חדשות    

הראל צופים ירידה חדה במדד פברואר (0.5%-) בשל הירידה במחירי החשמל והדלק

בית ההשקעות מפרסם סקירה שבועית: מדד מרץ צפוי לעלות ב-0.3% על רקע ההתאוששות במחירי הדלקים בעולם ובשל העונתיות

הראל פיננסים מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו שבועית, בה מציין עפר קליין כי מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר ירד ב-0.9 אחוז, נמוך מהצפי, ואתו מסתכמת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים במינוס 0.5 אחוז – רחוקה מאוד ממרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל. ירידת המחירים כללה את רוב סעיפי המדד.

הראל מציינים בסקירתם כי מבין הסעיפים בהם נרשמה ירידת מחירים, מעניין לציין במיוחד את המשך הירידה במחירי המזון (ללא ירקות ופירות), הנובעת משילוב של גידול בתחרות בענף, התחזקות השקל וירידת המחירים באירופה (משם מרבית יבוא המזון). בנוסף מציינים הראל כי נרשמה גם ירידה חדה מהצפוי במדד הדיור (מחירי השכירות) וירידה במחירי התחבורה בשל מחירי הדלק.

מנגד, כותבים הראל כי מחירי הדירות בבעלות המשיכו לעלות ב-0.2% אחוז בין אמצע נובמבר לאמצע דצמבר, והם גבוהים כעת ב-4.5 אחוזים ביחס לרמתן אשתקד.

הראל צופים ירידה חדה במדד פברואר (מינוס 0.5 אחוז), בשל הירידה במחירי החשמל, הדלק, הירקות והתקשורת. מדד מרץ צפוי לעלות ב-0.3 אחוזים על רקע ההתאוששות במחירי הדלקים בעולם ובשל העונתיות. עפר קליין כותב בסקירתו: "להערכתנו, האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה 1.1% (ינואר מול ינואר).

בסקירתם מציינים הראל מספר נתוני מאקרו שפורסמו השבוע בישראל: נתון התמ"ג שפורסם אתמול מעיד על מהירה מאוד ברבעון האחרון של 2014. בנוסף פורסם מוקדם יותר השבוע כי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.9 אחוז. הכנסות המדינה ממסים בינואר היו טובות מהצפי. כמו כן, חברת הדירוג S&P אשררה את דירוג האשראי ארוך הטווח של ישראל: A פלוס עם אופק יציב. נתוני סחר חוץ – סחורות לינואר היו מעורבים, גירעון הסחר קטן ולוחץ לתיסוף השקל.

באשר לנתוני המאקרו בארה"ב: המכירות קמעונאיות היו נמוכות מהצפי, ומספר המשרות הפנויות בדצמבר המשיכו לעלות. בנוסף, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד בפברואר, לאחר שהגיע לשיא בחודש הקודם.

באירופה: הצמיחה בגוש האירו האיצה קלות ברבעון האחרון של 2014 בעיקר בשל צמיחה גבוהה בגרמניה וספרד. מנגד, איטליה, צרפת ויוון אכזבו והבנק המרכזי בשבדיה הפחית את הריבית והודיע על הרחבה כמותית.