חדשות    

הרבה מכרזי בנייה בדצמבר הם מכרזי סרק

כדי לענות ליעדים של הממשלה רשות מקרקעי ישראל מציפה את השוק במכרזים כבכל סוף שנה, אך רובם ללא חוברת מידע ולא באזורי הביקוש

בדצמבר 2018  פרסמה רשות מקרקעי ישראל 51 מכרזי בנייה הכולליםל 13.5 אלף דירות.  אבל רק לארבעה מהמכרזים צורפה חוברת מידע. מתוכן עשרת אלפים בדירה רוויה במחיר למשתכן.   אלו פורסמו ב-27 מכרזים  אך רק לשניים מהם צורפה חוברת מידע.

כלומר, לקבלנים אין יכולת להבין את  את תנאי המכרזים ולהגיש להם הצעות.  הפרסום המואץ של המכרזים נובע  מהרצון של רמ"י לענות ליעדי השיווק של הממשלה. גם בשנים קודמות שיווקי הקרקע היו בשיא של  70 אלף דירות בשנה, אף שמספר הדירות שנמכר בפועל היה נמוך בהרבה. ב־2017 למשל היה 46 אלף דירות, וב־2018 הצפי הוא ל־40־45 אלף.

בחברות הבנייה אומרים שבכל שנה מוציאים  מכרזים ברמ"י כדי להציג עלייה בשיווקים אף שאינם מוכניים לבנייה. מרמ"י מסרו:  "אנחנו גוף עסקי, ובדומה לחברה עסקית גם אנחנו עושים חשבונאות יצירתית וגם אנחנו מלחיצים את המערכת. העמידה ביעדים ובתחזיות היא חלק מעבודתנו, וכך יוצא שבאופן טבעי הרבעון האחרון במכרזים הוא החזק"

לדבריהם, חלק מהמכרזים  מוכנים באופן טבעי רק בסוף הרבעון הרביעי. על הטענה שאין חוברות מידע שלפיה יכול היזם להחליט אם לצאת למכרז השיבו ברמ"י כי המודעה היא רק תחילת הליך השיווק. חלק מהנתונים לא ידועים אצלנ, אבל אפשר לגשש אצל מהנדס העיר . 95% מהנכתב בה מופיע בכל המכרזים. המודעה רק מאפשרת להיערך למרכז

הגרלות חוזרות במחיר למשתכן

עוד מתברר כי חלק מהמכרזים ששווקו ב- בדצמר 2018 היו במחיר למשתכן, אף שנכשלו בהגרלות בעבר, ופורסמו שוב ושוב. בענף אומרים שיש מלאי דירות בפריפריה ללא דורש וצריך להפנות לשם את הביקושים. אומנם מציגים הצפה של קרקעות ותכנון, אך בפועל התחלות הבנייה יורדות.עוד אומרים בענף שהמכרזים שרמ"י מוציאה לא קשורים לאזורי הביקוש ושבפועל  צריך להפנות את הביקושים למקומות חסרי מגרשים לבנייה אך עם ביקוש מוכח.

לאומי על שוק הדיור – קפאון בטווח הקצר; בבינוני – בקצב הבנייה הנוכחי ייתחדשו העליות

מחיר למשתכן- נכשלו המכרזים באשקלון ומעלה אדומים

אולי הפעם – פורסמו שני מכרזי שכירות לטווח ארוך; 312 דירות בבית שמש ובנצרת עילית