מדריכי השקעות    

התוספת הנסתרת לדמי ניהול התיקים – המע"מ; האם דמי הניהול שמציעים לכם כבר כוללים אותו?!

מעודכן ל-11/2018

החלטתם לקחת מנהל תיקים כדי שינהל לכם את תיק ההשקעות שלכם? שימו לב אם דמי הניהול הם סופיים או שיש להוסיף להם מע"מ.

לא כולם יכולים לנהל בעצמם את תיק ההשקעות שלהם. רוב הציבור לא מכיר את שוק ההון ואת כל האופציות שהוא מציע. גם לאנשים המכירים היטב את שוק ההון ועולם ההשקעות אין תמיד את היכולת, הכלים והזמן הפנוי לעקוב ולנהל את תיק ההשקעות שלהם.

לשם כך קיימים מנהלי תיקים שהמקצוע שלהם הוא לנהל תיקי השקעות עבור אחרים. אלו אנשים המכירים היטב את שוק ההון, וזה המקצוע שלהם.

בשוק הישראלי קיימות עשרות חברות לניהול תיקים. בין הגופים הגדולים ניתן למנות את מיטב-דש, אלטשולר-שחם והלמן-אלדובי. החברות האלו מעסיקות מנהלי תיקים שמטרתם היא מיקסום הרווח של הלקוחות.

לאחרונה, לאחר שבנק ישראל הסדיר את העניין, החלו לקום גם חברות לניהול תיקים אשר מבצעות את הפעולות בתיק באמצעות רובוטים, robo-advisory, אשר עושות באלוגריתמים שונים על מנת לקבוע את הרכב התיק, כמו וידאה של בנק לאומי או פסגות PRO.

החברות מצידן גובות תשלום על השירות הזה ולתשלום הזה קוראים "דמי ניהול". דמי הניהול נקבעים כאחוזים מכל התיק והחישוב שלהם הוא שנתי. לדוגמה: אם חברה לניהול תיקים גובה דמי ניהול בגובה של 1% על תיק של 500 אלף שקל, בסוף השנה היא תיגבה 5 אלף שקל מהלקוח על השירות שנתנה לו. האינטרס של בית ההשקעות הוא שהתיק יגדל באמצעות הרווחים וכך הוא יוכל לגבות יותר דמי ניהול.

אבל, זה לא המחיר הסופי של דמי הניהול. גם המדינה, כמו בכל תשלום, גובה את החלק שלה בדמות המע"מ שעומד היום על 17%. חשוב לציין שהמע"מ מוטל על התשלום  בעבור דמי הניהול ולא בעבור התיק המנוהל כולו.

בסביבת הריבית של היום, התשואות על תיקים סולדיים נמוכה מאד וה-17% אחוז האלה שהמדינה גובה על דמי הניהול עלולים להיות משמעותיים מאד.

לדוגמא, ערכו של תיק סולידי של 500 אלף שקל שהניב תשואה של 1.2% בשנה עומד על 506 אלף שקל. אם דמי הניהול הם 0.7% תצטרכו לשלם 3,530 שקל כדמי ניהול לחברת ניהול התיקים. זאת אומרת שבסה"כ הרווחתם 2,470 שקל במשך השנה שזה חצי אחוז. אם דמי הניהול האלו אינם כוללים מע"מ תצטרכו לשלם 600 שקל נוספים ואז הרווח השנתי שלכם יהיה 1,870 שקל בלבד שזה 0.374%.

לכן, כשבא סוכן המכירות של חברת ניהול התיקים, או שאתם מצטרפים לשירות ניהול תיקים דיגיטאלי, בידקו היטב את האותיות הקטנות ודרשו לדעת מיד האם דמי הניהול המוצעים לכם כוללים גם את חלקה של המדינה – המע"מ.

ניהול תיקי השקעות בסכום של 50 אלף שקל – האם כדאי?

וידאה – חברת ניהול התיקים הדיגיטאלית של לאומי מציעה לכולם להשקיע אצלה את הכסף; האמת שזה מעניין!