חדשות    

הראל פיננסים: הירידה בתשואות האג"ח הממשלתי מלמדת שהריבית תישאר נמוכה

מה קורה בהשקעות המקומיות ובשוק השבוע? בסקירה השבועית של הראל פיננסים הם טוענים כי בשוק המקומי נמשכה ירידת התשואות באג"ח הממשלתי, כאשר תשואת אג"ח שקלי ל-2016 עומדת על 0.29%, מה שמשקף את העובדה שהמשקיעים מעריכים שהריבית כאן תישאר נמוכה עוד הרבה אחרי שתתחיל לעלות ברוב העולם. לפיכך ולאור המשך ירידת התשואות הממשלתיות בשוק המקומי והעובדה שהשוק דוחה את הצפי להעלאת ריבית, החשיפה לאג"ח ממשלתי בריבית משתנה פחות אטרקטיבית. מנגד, הם טוענים כי יש הגיון בחשיפה לאג"ח כזה בארה"ב לדוגמה, שם צופים העלאת ריבית כבר באמצע 2015, או בבריטניה, שגם שם צפויה העלאת ריבית במהלך השנה הבאה. יחד עם הריבית הנוכחית, משפיעים הגורמים האלה על המשך היחלשות השקל (לצד התחזקות הדולר בעולם). כל אלה תומכים בהמשך חשיפה למט"ח כמרכיב בתיק ההשקעות באמצעות חשיפה למניות או אג"ח בחו"ל, ברוח המלצותינו בתקופה האחרונה. באג"ח הממשלתי בהראל פיננסים ממשיכים לשמור על מח"מ קצר-בינוני, כשבאפיק הצמוד במח"מ של כ-3 שנים (לאור ציפיות האינפלציה הנמוכות מדי במח"מ זה), ובאפיק השקלי במח"מ של כ-3.5 שנים. החלוקה בין שקלים לצמודים היא 45:55. השמירה על המח"מ רלוונטית במיוחד השבוע לאור האפשרות שנתוני אבטלה טובים מהצפוי בארה"ב עשויים להביא לעליית התשואות הארוכות.

אג"ח קונצרני –  משקל יתר לדירוגים הגבוהים

הירידות באג"ח הממשלתי במח"מ בינוני בעולם הביאו לפתיחת מרווחים באפיק הקונצרני (שהמח"מ שלו קצר יותר מהמח"מ הממשלתי). בשוק המקומי חזר האג"ח המדורג גבוה לתפקד טוב יותר מהדירוגים הנמוכים – בשבוע האחרון לדוגמה עלה תל בונד 20 ב-0.26% ותל בונד 60 ב-0.21%, לעומת תל בונד תשואות שעלה ב-0.05% בלבד. האג"ח בדירוג גבוה רלוונטי למי שעדיין מעונין להיחשף למרכיב דמוי אג"ח מדינה צמוד (אג"ח בנקים לדוגמה), המספק תוספת תשואה על פני האג"ח הממשלתי של 0.7%-0.8% במח"מ בינוני. להערכתנו, יש סיבות רבות הממשיכות לתמוך בתפקוד טוב של אפיק זה בתקופה הקרובה ועל כן הוא ממשיך להיות מעניין להשקעה. במדדי האג"ח הקונצרני המרווחים גם חזרו להיות גבוהים יותר – 1.64% בתל בונד 20, 1.71% בתל בונד 40 – וגם עניין זה תומך בהמשך החשיפה אליהם.

מניות – למרות התנודתיות נשארים בחשיפה מלאה לאפיק

השבוע החולף היה בסימן של ירידות בשווקים, כאשר ככל שרמת הסיכון היתה גבוהה יותר – הירידות היו חזקות יותר. בלטו בירידות סקטורים כמו טכנולוגיה (ירידה של מעל 1% החודש) או ראסל 2000 (שירד החודש ב-2.4%). הירידות החדות ביותר היו בשווקים המתעוררים, שירדו ב-2.8% ורשמו את החודש הגרוע ביותר מאז תחילת השנה. הפגיעה בשווקים המתעוררים הגיעה גם מהירידות במניות וגם מהתחזקות הדולר. עם זאת, במבט קדימה, אחרי מימושים כאלה, ניתן להערכתנו לצפות להתאוששות במיוחד בגזרות האלו.

המשך השיפור בגזרת הנתונים הכלכליים והתחזקות הדולר ממשיכים לחזק את האפיק המנייתי בארה"ב, אם כי ברור ששבירת השיאים בתקופה האחרונה מכבידה על כל שוקי המניות ומעוררת חששות מהאפשרות לשבירת שיאים נוספת. אגב, כדאי לשים לב כי S&P500 למשל רחוק פחות מ-1.5% מהשיא שלו, אך בשל תנודתיות גדולה יותר בתקופה האחרונה – כאשר המדד זז ביותר מ-1% לשני הכיוונים – השינוי במדד נראה גדול יותר.

בעוד השווקים בעולם אכזבו בספטמבר, השוק המקומי דווקא הניב תשואה נאה. בסוף אוגוסט ותחילת ספטמבר המלצנו כמה פעמים שלא להקטין את החשיפה המנייתית המקומית, על רקע תמחור חסר ולאור האפשרות לתיקון חד ומהיר. ואכן, בחודש האחרון עלו מדדי ת"א 25 ות"א 100 בכ-5% וסגרו חלק גדול מאוד מהפער מול המדדים המובילים בעולם. מתחילת השנה ת"א 25 כבר עלה ביותר מ-9.5% וה-100 בכ-8%.

בשבוע האחרון, השוק המקומי עבד אמנם פחות ימים, אך זה דווקא היה לטובתו והוא הניב תשואה גבוהה יותר. לטובה בלטו פריגו והחברה לישראל (בשל מכירת כיל). במהלך ראש השנה הונפקה כיל בחו"ל ב-8% דיסקאונט, אחד הפערים הגדולים של חברה מסדר גודל כזה ובתעשייה כזו – מה שמצביע על חוסר תיאבון של משקיעים זרים לשוק המקומי, אם כי חייבים להביא בחשבון גם את העובדה שמעל החברה עדיין מרחפת עננת שישינסקי2.