חדשות    

חברות כרטיסי האשראי מעניקות לציבור הלוואות בסך 6 מיליארד שקל; הריבית – עד 10.9%!

חברות כרטיסי האשראי הם כבר מזמן לא רק ספקיות של כרטיסי אשראי. נכון, הכרטיסים עדיין מהווים את התחום החזק והרווחי, אבל בשנים האחרונות, הפכו חברות כרטיסי אשראי  גם לספקי אשראי  והזרוע הזו – הלוואות ואשראי לציבור, הולכת וגדלה, ובמקביל תופסת חשיבות ומשמעות רבה יותר בפעילות החברות האלו.

מניתוח הדוחות של שלוש החברות  הגדולות – ישראכרט, לאומי קארד וכאל עולה כי  שלוש החברות מספקות הלוואות בסך כולל של 6 מיליארד שקל. הסכום הזה גדל מדי רבעון ברבעון ומדובר על לווים שלרוב לא היו יכולים לקבל מימון בבנק, או שהיו מקבלים אותו בתנאים פחות טובים. מדובר ב-6 מיליארד שקל, שלא ידועים לממסד הבנקאי – כלומר, שאותם לווים פונים לקבל אשראי בבנק, או אפילו משכנתא לא יודעים על החובות שלהם לחברות כרטיסי האשראי . ככה למשל לוקחים לווים  כסף מחברות כרטיסי האשראי ומשתמשים בזה כהון ראשוני למשכנתא – הבנק למשכנתאות לא יודע על ההלוואות האלו, מבחינתו זה הון עצמי. הבעיה שהמינוף של הלווים מגיע במצבים מסוימים ל80%, 90% ואפילו 100% מערך הדירה. אבל זו לא רק בעיה בשוק הדירות – מה נותנים לכם כסף, לא תקחו? אנשים נוטים לחשוב על היום, לקנות היום, ומה עם המחר? אלוהים גדול.

וכך מתפתחת לה בועה בשוק האשראי החוץ בנקאי. הסכומים כאמור הולכים וגדלים!

הריבית על ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי בשמיים – פשוט מהסיבה המאוד טובה, שהם יכולים. הריבית הממוצעת של ישראכרט שהיא חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר, אבל עם פעילות ההלוואות הקטנה ביותר מגיעה ל-8.7% והתיק שלה מסתכם ב-750 מיליון שקל.  חברת כאל,  מספקת הלוואות בריבית העולה על 10% (10.9% בממוצע) והיקף ההלוואות מסתכם ב-2.2 מיליארד שקל.

ולאומי קארד שמובילה את שוק ההלוואות החוץ בנקאיות עם היקף של כ-3 מיליארד שקל גובה ריבית ממוצעת משוקללת של 6.9%.