אחזקת דירה    

התקנת אינטרקום – איך לבחור? איזה סוגים יש וכמה הם עולים?

האינטרקום, מערכת תקשורת פנימית, נמצאת היום כמעט בכל בנין מגורים, עסק וגם בבתים פרטיים. האינטרקום מאפשר למי שנמצא בתוך הבית או המשרד לזהות את הנכנסים, לשוחח איתם לאפשר את כניסתם וגם למנוע אותה אם יש צורך. בבניינים משותפים ניתן גם להתקין מערכות מורכבות אשר מאפשרות תקשורת בין דיירי הבניין וצפייה, באמצעות מצלמות, על הנעשה מחוץ לבניין.

אינטרקום בבניין משותף

האחריות על תקינותו והתקנתו של האינטרקום בבניין משותף, כמו על שאר הרכוש המשותף, היא של וועד הבית. החלטה על רכישה של מערכת האינטרקום פשוטה אינה דורשת רוב מיוחד של דיירי הבניין שכן מדובר לפעולת החזקה השומרת על הקיים ואשר מטרתה להגן על הרכוש המשותף.

אבל, כאשר מדובר על אינטרקום מודרני, עם מערכת טלוויזיה במעגל סגור, ניתן לחייב את בעלי הדירות בהשתתפות בעלות התקנת התשתיתת בלבד ולא ניתן לאלצם להחליף את היחידה שבתוך הבית. מי שלא מעוניין בכך, יכול להשאר עם המכשיר הרגיל והפשוט ולהסתפק בדיבור בלבד, מבלי היכולת לראות עם מי הוא משוחח.

גם כאשר מדובר בתשלום על תיקון של אינטרקום בבית משותףקיימת הבדלה בין הרכוש המשותף לפרטי. וועד הבית בבנייין משותף נושא בעלות התיקונים של התשתית המשותפת. בעלות התיקון של היחידה המותקנת בתוך הדירה, נושא בעל הדירה.

איך בוחרים אינטרקום?

קודם כל, כדאי להבין מה המטרה של האינטרקום ולאילו צרכים צריכה המערכת לענות.ישנן מערכות המתאימות לבניינים עם הרבה דיירים ויש כאלו שמתאימות לבניינים גדולים. המערכות החדשות והמודרניות הן מתוחכמות יחסית, ללפני הרכישה מומלץ לבדוק אם הדיירים בבניין יוכלו להתמודד עם הטכנולוגיות החדשות. אם מדובר בבניין המאוכלס ברובו בדיירים בגיל הזהב, ייתכן שהם ייתקשו בתפעול שלו. צריך לבדור איזה אביזרים נלווים צריך לרכוש ביחד עם האינטרקום כמו מצלמות, האם קיימת תשתית מתאימה בבניין או שצריך להתאים את התשתי הקיימת בו למערכת החדשה וכו'. אם מעוניינים לרכוש מערכת מתקדמת המבוססת על תקשורת אינטרנטית, כדאי לבדוק האם קיימת תקשורת אינטרנט בבניין או שצריך להתקין כזו.

איזה סוגים של אינטרקומים קיימים?

קיימים כמה סוגים של אינטרקומים. אינטרקום שמע מאפשר לשוחח עם האורח ולפתוח את מנעול הדלת או השער מרחוק. אינטרקום וידאו משלב בתוכו מצלמת וידאו בקצה המערכת הנמצא בחוץ ומאפשר צפיה וזיהוי באורח המבקש להכנס.

מערכות אינטרקום עם קודן מאפשרות לחסוך מאורחים ודיירים המכירים את הקוד, להטריד את היושבים בבית. הקודן בעצם מחליף את המפתח לדלת הבניין. מערכת כזו מקלה את הכניסה לאורחים קבועים וחוסכת את הטירדה שבמענה לאינטרקום.  

קיימות מערכות המאפשרות את שילוב בהן של הטלפון הביתי. במערכות אלו, לחיצה על היחידה החיצונית תפעיל לצול בטלפון הביתי והתקשורת עם האורח תיעשה דרכו. פתיחת הדלת נעשית על ידי הקשת קוד בטלפון. המערכת הזאת מאפשרת ניידות וחוסכת את הצורך לגשת ליחידה הפנימית.

אינטרקומים מבוססי תשתית סלולר או אינטרנט

קיימות גם מערכות שאינן מצריכות תשתית חוטית כלל אלא פועלות על תשתית סלולאר או אינטרנט אלחוטי. הייתרון הגדול של המערכות מהסוג הזה הוא שהן מייתרות את הצורך בתחזוקה וטיפול בתשתיות חיווט סבוכות אשר מאפיינות מערכות אינטרקום קוויות.

במערכות אלו, מלבד מערכת פנימית המבוססת על טאבלט, ישנה אפשרות של חיבור גם לטלפונים הניידים של הדיירים המאפשרים שיחה וצפייה באורח דרך הרשת האלחוטית.

בניגוד לאינטרקומים המבוססים על תקשורת סלולארית, האינטרקומים המבוססים על אינטרנט אלחוטי מצריכים קיומה של תשתית אינטרנטית אלחוטית. בניית רשת אינטרנט אלחוטית עלולה להיות מסובכת בבניינים משותפים ולכן מערכות אלו מומלצות פחות לבניינים גדולים. במידה וכבר קיימת תשתית של אינטרנט אלחוטית, זוהי אלטרנטיבה זולה יותר מהסלולארית שכן היא אינה מצריכה תשלום על קו סלוארי.

כמה זה עולה?

עלות התקנת מערכת אינטרקום בבית פרטי עשויה לנוע בטווח מחירים של 1,000 ל-4,500 שקל תלוי במורכבות ההתקנה והמערכת.

עלות מערכת אינטרקום פשוטה בבניין עם עד 16 דיירים תעמוד על כ-8 עד 12 אלף שקל. אם מחליטים ללכת על התקנת מערכת הכוללת מצלמה ומסך דירתי, העלות תעמוד בין 1,500 ל8 אלף שקל לדייר (!). הפרש גדול מאד.

חשוב לקחת בחשבון שלאחר ההתקנה,  המערכת תזדקק לתחזוקה ותיקונים. מחיר ביקור של טכנאי, לאחר סיום תקופת האחריות עומדת על 200-400 שקל לביקור, על עבודה בלבד. לכך צריך להוסיף עלות החלפת חלקיפם שמתבלים ומתקלקלים במשך הזמן.

כמו שראינו, ישנם הרבה מאד גורמים אשר יכולים להשפיע על בחירת האינטרקום. חשוב לקחת בחשבון שמדובר בדרך כלל במוצר שמלווה את הנכס בו הוא מותקן במשך שנים רבות מאחר והחלפתו כרוכה בכאב ראש לא קטן.