חדשות    

הראל פיננסים: "מפחיתים את תחזית מדד המחירים ל-12 החודשים הקרובים ל-0.7 אחוז בלבד"

הראל פיננסים מפרסמים סקירה מקרו כלכלית שבועית, וכותבים כי "הירידה בציפיות לאינפלציה בישראל ובעולם נמשכה גם השבוע… הודעה על הכוונה להוריד את מחיר החשמל בכ-7 אחוזים בספטמבר (כפוף לשימוע) מפחיתה את תחזית האינפלציה שלנו ל-12 המדדים הקרובים ל-0.7 אחוז בלבד".

"בחודש האחרון ראינו ירידה משמעותית בציפיות לאינפלציה בעיקר בטווחים הקצרים – (עד 5 שנים). חלק מהירידה נובעת מגורמים חיצוניים – התחזקות הדולר בעולם, החולשה במחירי חומרי הגלם ובעיקר הירידה במחירי האנרגיה. במקביל, חלק נוסף מהירידה נובע גם מרגולציה מקומית להורדת יוקר המחיה של הממשלה. לדוגמא, החשמל, וההצעות שראינו לאחרונה בחוק ההסדרים בנושא המזון תחבורה וכדומה. החלטות הממשלה צריכות אכן להוריד את הציפיות לאינפלציה בטווחים הקצרים – שנה שנתיים ואף שלוש, אך להערכתנו, הירידה בציפיות לאינפלציה בשוק בטווחים הארוכים מאוד (10 שנים ומעלה) מוגזמת", כותבים הראל פיננסים.

כלכלני הראל פיננסים צופים שמגמת העליה במדד תשומות הבנייה צפויה להימשך בחודשים יולי עד ספטמבר. על פי התחזית האחרונה של בית ההשקעות, העליה במדד תשומות הבנייה תעמוד על 0.2% לחודשים אלו. תחזית כלכלני הראל לגבי המדד הצפוי מתפרסמות באופן שוטף וכוללות בין השאר התייחסויות לאינפלציה בחודשים אלו. תחזית האינפלציה לחודש יולי עומדת על 0.2%. במקביל, להערכה זו, מעדכנים כלכלני הראל כי מדד המחירים לצרכן בתקופה זו (שלושה חודשים) יירד ב-0.2%. כמו כן מעריכים בהראל כי סעיף הדיור שבמדד המחירים לצרכן יעלה בחודשים יולי-ספטמבר ב-1.4% וגם מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים יעלה ב-0.5%.

באשר לשווקים העולמיים, כותבים הראל פיננסים כי "ענף השירותים בארה"ב (המייצג כ-77.7% מהתוצר) מאיץ בקצב חד בתחילת הרבעון השלישי, כך על פי מדד מנהלי הרכש של מכון ISM שעלה ל-60.3 נקודות ביולי (לעומת 56.0 ביוני), הרבה מעל לצפי והגבוה ביותר מאז 2005. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להציג עלייה עקבית במספר המשרות החדשות. היציבות בנתונים, בשילוב שאר האינדיקטורים, מחזקים את הערכתינו (ואת הציפיות בשווקים) שהעלאת הריבית הראשונה מזה 9 שנים מגיעה השנה, אך לא בהכרח בחודש הבא".

הראל פיננסים מתייחסים בנוסף למתרחש ביוון: "על פי הפרסומים האחרונים, ממשלת יוון ונושיה הסכימו על קווי המתאר של תוכנית החילוץ (החדשה) בסך 86 מיליארד אירו ל-3 השנים הבאות, שאושרה כבר עקרונית לפני כחודש ע"י מנהיגי האיחוד האירופאי. ההודעה מגיעה לפני התשלום המשמעותי הבא של יוון ב-20 באוגוסט (כ-3 מיליארד אירו). על פי הדיווחים הגירעון הבסיסי (ללא תשלומי הריבית) של ממשלת יוון יעמוד על 0.5 אחוז השנה (לעומת עודף של 3% בהסכם הקודם) ויגדל לעודף של 0.5 אחוז ב-2016 ו-1.75 אחוזים ב-2017 (לעומת כ 4.5% בהסכם הקודם). מסתמן שההסכם מתחשב מאוד בהידרדרות הכלכלית ביוון שחלה בחצי השנה האחרונה, כאשר יעדי העודף התקציבי בגירעון הופחתו משמעותית. למרות זאת, יש לזכור שהחוב העצום של המדינה (כ-180 אחוזי תוצר) עדיין מהווה משקולת על הצמיחה, וההסכם כולל בתוכו הנחה אולי אופטימית של חזרה לצמיחה של 3 אחוזים כבר ב-2017. להערכתנו, ללא מחיקת חוב סביר שנחזור ונשמע על הדילמה היוונית בעתיד", כותבים הראל פיננסים.
הראל פיננסים מציינים כי בשוק המקומי: הירידה בציפיות לאינפלציה נמשכת; נרשמה ירידה קלה נרשמה ביולי במדד אמון הצרכנים ובמדד מגמות בעסקים; בנק ישראל ממשיך לרכוש מט"ח בקצב גבוה; הצפי להעלאת מס הרכישה הוביל לשיא חדש ברכישת דירות חדשות ביוני.

באשר לשוק האמריקני: שוק העבודה ממשיך להציג עלייה עקבית במספר המשרות החדשות; הסנטימנט בענף השירותים ברמתו הגבוהה ביותר מזה עשור.

עוד בעולם: בגוש האירו הסנטימנט העסקי נותר גבוה ביולי, למרות ההתפתחויות השליליות ביוון. המכירות קמעונאיות והייצור תעשייתי ירדו.  ממשלת יוון ונושיה הסכימו על קווי המתאר של תוכנית החילוץ. יעד הגירעון הבסיסי של ממשלת יוון הופחת. בבריטניה מסמנים העלאת ריבית- אך לא במקביל למהלך הצפוי בארה"ב. בסין סחר חוץ חלש וירידה באינפלציה אך מדד מנהלי הרכש בשירותים עלה. הבנק המרכזי בסין ביצע הגמשה נוספת בשוק המט"ח.