משפט    

זוג יפוצה ב-40 אלף שקל בשל עיכוב במסירת דירה

 

מעודכן ל-02/2019

 

החלטת הבורר ייחודית, מפני שגם אם הקבלן רושם ימי איחור לא מבוטלים בטופס השינויים שדורשים הדיירים, המבחן בפועל הוא הביצוע

זוג יפוצה בכ-40 אלף שקל מחברת בנייה בעקבות איחור של כמה חודשים במסירת הדירה החדשה. כך קבע פסק בוררות שהתקבל לאחרונה, בתביעה שהגישו בני הזוג נגד החברה.

 

הסיפור מתחיל כשבני הזוג רכשו בשנת 2013 דירת 6 חדרים. לפי החוזה, הובטח להם לקבל את הדירה לאחר 30 חודשים ממועד מתן היתר הבנייה בתוספת 60 ימי איחור במסירה שסוכמו מראש בחוזה.

התובעים טענו, כי הקבלן או מי מטעמו הוסיפו לטופס השינויים 90 ימים לאחר החתימה. הם טענו כי הדירה נמסרה בפועל באיחור של חמישה חודשים ו-13 ימים. ודרישותיהם כללו 9,000 שקל דמי שכירות על כל חודש איחור בהתבסס על חוק איחור במסירת דירה. מנגד טענה חברה הבנייה כי מטרת התביעה היא "לסחוט כספים מהנתבעת" וביקשה לדחות אותה על הסף, תוך חיוב בני הזוג לשלם שכר טרחה. עוד טענה החברה, כי האיחור נבע מבקשתם של בני הזוג לערוך שינויים בדירה כמו הוספת נקודות חשמל והעמדת שקעים בממ"ד.

החברה טענה גם  כי בני הזוג הסכימו בטופסי השינויים כי הדירה תימסר באיחור של 120 יום ממועד המסירה המקורי, נוסף על-6 ימי האיחור המותרים על פי החוזה.

מצד הזוג טענו לעומת זאת כי טופס השינויים שעליו חתמו בני הזוג על הוספת נקודות החשמל לא כלל מועד לאיחור במסירה, והקבלן או אדם מטעמו הוסיפו 90 ימים לאחר החתימה. בנוסף הזוג גם טען כי השינויים בוצעו בשלב השלד.

בבוררות התקבלו רוב טענות התובעים. ובהן עמדת בני הזוג בסוגיית הוספת נקודות החשמל, ולפיה הקבלן או אדם מטעמו הוסיף בטופס השינויים לאחר החתימה, את המספר 90 יום כדחייה מוסכמת במסירה.

 

הבורר קיבל גם את הטענה שאין צידוק הנדסי לדחייה של 90 יום במסירה, אלא של 30 יום בלבד בשל התיקונים. עוד צוין בפסק הבוררות, כי כפי שהקבלן נערך לבצע עבודות בנייה, ריצוף, טיח וצבע, עליו להיערך לשינויי דיירים מקובלים כמו שינויי גוני צבע, שינויי נקודות מים, חשמל וביוב, העתקת קירות וכדומה.

 

הבורר קבע כי הדירה נמסרה באיחור של 4.5 חודשים, לאחר הפחתת חודש בגין איחור סביר לאור השינויים בדירה. סכום הפיצוי נקבע על 7,500 שקל לכל חודש עבור דמי שכירות ו-4,000 שקל פיצוי בגין עגמת נפש, ובסך הכל 40 אלף שקל, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה. בנוסף הוטל על החברה לשאת בהוצאות שכר טרחת עורך הדין של בני הזוג והוצאות הבוררות, בגובה של כ-17 אלף שקל נוספים.

החלטה הזו ייחודית, מפני שגם אם הקבלן רושם ימי איחור לא מבוטלים בטופס השינויים שדורשים הדיירים, המבחן בפועל הוא הביצוע, כלומר כמה ימים אכן אמור לקחת השינוי.