חדשות    

ועדת שטרום – איך זה ישפיע על הבנקים ועל התחרות בין הבנקים?

קרדיט: shutterstock

הוועדה לעידוד התחרות בבנקים, בראשות דרור שטרום (ועדת שטרום),  בישורת האחרונה לקראת הצגת המסקנות לממשלה. אחרי חודשים רבים של דיונים, הדלפות, עדכונים ומתח במערכת הבנקאית נראה שהדוח לקראת סיום, ועיקריו אמורים להתפרסם רשמית בקרוב.

בין חברי הועדה נמצאים חברים ממשרד האוצר, בנק ישראל, רשות ההגבלים העסקיים, שטרום עצמו ופרופ' אבי בן בסט. בנק ישראל היה איתן בדעתו שלא להכניס תחרות למערכת הבנקאית, לפחות לא בקלות, אך בנק ישראל הבין שכללי המשחק משתנים ויש גם מקום לבנקים קטנים יותר ועם הון קטן יותר.

אחת ההמלצות המשמעותיות בדוח של שטרום –  שינוי בדרישות ההון העצמי לבנקים חדשים. במקום הון עצמי ראשוני של 100 מיליון דולר לבנק חדש, יידרש סכום נמוך משמעותית, כנראה כ-13 מיליון דולר. מעבר לכך, גם דרישת יחס הלימות ההון שבגדול מבטא את ההון העצמי חלקי סך המאזן, יופחתו לרמה של 4%-5%, לעומת 8% ויותר הנדרשות כיום מהבנקים הקיימים במערכת.

הפיקוח על הבנקים יישאר בידי בנק ישראל וזאת לאחר שבתחילת הדרך נראה היה שהפיקוח על הבנקים יעבור לרשות הפיקו החדשה שאמורה לפקח על כל המערכות והמוסדות הפיננסים.  נראה שזו פשרה בין החברים ובין החברים בבנק ישראל, סוג של תן וקח – כן, ככה זה אפילו במקומות האלו שאמורים להיות נקיים וטהורים מכל אינטרס זר.

על כל פנים, הוועדה תיתן תנאים מקלים לחברות כרטיסי האשראי שיוכלו להפוך לבנקים, וכמו כן – חברת כרטיסי האשראי, כאל תישאר בבעלות בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי במשך ארבע שנים, כשלאחר  מכן תיבחן המשך הבעלות לפי מצב התחרות בשוק כרטיסי האשראי. עד אז, תכניס כאל שותף שיחזיק לפחות 205 ממניותיה.

המטרה של וועדת שטרום היא, בין היתר, להפריד בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי, ולאחר ההפרדה הזו, יוכלו הבנקים להנפיק כרטיסי אשראי ישירות ללקוחות. אבל, רק בחלון זמן מוגדר (45 יום לפני תפוגת הכרטיס).