חדשות    

הריבית ללא שינוי; האנליסטים סבורים שהיא לא תופחת בהמשך!

הכלכלנים מגיבים להודעת בנק ישראל שריבית בנק ישראל תישאר על 0.1% – הכלכלנים לא ציפו (ברובם) להפחתה, ונראה שגם קדימה הם לא ממש מצפים להפחתת ריבית. ריבית אפס? כנראה לא בבית ספרנו.  עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מסר עם הודעת הריבית – " בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז, בהתאם להערכתנו ובהתאם להערכות מרבית החזאים הישראלים. הנימוקים דומים לחודש שעבר, ומדגישים את החשש של הבנק שיסוף השקל יקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר. אנחנו מקבלים את עמדת הבנק, בשע"ח הנוכחי, נתוני הצריכה הפרטית החזקים לרבעון הראשון בשילוב המשך הירידה החדה בשיעור האבטלה, לא תומכים בנקיטת צעדים מצד בנק ישראל. יחד עם זאת, החולשה בנתוני סחר החוץ בשילוב ייסוף חד בשקל מול סל המטבעות (שמקבל כאמור משקל רב יותר בהחלטת הריבית בתקופה האחרונה), יכול לשנות הערכה זו.
"
בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז, בהתאם להערכתנו ובהתאם להערכות מרבית החזאים הישראלים. הנימוקים דומים לחודש שעבר, ומדגישים את החשש של הבנק שיסוף השקל יקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר. ברקע, מוקדם יותר היום פרסמה הלמ"ס את נתוני סקר כח האדם המעודכנים לחודש אפריל; שיעור האבטלהממשיך לשבור שיאים וירד בחדות ל-4.9 אחוזים (לעומת 5.2% במרץ), ול-4.2 אחוזים בגילאי 25 עד 64. בניגוד לחודש שעבר הירידה באבטלה לוותה עם עלייה מקבילה בשיעור ההשתתפות ל-64.0 אחוזים  (לעומת 63.5% במרץ) עוד נכתב בהודעת הבנק ש"תמונת הפעילות הריאלית ממשיכה להיות מעורבת, ולהצביע על המשך צמיחה בקצב ששרר בשנתיים האחרונות. התוצר העסקי צמח ברבעון הראשון ב-3.2%, ושיעור האבטלה הוסיף לרדת. נתוני גביית המיסים מצביעים על המשך הגידול בצריכה הפרטית. נתוני היצוא החודשיים במונחים דולריים מצביעים בחודשים האחרונים על התכווצות ביצוא הסחורות והיעדר גידול ביצוא השירותים.

"בדומה לאמור בהודעה הקודמת מציין הבנק ש"המשך הייסוף עלול להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר." ובעברית, החודש לא היה שינוי בשער החליפין ולכן הריבית נשארת ללא שינוי, ייסוף עתידי יתקל בתגובה. עוד מציין הבנק בלקוניות שנמשכת עליית מחירי הדירות, והיקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה. אנחנו מקבלים את עמדת הבנק, בשע"ח הנוכחי, נתוני הצריכה הפרטית החזקים לרבעון הראשון בשילוב המשך הירידה החדה בשיעור האבטלה, לא תומכים בנקיטת צעדים מצד בנק ישראל. יחד עם זאת, החולשה בנתוני סחר החוץ בשילוב ייסוף חד בשקל מול סל המטבעות (שמקבל כאמור משקל רב יותר בהחלטת הריבית בתקופה האחרונה), יכול לשנות הערכה זו".

רוני סולומון, מנהל מחלקת יעוץ, בחברת בטוחה משכנתאות, התייחס להחלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה: "בצעד זה ניתן לראות כי בנק ישראל מסופק מהמתרחש בשווקים ונראה שהבנק ממתין לגיבוש מדיניות הממשלה ולצעדים הפיסקאליים שיחולו בקרוב על השוק. האבטלה בשפל היסטורי והאינפלציה תומכת בריבית הנמוכה, ונראה כי אחרי הכל, קיימת נחישות להילחם במחירי הנדל"ן מצד היצע. על פניו נראה שהריביות של לוקחי המשכנתאות לא נסוגים מהשוק ולא מאמינים שהמחירים בפועל ירדו. ניתן לראות זאת בהסתערות רוכשים וממחזרים על השוק כפי שהיה עם ביטולה של תכנית מע"מ אפס".

עוזי לוי, אנליסט ראשי, אינפיניטי מחלקת מחקר אמר עם פרסום הודעת בנק ישראל – "בהתייחס לשיקולי בנק ישראל הותרת שיעור הריבית במשק על כנה נבעה בעיקר משני גורמים להלן: רמת המחירים במשק כאשר מדד אפריל רשם קריאה בטווח העליון של התחזיות (0.6%) ולמעשה, תרם לחזרתן של הציפיות האינפלציוניות אל טווח יעד האינפלציה של בנק ישראל. חשוב לומר כי ההתנהלות של בנק ישראל באשר לתגובה לסדרת המדדים האחרונה הייתה נכונה בדיעבד. בנק ישראל ניטרל למעשה את ההשפעה החד פעמית של ירידת המחירים ופעל בהתאם, באחריות ובכובד ראש. הגורם השני הינו שער החליפין של השקל מול הסל. מדד זה שמר על רמתו מאז הפחתת הריבית האחרונה בחודש פברואר (בסביבות 81.5 נקודות) וסביבה זו כנראה נוחה לבנק ישראל.

"בבחינת הגורמים הריאליים במשק, ניתן לציין את שיעור האבטלה שירד בחודש אפריל לרמה של 4.9% (מה שתומך בהותרת הריבית על כנה), מנגד נתוני הייצוא שפורסמו על ידי הלמ"ס עולה כי בחודשים פברואר –אפריל חלה ירידה של 13.1%. בחודש אפריל ייצוא הסחורות הסתכם ב – 15.7 מיליארד ₪ וכתוצאה מכך הגדיל את הגירעון בחשבון המסחרי בהיקף של 2.7 מיליארד ₪. מתחילת השנה הגירעון בחשבון המסחרי של ישראל (ייצוא פחות ייבוא) הסתכם ב – 7.7 מיליארד ₪. שורה תחתונה, בבחינת מכלול הגורמים במשק הישראלי, הן הנומינאליים והן הריאליים אנו סבורים כי בנק ישראל פועל נכון בשלב הנוכחי".