ב-0.3%; מתחילת השנה עלה ב-2.5% – לכתבה המלאה

חטיבת המחקר של קבוצת הפיננסים הראל השקעות, מעריכה כי מדד מחירי התשומות בשלוש החודשים הקרובים (מדד יולי, אוגוסט וספטמבר) יעלה בשיעור מצרפי של 2.3%. מדובר בשיעור עלייה גבוה, העולה משמעותית על מדד המחירים לצרכן שאמור להסתכם, על פי ההערכות, בתקופה זו ב-0.7% עד 1%.  

הערכה זו מבטאת, קצב עלייה שנתי של כ-6% במדד תשומות הבניה, והיא עולה משמעותית על ההערכות הקודמות של הראל. נראה שאחד הפרמטרים המשמעותיים שהביא לעלייה בהערכות המדד הוא עלייה בשער הדולר  – חלק משמעותי מהתשומות מיובא מחו"ל ועלייה של קרוב ל-10% בשער הדולר לעומת השקל מתחילת השנה, תתבטא במחירי חומרי הגלם המיובאים ותשפיע על המדדים הקרובים (לכתבה – הדולר עלה= מדד הבניה יעלה!). כמו כן, גם המע"מ צפוי לייקר את מחירי התשומות (לכתבה – המע"מ עלה= עלייה של 0.9% במחירי הדירות).

מדד מחירי תשומות הבניה עלה בחודש יוני ב-0.3% ובסה"כ, מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה ב-2.2%, כפול מהעלייה במדד המחירים לצרכן. 

מדד מחירי תשומות בניה משפיע באופן ישיר על עלות הבנייה ובהתאמה גם על מחיר הדירה. יתר על כן – החברות הבונות מצמידות את התשלומים העתידיים של הרוכשים למדד תשומות הבניה, כך שעלייה במדד הבניה למעשה מייקרת (אפילו משמעותית) את עלות הדירה לרוכשים. בהינתן שהערכת הראל תהיה קרובה למציאות, אזי מחירי הדירות למעשה עשויי להתייקר בקצב שנתי של 6%!

כתבות קשורות – 

הדולר עלה = מדד התשומות יעלה  – פירוט הקשר בין שער הדולר לבין מדד תשומות הבניה

עליית המע"מ = עלייה של 0.9% במחירי הדירות – על הקשר שבין המע"מ למחירי הדירות

מדד תשומות הבניה עלה ביוני 2012 ב-0.3%; 2.2% מתחילת השנה