מדריכי השקעות    

השקעה בכסף (סחורה) –  יתרונות וחסרונות

מעודכן ל-03/2018

השקעה בכסף (סחורה) –  יתרונות וחסרונות

 

הביטוי "השקעה בכסף" נשמע אולי מוזר בתחילה, אבל הוא מגלם בתוכו הזדמנות כלכלית מעניינת מאוד.

אז איך משקיעים במתכת כסף? מה היתרונות והחסרונות הגלומים בהשקעה כזו? ומהן ההתפתחויות האחרונות במחירו של הכסף? במדריך זה נפרט כל מה שצריך לדעת על השקעה בכסף.

אז למה בכלל להשקיע בכסף?

למרות שעל פי רוב נוטה הכסף להיות שחקן משני בשוק המתכות העולמי, מעין "סגן נצחי" למוביל הבלתי מעורער של השוק – הזהב, קיימים להשקעה במתכת הכסף מספר יתרונות משמעותיים שנכסים, מתכות וסחורות אחרים לא נהנים מהם.

אחד היתרונות הגדולים של ההשקעה בכסף היא מבחינה של ניהול סיכונים בתיק ההשקעות.

נהוג לחשוב שכסף, כמו מתכות יקרות אחרות, מתנהג בדרך כלל באופן הפוך למחזוריות בשווקי המניות והאג"ח, ונוטה לעתים קרובות להפגין עליות מחירים דווקא בתקופות מיתון.

על החשיבה המקובלת הזו החלו לערער לאחרונה אנליסטים רבים בתחום הסחורות,  המעריכים כי במקרה של משבר בשווקים הפיננסיים, צפוי מחירו של הכסף דווקא לרדת, בעקבות הירידה ברמת הביקוש למוצרי יוקרה.

בנוסף, לכסף יש שימושים מעשיים ותעשייתיים רבים, כך שמשקיעים רבים רואים בהשקעה במתכת כסף כמעין "אופציה" על הביקוש התעשייתי העולמי – ככל שהביקוש גדל, צפוי לעלות גם מחירו של הכסף. גם בכיוון חשיבה זה עלול מיתון לגרום ללחץ על מחיר הכסף ולהתנהגות מחזורית לא צפויה מצידו.

מתי להשקיע בכסף?

מחירה של מתכת הכסף הפגין בשני העשורים האחרונים תנודתיות משמעותית. משנת 2000 ועד תחילת שנת 2010 חווה מחירו של הכסף נסיקה גדולה, שהתחלפה בשנים האחרונות למגמת ירידות.

כל משקיע היה רוצה כמובן את נוסחת הקסם שתאמר לו מתי לקנות ומתי לרכוש נכס כלשהו. למרבה הצער, קניית כסף, כמו כל סוג השקעה אחר, היא בעיקר ניחוש מושכל.

אינדיקטור שמשמש משקיעים רבים הפועלים בשוק המתכות הוא יחס המחירים זהב/כסף. יחס זה עומד נכון ליולי 2017 על כ-1:77 לטובת הזהב, הרבה מעל הממוצע ההיסטורי של 1:15, דבר המחזק בקרב משקיעים מסוימים את התפיסה שמחירו של הכסף היום אטרקטיבי.

איך משקיעים בכסף?

חוזים עתידיים ואופציות

חוזים עתידיים ואופציות על הכסף מאפשרים למשקיע "להמר" על מחירו העתידי של הכסף ולהרוויח גם מעליות וגם מירידות בערכו.

ההשקעה בכסף באמצעות חוזים עתידיים ואופציות עושה בדרך כלל שימוש במינוף, דבר המגדיל את הסיכון שבהשקעה כזו, ולכן היא שמורה בדרך כלל למשקיעים המתוחכמים יותר.

חשוב לזכור – בהשקעה באופציות וחוזים עתידיים יש צורך רב במשמעת – מכיוון שהחשיפה הגבוהה והמינוף עלולים לגרום להפסדים מהירים ומשמעותיים בתיק.

קניית מטבעות כסף פיזיים

הדרך הבסיסית ביותר להשקיע כסף היא לקנות את המתכת עצמה. ניתן לקנות כסף במטבעות או במטילי כסף פיזיים בגדלים שונים.

היתרון של אחזקה פיזית במתכת הכסף עצמה היא בכך שמדובר בסחורה פיזית ולא וירטואלית, שניתן להחזיק בה שנים ארוכות ללא עמלות משמרת, דמי ניהול וכו'.

מצד שני יש צורך לאחסן את המתכת במקום כלשהו, וקיימות עמלות בעת קניית ומכירת המתכת עצמה.

רכישת תעודות סל על הכסף

תעודות סל העוקבות אחר מחירו של הכסף הן אמצעי נגיש ונוח להשקעה בכסף.

מידת הדיוק של המעקב של תעודות הסל השונות אחר מחיר הכסף גבוהה, וניתן למצוא תעודות סל שבהן העמלות נמוכות יחסית.

בנוסף מציעות תעודות סל רבות אפשרות לקנות את הכסף כחלק מסל מתכות רחב יותר.

מניות של חברות כריית כסף

דרך מסורתית נוספת להשקעה בכסף היא באמצעות חשיפה למניות של חברות העוסקות בכריית מתכת הכסף.

מחירי המניות של חברות אלה נוטים להפגין מתאם גבוה למחירו של הכסף עצמו, אך חשוב לשים לב לכך שהמתאם הזה אינו מושלם וכי גורמים חיצוניים נוספים יכולים להשפיע על מחירי מניות החברות.

מהי הדרך המומלצת ביותר להשקיע בכסף?

זו שאלה מכשילה כמובן… הדרך המומלצת ביותר עבור כל משקיע להשקעה בכסף תלויה במאפייניו כמשקיע, בכלי ההשקעה הזמינים עבורו וביעדי ההשקעה שלו.

משקיעים המעוניינים בחשיפה מדוייקת לכסף כסחורה יוכלו להתבסס על מטבעות ומטילי כסף פיזיים, כמו גם על תעודות סל מתמחות.

משקיעים המעוניינים להשקיע לטווח קצר בלבד יעדיפו כלי השקעה נזילים כגון תעודות סל או מניות של חברות כריית הכסף.

מדריך השקעה בזהב