חדשות    

חברות ה-P2P דורשות מהכנסת להסיר חסמים אשר מונעים תחרות מול הבנקים בשוק ההלוואות

דקל גולן מנכ"ל קרדיט פלייס קרדיט:יח"צ

לאחרונה החלו לפעול בישראל פלטפורמות המאפשרות הלוואות בין אנשים פרטיים – P2P. הכלכלה השיתופית צוברת תאוצה בעולם ולאחר התבססות הפלטפומות Airbnb בתחום הנדל"ן ו-Uber בתחום התחבורה השיתופית הגיעה גם תורו של עולם הפיננסים וההלוואות להצטרף לטרנד הלוהט.

למעשה, הכלכלה השיתופית שבבסיסה מקדמת את השיתוף העסקי בין הפרטים כדי לחסוך בהוצאות המתווכים, לא חדשה בתחום הפיננסיים. כבר לפני 10 שנים הוקמו מספר פלטפורמות המאפשרות לאנשים פרטיים להלוות כספים האחד לשני, כשבשנים האחרונות נרשמת האצה גדולה בתחום כשבמקביל גם הפעילות בארץ גדלה.

ההלוואות החברתיות הן הלוואות לכל דבר ועניין מבחינת הלווה, ובצד המלווה שהוא בעצם המשקיע הפרטי.

עכשיו מבקשים מפעילי הפלטפורמות בישראל מהכנסת להקל את חסמי הכניסה לפלטפורמות האלו, אשר לטענתם בגללם מסרבים הבנקים לשתף איתן פעולה, ובכך מעכבים את התחרות בשוק האראי בישראל.

בדיון שנערך היום בועדת חוקה חוק ומשפט בצו איסור הלבנת הון לחוק נותני שירותי אשראי, הבהיר דקל גולן, מנכ"ל קרדיטפלייס, כי הרגולציה הנוכחית לא מאפשרת לפלטפורמות ה- p2p לפעול כראוי וכי ההסדרים החוקיים מביאים לכך שהבנקים מסרבים לשרת את הפלטפורמות. בנוסף לתיקון המבורך של החוק הנדון כאן חייבת המפקחת על הבנקים לתקן ללא עיכוב את צו הלבנת ההון ולוודא שהבנקים מכבדים את הצו ולא מתעלמים ממנו כמו ההנחיה שניתנה להם לאפשר לחברות P2P לפתוח חשבונות ולעבוד.

"תיקון החוק ועדכון הצו חיוניים כדי לתקן את הטעויות שנעשו בחקיקת ה- p2p ואפשרה לבנקים להמשיך ולדכא את התחרות במימון עסקים קטנים ובינוניים. במקום תחרות המשיכה ההתעמרות בחסות הרגולטור המפקח על הבנקים בגורם היחיד שמנסה להתחרות בבנקים – הפלטפורמות האינטרנטיות. מסתבר שלקוחות בנקים שכבר עברו תהליך זיהוי אימות ובירור צריכים לעבור אותו שוב אם ם רוצים להעביר כסף מחשבונם לאחת הפלטפורמות. מתברר שמי שעבר הליך של זיהו לקוח ומניעת הלבנת הון בבנק, כאשר הוא הכניס את הכסף לראשונה אליו, בין אם זה תירוץ או חשש אמיתי הגיע הזמן שהמפקחת על הבנקים תתקן את צו הלבנת ההון ותפתור את הבנקים מהצורך הכפול והמכביד הזה, שגורם להם שלא לאפשר לנו לפעול. אנחנו גופים מפוקחים, אם נחרוג, תענישו אותנו אבל תנו לנו לעבוד ולהביא תחרות לשוק".

קרדיטפלייס מבקשת שהבנקים יופטרו מביצוע הליך נוסף של זיהוי לקוחות של הפלטפורמות שמחויבות הן באותן דרישות מלכתחילה. בקרדיטפלייס מציינים כי במיוחד חשובים הדברים כאשר ההשקעות בפלטפורמות ממילא מגיעות מחשבונות בנק שכבר עברו בדיקה וחוזר לאותו חשבון. מלכתחילה מדובר בכספים שהגיעו מהמערכת הבנקאית וזוהו במקור. המדובר בסרבול מיותר שהופך את הבנק לצנזור של הפעילות המתחרה בו אשר, לבריהם, מנוצל על ידי הבנקים כדי להפריע למתחרים פוטנציאלים שלהם.

תמיד רצית להיות בנק? השקעה בקרנות P2P היא השקעה במתן הלוואות – יתרונות וחסרונות