מדריכי השקעות    

השוק בירידות – לקנות או למכור?

מאייר: אורקה

מאז ימי המחאה החברתית של 2011 לא נצפו כאלו ירידות בבורסה בתל אביב. הצניחה הגיעה בעקבות צלילית המניות בארצות הברית בסוף השבוע . כל המניות במדד 125 ירדו ושיעור הנפילה היה כפול מאשר בארצות הברית.

המושפעים הישירים מהירידות הם המשקיעים, שנפגעים הן בפגיעה ישירה בהשקעה והן מהשקעות עקיפות דרך הגופים המוסדיים שמנהלים להם את הכסף בקרנות נאמנות, קופות גמל, קרנות פנסיה ועוד. כרבע מההשקעות של הגופים המוסדיים הן במניות ושיעור כפול הוא באגרות חוב שגם הן נפלו בשבועות האחרונים.

אז מה עוישם? נתחיל בכך שירידה חד-פעמית או קצרה בבורסה אינה מעידה בהכרח על הפסדים בהשקעה. אחרי הכל, חשוב להבין שההשקעות שלכם אינן לזמן קצר. אם זה לזמן קצר, אתם לא משקיעים אלא מהמרים. ההשקעות שלכם הם לטווח בינוני וארוך.  תמיד כדאי לדאוג מראש שיהיה ביזור ופיזור בסל המניות כך שהסיכון יהיה נמוך יחסית. התיק צריך להיות מפוזר בכמה נכסים –  איגרות חוב, מניות, פיקדונות, במיוחד בשל העלאת הריבית בבנקים ועוד. אם התיקים מבוזרים ופחות חשופים לסיכון, אין צורך למהר למכור.

האם צריך דווקא לקנות מנית כשיש ירידות?

נכון שאומרים שתקופות ירידות הן תקופות טובות לקנות בזול וליהנות מצמיחה בטווח הארוך. אלא שאין שום דרך ודאית לדעת במאה אחוז, ודאי אם אתם משקיעים חובבים ולא ברוקרים מקצועיים הצמודים לכל שינוי מזערי בשוק.

האם מדובר בהתחלה של מפולת בבורסה בתל אביב?

הבורסה בתל אביב הגיבה מהר לנפילות בארה"ב. אבל יש עוד גורמים שמשפיעים על הכלכלה, בהם הצמיחה, שיעור התעסוקה, השקעות של זרים. בינתיים בישראל המצב טוב עד יציב, אבל יש חשש מגדילת הגירעון. ביניים הירידות בלבד לא מבשרות על תחילתו של משבר.

מה עושים עם החסכונות הפנסיוניים?

לא לכולם יש סבלנות לחכות שיחלוף המשבר וחלק ממהרים להוציא את כספם מהחסכונות. אמנם עדיף לחכות תקופה אורכה יותר, אבל מי שבכל זאת מעוניין להוציא את חסונותיו צריך לשקול כמה גורמים, למשל היבט מיסוי של יציאה לפני תקופת הפנסיה, מעבר למסלולים סולידיים יותר נטולי מניות ואפילו איגרות חוב. אבל צריך להביא בחשבון שבהשקעה לטווח רוך, אין משמעות לנפילות, ואין משמעות לעליות בטווח קצר – בסופו של דבר כשחוסכים ל-30 שנה, השוק מאזן את עצו – בבדיקות לאורך זמן, נמצא ששוקי המניות מספקים כ-7% בשנה בממוצע, ואגרות החוב מספקות בין 3% ל-4% בשנה. אז אל תמהרו למכור ולקנות אחר כך ביוקר, אלא אם אתם חוששים מאוד לכסף שלכם והוא לא לטווח הארוך. במצב כזה, אף אחד לא יכול להעריך או להמליץ לכם מה לעשות בחסכונות.

הבורסה יורדת – למכור או לקנות?…כמה עובדות ואל תקשיבו למומחים!

 

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

 

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

 

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?