חדשות    

הרפורמה בקופות הגמל- כמה דמי ניהול נשלם?

כמה דמי ניהול נשלם בעקבות הרפורמה בקופות הגמל. בדיקה נוספת שנעשתה על ידי הון, מדריכים פיננסים ממחישה את האמביוולנטיות שבהפחתה הצפויה בדמי הניהול בקופות הגמל. דמי הניהול בקופות הגמל יוגבלו בשנה הבאה ב-1.1% והחל משנת 2014 ב-1.05% מהצבירה, ובמילים פשוטות מהיקף הקופה. אבל, אליה וקוץ בה – יש דמי ניהול מסוג חדש (בקופות הגמל) – דמי ניהול על ההפקדות. דמי הניהול האלו מוגבלים ב-4% מהיקף ההפקדות. דמי ניהול , האמת מוזרים, אבל הם כאן כבר עשרות שנים בתחום הפנסיה. דמי הניהול על ההפקדות, כפי שחוב על ידי מערכת מהון להון, ניתנים, תחת הנחות מסוימות לתרגום לדמי ניהול מהצבירה  ביחס של 10 ל-1 כלומר, כל  0.1% של דמי ניהול מההפקדות שקול (לאורך זמן ל-1% בדמי הניהול על הצבירה. ומכאן, שבהינתן שהקופות יגבו את הרף המקסימלי – 4%, אזי יש להם תוספת של כ-0.4% על פני זמן בדמי הניהול על הצבירה כולה. ומכאן, שמול הנזק שיהיה לגופים האלו, יש להם סוכרייה גדולה שמקזזת חלק מרוע הגזרה. מנגד, הציבור אמנם מרוויח מהפחתת דמי הניהול על הצבירה, אבל הוא כאמור מקבל קנס – דמי ניהול על   ההפקדות.

זאת ועוד –  בקרנות הפנסיה, האוצר בינתיים לא נוגע, ושם יש דמי ניהול אפקטיביים מאוד משמעותיים. התקרה היא אמנם 0.5% מהצבירה, אבל יש גם 6% מההפקדות השוטפות. כלומר, דמי ניהול האפקטיביים – כ-1.1% – 0.5% של צבירה ועוד 0.6% דמי ניהול אפקטיביים של  הפקדות.  בבעיה הזו האוצר עדיין לא טיפל, אם כי צריך לזכור שדמי ניהול אפקטיבים של 1.1% הם יחסית נמוכים לעומת מה שהיה כאן לפני חמש שנם או עשר שנים והם גם לא גבוהים ביחס לעולם.

הבעיה הגדולה ביותר בתחום של החיסכון הפנסיוני היא הפיזור – חלק מהאנשים, הרוב השקט, נקרא להם, משלמים כמו ילדים טובים את התקרה. אבל, חלק אחר (וגם הוא גדול) מקבל תנאים מדהימים דרך התאגדות החברות והוועדים – הגופים ההסתדרותיים, החברות הגדולות – חברת חשמל, תנובה, למעשה כל הגופים הגדולים. הגופים האלו דואגים לעובדים שלהם וזה מתבטא במקרים רבים בעמלות מאוד נמוכות.  ועל הרקע הזה, יש שונות אדירה בין אלו שמאורגנים דרך וועדים ואלו שמשלמים באופן עצמאי.

ולסיכום – הפחתת דמי הניהול על הצבירה מבורכת, אבל הפתח שניתן לקופות הגמל לקבל דמי ניהול על הפקדות יכול להיות מאוד משמעותי. מעבר לכך, כדאי להתארגן – אם דרך העבודה, אם בדרך אחרת, זה מוזיל מאוד את העליות.