חדשות    

הריבית על הלוואות מקופות גמל וקרנות פנסיה מתייקרת (בגלל האוצר)

צילום: shutterstock

הלוואות מקרנות פנסיה וקופות גמל (לרבות קרנות השתלמות) הן לרוב ההלוואות האטרקטיביות ביותר שתוכלו לקבל. כן, אם אתם צריכים הלוואה ויש לכם קרן השתלמות, קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח חיים, תפנו לגוף המהל ותבדקו אם הוא נותן הלוואה , באיזה גובה (לרוב כאחוז מהסכום שלכם בחשבון) ובאיזו ריבית – יכול להיות שתחסכו ככה הרבה כסף.

אבל אליה וקוץ בה – אתם משעבדים את הפנסיה שלכם. צריך להיזהר מאוד מלקיחת הלוואה שיהיה קשה להחזירה, כי אז קרן הפנסיה/ קופת הגמל שמלווה לכם בעצם על חשבון הכסף ששי לכם בקרן/ קופה, יכולה לממש את הנכס – את הקופה/ קרן – ואז הנזק יכול להיות אדיר – גם תשלום מס גבוה, וגם פחות כסף לפנסיה.

ולמרות זאת, מדובר בפתרון נוח לרבים – הריבית נמוכה, הטיפול יחסית מהיר, ולכן זו צריכה להיות אופציה מועדפת על לווים – הריבית על ההלוואות נמוכה בכמה אחוזים טובים מהריבית בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי (בזכות השעבוד),, רק שכאמור צריך להיזהר, ולהבין שהלוואות צריך להחזיר. כאן, תוכלו להרחיב על ההלוואות מקרנות פנסיה וקופות גמל

כך או אחרת,  תקנות חדשות של משרד האוצר שנכנסו לתוקף, מייקרות את הריבית על ההלוואות והופכות אותן לפחות אטרקטיביות. האוצר מסביר שההלוואות האלו הן בעצם השקעה של כספי עמיתים, ולכן, בדומה לכל השקעה אחרת, יש לנהל כספים אלה באופן המיטבי וצריך שיחולו על הכספים האלו הגבלות ובחינות סיכון שונות, כמו שנדרש בהתנהלות בהשקעות אחרות. במילים פשוטות, ברגע שהקרן נתנה הלוואה היא בעצם השקיעה בגוף מסויים, וכשזה קורה, צריך על פי האוצר, לבדוק את הלווה, לערוך הערכת סיכונים, ורק אחרי בדיקות הלקוח (לרבות הכנסותיו, הונו, מצבו הפיננסי בכלל ועוד) יש לספק אישור – מדובר בהליך חיתום בדומה להליך שמבצע הבנק בעת נתינת הלוואה. בקיצור – עוד בירוקרטיה וזה מייקר את ההלוואות האלו.

מעבר לכך, החברות פשוט יעדיפו לא להתעסק עם הלוואות קטנות, כי הרי בהן מלכתחילה הוצאות התפעול הנוספות יהפכו את העניין ללא כלכלי. סביר שחלק מהגופים האלו יסכימו לספק הלוואה רק עם רף מינימלי מסוים. ואז בעצם מי שיפגע יהיו אלו שצריכים הלוואות קטנות, כמה אלפי שקלים, הם יצטרכו לחפש הלוואות במקום אחר  וכנראה יקר יותר. שורה תחתונה – שוב החלשים נפגעים.